nitrat och nitritvärdena sky höga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mad68
    • October 2012
    • 5

    nitrat och nitritvärdena sky höga

    Köpt ny ytter pump ex700 tetra till mitt 240l akvarium satte igång fredags helt okej men två dagar senare mår inte fiskarna bra ligger vid ytan kippar efter luft kollade med test sticka då var nitrit värdet 250 lika så nitrat. Vad har hänt å vad kan man göra? Gjorde vatten byte i går kväll ca 40% men inge bättre idag. Hjälp!!!
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Köp ett dropptest och kolla.

    Något lurt är det när båda nivåerna är helt åt helvete. Byt 50% av vattnet direkt, det skadar inte när fisken mår redigt dåligt. Har du något annat akvarium igång? mosa ner filtergegga i karet, eller så köper du nitrivec på djuraffären..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • mad68
      • October 2012
      • 5

      #3
      Tack jag har ett till akvarium 110 ska jag flytta över fast det kommer bli trångt för alla fiskar men börjar få panik jag har nitrivec hemma så jag har haft i det ca en timme sen. allt blev sen den nya pump startades ska jag stänga av den???

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej, men se till att du har bra ytcirkulation och se till att kolla intrigen med ett dropptest asap.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Skaffa dropptest och mät igen, mer pålitligt än vad stickorna är. Sen undrar jag om du sköljde ur det nya filtermaterialet något innan du la ner det? Bytte du filter rakt av eller är det gamla filtret igång i karet också?

          Skolorna säger olika när det handlar om höga nitritvärden. Vissa säger att man inte ska göra några täta vattenbyten, andra (jag t.ex. ) att du ska byta ofta, 50% om dagen tills värdena gått ner. Tillsätt nitrivec och salt, saltet minskar fiskarnas symptom vid nitritförgiftningen.

          Kommentar

          • mad68
            • October 2012
            • 5

            #6
            Ja jag sköljde ur det nya filtret innan. jag hade bara inne filter innan å jag använder det fortfarande ska det vara kvar? Ska köpa dropp test i dag. Ok då byter jag vatten igen. TACK snälla ni / madde

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Ja, ha kvar det gamla.. finns bra bakterier där. Lite skumt allt dedär, testa vattnet igen innan du gör något!

              Kommentar

              • mad68
                • October 2012
                • 5

                #8
                okej

                Kommentar

                • mad68
                  • October 2012
                  • 5

                  #9
                  hej igen det händer inget fortfarande sky högt men det tar väll tid för nitrivec att verka .

                  Kommentar

                  Arbetssätt...