Konstiga mätvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • håkan andersson
    • October 2012
    • 4

    Konstiga mätvärden

    Hej! Är ny här och har ett problem med mitt akvarievatten. Jag har ett 70 liters akvarium med 3st praktbotior, 10 kardinaltetror, 2 Dvärggurami och tre malar av okänt märke.
    Har mätt mitt vatten med Seras Quick test och får konstiga värden
    NO3 mellan 10-25
    NO2 0
    GH >10 d
    KH 15 d
    Ph 8

    Verkar konstigt med kombon basiskt och hårt vatten
    Vad kan jag göra och har jag för mycket fiskar?
    Vill så gärna att mina fiskar skall må bra...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är testerna gjorda med mätstickor? Isf bör du mäta om med dropptest som är mer tillförliligt, trots att högre kH och pH inte är så konstigt egentligen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Kombon basiskt och hårt vatten tycker du är konstigt? Konstigt vore det väl om du hade ett lågt PH och ett hårt vatten...
      Det jag tycker är lite konstigt med dina mätvärden är att KH är högre än GH.
      Senast redigerad av åheim; 20 October 2012, 12:06.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Inget konstigt med de värdena egentligen, hårt och basiskt vatten följs ofta åt.

        Karbonathårdheten skall vara en del av totalhårdheten och alltså borde inte KH kunna vara högre än GH. Nu är det bara det att de mätgrejor vi har inte mäter exakt enligt teorin utan mäter totalhårdheten via kalcium- och magnesiumjoner och karbonathårdheten via karbonatjonen. Finns det då karbonatjoner och andra katjoner som natrium, kalium mm så kommer karbonaten att ge utslag på KH men natrium mm inte att ge utslag på GH. Höjer man KH med natriumvätekarbonat (bikarbonat) vilket kan användas i vattenverk och också görs i många akvarier så tillför man karbonatjoner som ger utslag på våra KH test och natrium som inte påverkar våra GH test. Och så får vi mätvärden som ser konstiga ut.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Mät gärna kranvattnet och jämför värdena med akvariets.
          Sedan kan du också jämföra kranvattenvärdena med de värden som kommunerna anger för kranvattnet. Skiljer det sig mycket där så är det nog helt enklet dåliga mätstickor.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • håkan andersson
            • October 2012
            • 4

            #6
            Hej igen. Tack för era svar. Stämmer med vattenvärdena från vattenbolaget. Inget konstigt verkar det vara, men hur gör jag för att vattnet skall bli mindre hårt. Har använt ett medel från Tetra som heter ph/KH minus vid flera tillfällen ph verkar sänkas en aning men KH sänks inte alls i motsvarande grad. Några säger att man kan sätta ned en bit av en trädrot som man kan köpa i akvarieaffären, det skulle göra vattnet mjukare på en mer naturlig väg en kemikalier. Vad tror ni?

            Kommentar

            • håkan andersson
              • October 2012
              • 4

              #7
              Brukar inte mjukt vatten vara basiskt-alkaliskt ?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                En fluga gör ingen sommar - visst sänks värdena med en trärot men tämligen minimalt .
                Det bästa är att blanda kranvattnet med osmosvatten om man nu abolut vill ha ner värderna
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av håkan andersson
                  Brukar inte mjukt vatten vara basiskt-alkaliskt ?
                  Beror på vad du menar med brukar.
                  I naturen är hårt vatten=alkaliskt vatten
                  Men kranvattnet ställer ofta kommunerna in på ett lågt KH och ett högt pH. Undantagen är (eller har i alla fall varit) Öland, Gotland, vissa delar av Skåne, samt Uppsala
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Ursprungligen postat av håkan andersson
                    Brukar inte mjukt vatten vara basiskt-alkaliskt ?
                    Nej basiskt, alkaliskt vatten är ett hårt vatten. Att ett kranvatten ofta är mjukt men med högt PH är inte ett naturligt tillstånd och PH sjunker ganska snabbt efter att du tappat upp det.
                    Senast redigerad av åheim; 22 October 2012, 21:55.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Perlan
                      • July 2012
                      • 79

                      #11
                      Ursprungligen postat av håkan andersson
                      Hej igen. Tack för era svar. Stämmer med vattenvärdena från vattenbolaget. Inget konstigt verkar det vara, men hur gör jag för att vattnet skall bli mindre hårt. Har använt ett medel från Tetra som heter ph/KH minus vid flera tillfällen ph verkar sänkas en aning men KH sänks inte alls i motsvarande grad. Några säger att man kan sätta ned en bit av en trädrot som man kan köpa i akvarieaffären, det skulle göra vattnet mjukare på en mer naturlig väg en kemikalier. Vad tror ni?
                      jag har liknande värde som du i mitt kranvatten, alla ph/kh minus preperat kan du sluta lägga pengar på. dom är verkningslösa med så höga kh och gh. trädroten kommer inte heller fungera.

                      jag köpte en osmos anläggning. direkt ur anläggningen ligger man på PH7 kh och gh nära noll och en konduktivitet på 30us.
                      sen kör jag ner mitt i en regnvatten tunna där jag förbereder vattnet för diskus akvariet med ett ytterfilter proppat med torv granulat. men det är inget du behöver hålla på med till dina fiskar.
                      viktigt att känna till. om man bara kör med osmos vatten behöver man tillsätta salter och mineraler.
                      är du intresserad av en osmos anläggning så säg till. man köper dom i danmark för 1/5 del av priset mot sverige. (för ditt akvarie räcker den minsta anläggningen han har. då kostar det runt 500 sek kr för anläggning, frakt, kranadapter) (jag har inget med osmos affären att göra, bara en väldigt nöjd kund)

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ursprungligen postat av håkan andersson
                        Brukar inte mjukt vatten vara basiskt-alkaliskt ?
                        Gäller att hålla tungan rätt i mun här. Basisk och alkalisk är samma sak, det är nånting med högt pH. Sen finns det också nånting som heter alkalinitet, det är inte riktigt samma sak som KH men för praktiskt bruk så kan man i såna här sammanhang se det som samma sak. Alkalinitet handlar om hur motståndskraften är mot en sänkning av pH, en starkt basisk/alkalisk lösning kan tvärdyka i pH om man droppar i lite syra, det behöver inte nödvändigtvis finnas mycket som håller emot bara för att pH är högt. Med en hög alkalinitet däremot så får man hälla i mycket syra för att trycka ner pH. pH mäter alltså hur det ser ut just nu och alkaliniteten hur trögt det är att ändra pH. Och som sagt, för praktiskt bruk så duger det att jämställa KH och alkalinitet.

                        pH, GH och KH brukar följas åt lite grand naturligt, är ett värde högt så tenderar de andra vara det också. Det är dock ingen naturlag, ett vatten kan alltså vara mycket alkaliskt men utan alkalinitet, sånt brukar dock inte bli långvarigt eftersom det ju inte finns nån motståndskraft mot ändringar. Hårt vatten, alltså högt GH med mycket mineraler, tenderar att ha relativt högt pH. Det är dock inte helt givet, det kan vara lite mineraler och högt pH och tvärtom, naturligt är det dock ovanliga kombinationer eftersom det inte blir några särskilt stabila varianter.

                        Vill man ändra sitt vatten så går det ju att mixtra åtskilligt. pH går att trycka upp eller ner med syror och baser. För att öka GH och eller KH är det enkelt, det är bara att pytsa i rätt saker. Att sänka de värdena är värre, det är ungefär som det där med lite mindre salt tack i matlagning. Med torv och lite annat kommer man en bit på väg men vill man trycka ner hårdheten ordentligt så är det osmosanläggninar som fungerar bäst. Ut kommer då ett närmast mineralfritt vatten (och dubbelt så mycket spillvatten till avloppet) så med det som utgångspunkt kan man sen bygga precis det vatten man vill ha, bara att sätta till vad man behöver.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • håkan andersson
                          • October 2012
                          • 4

                          #13
                          Sådärja nu har mer kött på benen. Ett supertack för alla utförliga svar. Jag får se om jag skaffer en anlägning till mitt lilla akvarium. Eventuellt kanske jag hämtar från Uppsala där de har mjukare vatten. Eller om man kanke gör en annan vinkling av problemet. Finns det fiskar förutom gädda som tycker om "mineralvatten";-)

                          MVH Håkan Bråkan

                          Kommentar

                          • Perlan
                            • July 2012
                            • 79

                            #14
                            Ursprungligen postat av håkan andersson
                            Sådärja nu har mer kött på benen. Ett supertack för alla utförliga svar. Jag får se om jag skaffer en anlägning till mitt lilla akvarium. Eventuellt kanske jag hämtar från Uppsala där de har mjukare vatten. Eller om man kanke gör en annan vinkling av problemet. Finns det fiskar förutom gädda som tycker om "mineralvatten";-)

                            MVH Håkan Bråkan
                            nu är jag inte så insatt men tror malawi ciklider skulle gilla ditt vatten

                            Kommentar

                            Arbetssätt...