Sera bio Nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    Sera bio Nitrivec

    Kör ni i Sera bio Nitrivec endast när vattenbyte är gjort eller 1 ggr/vecka oavsett?
    Jag har alltid fått för mig att göra det vid vattenbyte och då dosera efter mängden vatten som är utbytt, 10 ml/25 l vatten, eller ska man dosera för hela akvariet mängd?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur länge har karet varit igång?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Peter79
      • April 2012
      • 311

      #3
      Vatten, inredning och nitrivec, drygt 4 veckor, 3 fiskar i sedan 2 veckor....

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av Peter79
        Kör ni i Sera bio Nitrivec endast när vattenbyte är gjort eller 1 ggr/vecka oavsett?
        Jag har alltid fått för mig att göra det vid vattenbyte och då dosera efter mängden vatten som är utbytt, 10 ml/25 l vatten, eller ska man dosera för hela akvariet mängd?
        Tillsätt nitrivec för den totala vattenvolymen och lägg vattenbytet när det är dax att dosera, onödigt att slösa med den dyra bakteriekulturen...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Peter79
          • April 2012
          • 311

          #5
          Ok, åheim, du menar att jag tillsätter drygt 70 ml till mitt 180 l kar vid varje vattenbyte, oavsett om jag byter 30% varje eller varannan vecka..?
          Ska man räkna bort gruset när man räknar på sådant här?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ja Peter, du doserar för hela karet enligt produktbeskrivningen, du kan räkna bort gruset från volymen om du vill men annars behöver du inte vara rädd att överdosera nitrivec. Du doserar samma oavsett om du gjort vattenbyte innan eller ej.

            Sera är ganska röriga och det finns många av deras produkter som verkar ha samma funktion.
            Ex. Sera bio nitrivec ska man tillsätta 10ml per 25L vatten varje vecka, dag 1,7,14 (men jag anser att man bör fortsätter några veckor till).
            Sera filter biostart ska man tydligen tillsätta 5ml per 200L vatten
            När jag läser ytterligare om dessa två preparat verkar bio nitrivec vara den bästa och filter biostart vara mer av ett komplement till bio nitrivec.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Peter79
              • April 2012
              • 311

              #7
              Ok, topp, tack för info!

              Kommentar

              Arbetssätt...