Nystartat akvarium, fettig hinna på ytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Nystartat akvarium, fettig hinna på ytan?

    Rengjorde och fyllde på ett akvarium igår, jag har bara sand och växter i det men på ytan har det bildats en konstig hinna.

    Vet någon varför denna uppstått och vad bör jag göra?


    I ett försök att illustrera mitt problem tog jag tre bilder, hoppas de hjälper!




    På denna bilden ser man att där pumpen rör om i vattnet så upphör hinnan / syns inte.. men där vattnet står "still" synd hinnan under lampan.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kallas proteinhinna. bildas lätt om man matar lite för mycket. du kan lägga ett tidningspapper på ytan för att suga upp den tex. det är inget farligt eller så men inte så snyggt.

    jag byggde en ytrenare av lite grejjer hemma för att få bort min. men de går att köpa med.

    Gjorde min egna Ytskimmare. Av lite slang, en bit PEXrör, ett lock från en sprayflaska och ett litet Pumphuvudet.

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Men saken är att jag inte har matat alls eftersom det inte funnits fiskar i akvariumet?

      Däremot har jag inte haft täckglasen på och kan det vara möjligt att "smuts och skit" från luften landar och förfular vattenytan?
      Akvariumet är i köket och det lär ju finnas rätt mycket partiklar från mat och sånt när man kokar/lagar mat kanske?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        snarare från sanden. sånt händer. ingen fara alls. jag kör inte heller med täckglas så visst kan det komma en del därifrån, men det är snarare från karet. sand o nya rötter o andra saker i karet är det nog som gör det. men som sagt. det är ingen fara.

        Kommentar

        Arbetssätt...