Vattenvärden - en djungel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Vattenvärden - en djungel?

    Hjälp!
    Tänkte jag skulle kolla mina vattenvärden för att få lite ro i själen, och försöker läsa mig till vilka värden som är bra och vilka som är mindre bra. Dock tycker jag att allt jag läser motsäger varann, nån säger att ett visst värde är bra och nästa säger att det är för högt/lågt.
    Jag blir verkligen inte klokare i alla fall.

    Därför frågar jag er med lite mer vana än mig, är mina värden ok, eller är det något jag bör åtgärda?

    Har ett 180-liters med guppys, guldtetra och otocinclus, 15 fiskar för tillfället.

    kH: 5
    pH: 8

    Tacksam för hjälp att reda ut grekiskan för mig.
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    #2
    Kanske bör tillägga: Har jag fattat det rätt att kH hjälper till att hålla pH stabilt? Och att huvudsaken är just att det är stabilt?

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Absolut inte min starka sida men jag har också förstått det så att det viktigaste är att det är stabilt Sedan vill väl lite olika arter ha lite olika värden, så länge det är stabilt. Förhoppningsvis får du bättre svar snart än detta Jag är rätt grön själv så jag vet hur det känns!
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av Maligne
        Kanske bör tillägga: Har jag fattat det rätt att kH hjälper till att hålla pH stabilt? Och att huvudsaken är just att det är stabilt?
        Ja du har uppfattat det helt korrekt Man bör helst inte ligga under 4-5 i KH för skulle man slarva med vattenbytena så kan det leda till PH ras och fiskdöd som följd. Saken är också att Nedbrytningen (nitrifieringen) av avfallet i vattnet förbrukar karbonater och med tiden så kommer karbonathårdheten sjunka, blir den allt för låg så avstannar också nitrifieringen i akvariet. Vill man hålla ett lågt PH i sitt kar så är det av dessa orsaker olämpligt att sänka KH halten för att uppnå ett lågt PH. Vill man sänka PH så brukar man först buffra upp KH med ex. bikarbonat, sedan dra ner PH med hjälp av koldioxid (Co2), på detta sett så får du ett stabilt vatten med lågt PH. PH sänkande preparat fungerar oftast annars genom att sänka KH, alltså ger det ett instabilt vatten.
        Senast redigerad av åheim; 11 October 2012, 23:49.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Ditt vattentest uppvisar helt normala värden. Behöver egentligen aldrig bekymmra dig för KH eller pH så länge du gör relativt regelbundna delvattenbyten veckovis eller var 14:e dag beroende på belastningen på akvariet (mycket fisk/l) samt sköter filter mm. Här i Gbg ligger det kommunala på ca. KH 3 och pH 8. Och så länge man inte laborerar eller tillför något ämne (kalk, syra etc.) så är dessa värden väldigt stabila enligt mina erfarenheter.

          Kommentar

          • Maligne

            • September 2012
            • 188

            #6
            Tack så mycket! Då låter jag det vara.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Du hittar ju en del artiklar om akvarievatten i Zoopets artikelarkiv http://www.zoopet.com/artiklar/index.php#akvarievatten
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Maligne

                • September 2012
                • 188

                #8
                Ja, jag hittade faktiskt en bra artikel precis innan jag gick och lade mig igår, men sen ballade mitt internet ur (som det gör alltför ofta nuförtiden) så jag kunde inte uppdatera mitt inlägg. Letade bara på forumet innan.
                Hoppas jag kan sluta noja över allting snart, och faktiskt njuta lite av akvarierna. Det KAN ju faktiskt gå bra. Men det är mycket att tänka på nu i början.

                Kommentar

                Arbetssätt...