Hur gör ni för att inte råka riva upp skit vid vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Hur gör ni för att inte råka riva upp skit vid vattenbyten?

    Tja.

    När jag gör vattenbyten och tvättar rutorna etc så skrämmer jag upp väldigt mycket smuts ifrån botten/växter etc som börjar yra runt i vattnet i karet så att det blir rejält smutsigt i säkert upp till 2-3 dagar efter vattenbytet.

    Brukar det vara så eller måste jag bara vara väldigt mycket försiktigare? Antar att det inte går att undvika att det finns smutspartiklar i växter och bottengrus..

    (Nytt vatten hälls självklart i ner i en tallrik som står på botten.)
    350L Diskus
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det låter som om du har stor belastning på karet. Ta reda på varför du har så mycket skit. Själv har jag nio kar och har inte detta problem i något. Matar du för mycket , har du för mycket fisk, etc?
    Har du snäckor i karet, och har du lagom grovt grus, så det bildas en nedbrytningskultur i det?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Har inte alls speciellt stor belastning i karet. 1-2 mm grus runda slängar. Matar bara 1 gång var tredje dag och de käkar upp det (granulat) på 30 sekunder max.

      Jag har en heeelsikes massa växter dock. http://i47.tinypic.com/2hg5q3k.jpg En hel del iaf.

      Men detta kanske helt enkelt försvinner med tiden. Karet är ju relativt nystartat, typ 7 veckor. Och jag har bökat runt litegrann när plantering gjorts osv. Då har jag ju såklart rivit upp lite.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Använd en sug för att "dammsuga" bort skiten som ligger på bottnen. I alla kar som jag har haft eller har fin sand i lägger sig avföring o överbliven mat ovanpå sanden. Jag tycker det är bra för då ser man när det är dags att dammsuga lite. Jag kan även tillägga att jag har guppys i mitt nuvarande sandkar (240l) så det är ju inga stora ciklider eller dylikt som skitar ner. Det kan även småfiskar göra.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Att det virvlar upp skit när du meckar i akvariet är väl inte konstigt, det märkliga är att det tar flera dar för dig innan skiten försvunnit igen. Kanske läge för förbättrad cirkulation?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Brukar ha lagt sig dagen efter dock, iaf 95% av det. Kanske helt enkelt ska rengöra mitt förfilter oftare.

            har 700 liter/h i mitt 100l så det borde ju räcka.

            Skulle kunna dammsuga botten lite som ni tipsar om också.

            EDIT: kan ju ha med att göra att jag virvlat runt för mycket när det funnits mycket växter i udner planteringen så mycket skit har satt sig hos växterna. Allt eftersom det växer upp och jag trimmar ner det igen så blir det kanske mindre och mindre löst skräp i karet.
            Senast redigerad av Einarsson; 20 October 2012, 15:04.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Tror du har svaret där själv, dels att det är nystartat, dels att du har meckat runt. Då bör det ge sig vartefter.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Einarsson
                Matar bara 1 gång var tredje dag
                Driver du ett treblinkakar eller Man kan hoppa över nån dag ibland med så sällan som du ger tycker jag är absolut fel!! Man ska ge föda varje dag i lagom mängd!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Driver du ett treblinkakar eller Man kan hoppa över nån dag ibland med så sällan som du ger tycker jag är absolut fel!! Man ska ge föda varje dag i lagom mängd!
                  Det är för jag startar långsamt och inte vill riskera övermatning. Kommer öka matningen successivt framöver.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Majkie88
                    • August 2012
                    • 215

                    #10
                    Enkel och billig smuts sug; ta en 0,5 l PET flaska. Skär av botten. Borra ett hål i kapsylen som är lagom stort att sätta in en bit av ett hårdplast rör i som har dimensionen så en vanlig trädgårdsslang sluter tätt runt den. Silikona fast korken och plaströret så de är tätt och trä på en lagom lång bit av trädgårdsslang.

                    Ner i karet. Börja sug. Tryck ner flaskan i gruset och smutsen kommer sugas upp. Men gruset stannar kvar

                    Kommentar

                    • Perlan
                      • July 2012
                      • 79

                      #11
                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Tja.

                      När jag gör vattenbyten och tvättar rutorna etc så skrämmer jag upp väldigt mycket smuts ifrån botten/växter etc som börjar yra runt i vattnet i karet så att det blir rejält smutsigt i säkert upp till 2-3 dagar efter vattenbytet.

                      Brukar det vara så eller måste jag bara vara väldigt mycket försiktigare? Antar att det inte går att undvika att det finns smutspartiklar i växter och bottengrus..

                      (Nytt vatten hälls självklart i ner i en tallrik som står på botten.)
                      hur ofta gör du vattenbyte? och hur mycket vatten bytar du åt gången?
                      slamsugning gör susen

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Majkie88
                        Enkel och billig smuts sug; ta en 0,5 l PET flaska. Skär av botten. Borra ett hål i kapsylen som är lagom stort att sätta in en bit av ett hårdplast rör i som har dimensionen så en vanlig trädgårdsslang sluter tätt runt den. Silikona fast korken och plaströret så de är tätt och trä på en lagom lång bit av trädgårdsslang.

                        Ner i karet. Börja sug. Tryck ner flaskan i gruset och smutsen kommer sugas upp. Men gruset stannar kvar
                        Bra tips.

                        Ursprungligen postat av Perlan
                        hur ofta gör du vattenbyte? och hur mycket vatten bytar du åt gången?
                        slamsugning gör susen
                        30% i veckan. Jag får nog helt enkelt köra lite vid botten med häverten nästa gång så jag tar med mig lite mer skit upp.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          Ursprungligen postat av Majkie88
                          Ner i karet. Börja sug. Tryck ner flaskan i gruset och smutsen kommer sugas upp. Men gruset stannar kvar
                          Inte ner med flaskan i gruset, det är helt ok att suga upp det som ligger uppepå men ge fan i bakteriekulturen som håller på att bildas nere i sanden. Sanden blir en del av det biologiska filtret om man låter det vara, har man möjlighet att ha lite sandsnäckor som tuffar runt nere i sanden så hjälper det till ytterligare.
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            Ursprungligen postat av KristianE
                            Inte ner med flaskan i gruset, det är helt ok att suga upp det som ligger uppepå men ge fan i bakteriekulturen som håller på att bildas nere i sanden. Sanden blir en del av det biologiska filtret om man låter det vara, har man möjlighet att ha lite sandsnäckor som tuffar runt nere i sanden så hjälper det till ytterligare.
                            Nä man får ju suga några centimeter ovanför så kommer sanden/gruset att ligga kvar men lätt lös smuts flyter ju upp.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Majkie88
                              • August 2012
                              • 215

                              #15
                              Sen är de ju skillnad på sand och grus. I sand ska du inte ner med någon flaska för sand åker med smutsen upp. Men har du grus så går de fint. Och han skrev att han hade grus. Har du sand i akvariet så lägger sig överflödigt skit ovanpå sanden. Har du grus så åker de emellan och lägger sig under och de kan då bildas nitrit. Så att nån gång i månaden suga upp överflödig skit från en grusbotten är aldrig fel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...