Sänka kh med saltsyra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RGL
    • April 2011
    • 94

    Sänka kh med saltsyra

    Hej jag skall ge mig på räkor igen efter ett försök innan då alla dog. Jag har hårt vatten men jag har en saltavhärdare som sänker gh till ca 6. Problemet är att kh ligger på ca 12-16 och där hjälper inte avhärdaren alls. Har kollat på att sänka värdena med saltsyra. http://aquascapingsweden.blogspot.se...-saltsyra.html och undrar om någon har erfarenhet av detta. Med tre 30l kar så borde det inte bli så mycket slabbande och känns som det skulle vara ett billigt alternativ. Tacksam för tankar kring detta.
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Använder saltsyra, i mina kar är det bara ph:t som sjunker.. Iofs det som är meningen, men Gh och kh ligger stabilt kvar på 12-13..

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Perlan
      • July 2012
      • 79

      #3
      varför inte köpa en osmos anläggning? så slipper du farliga kemikalier. då får du PH7 GH 2-3 och KH 0
      och med dom vatten värdena är vattnet mycke lätt att påverka så man få dom värdna man vill ha.
      Jag använder själv det till mina diskusar. låter vattnet rinna ner i en regnvatten tunna, där jag har ett ytterfilter med torvgranulat och jag har dessa vatten värdena: Konduktivitet 40us, Ph 6, KH0 efter ett dygn
      direkt ur osmosanläggningen har jag konduktivitet 30us. Ph7 Kh0
      kan köpas mycket billigt här: http://rent-postevand.dk/shop/index....ory&path=47_64

      jag betalade 162.50 i svenska i frakt.
      sen kan man köpa till en adapter som man sätter på kranen: http://rent-postevand.dk/shop/index....&product_id=74

      kan verkligen rekomendera dom

      Kommentar

      • RGL
        • April 2011
        • 94

        #4
        Ja osmo hade varit det bästa och priserna i länken är ju väldigt bra. Så det får övervägas. Tyckte bara att det var ett billigt och förhållandevis enkelt sätt om man inte behövde så stora vatten mängder förutsatt att det funkar.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Till att börja med, den där länken alltså, kalk som omvandlas till koldioxid och klorjoner som luftas ut... Jisses säger jag, jag misstänker att min gamla kemilärare roterar friskt i sin grav. Strunta i det där dravlet, det är uppenbart att den som skrivit det inte har koll.

          Du använder så vitt jag förstår ett jonbytesfilter. Det byter ut kalcium och magnesium mot natrium. Sen tänker du sätta till saltsyra med klorjoner. Natriumklorid, det är salt det. Är du alldeles säker på att det är ett saltvattensakvarium du vill ha?

          KH är enkelt att knäcka i o f s, det är bara att koka vattnet och spara grumset som faller ut. Jag är inte så säker på att det är där problemet är, om du nu verkligen har en så hög totalhårdhet att du nödvändigt måste göra nåt åt saken så är det tveksamt om jonbytesfiltret är rätt, det är snarare där du kan ha problemet. Måste du göra nåt så köp ett osmosfilter i stället och fyll sedan på med mineraler och bikarbonat så värdena blir bra. Allt för lågt KH kan vara ett problem det också, det riskerar att ge ett instabilt vatten.

          Jag använder syra för att trycka ner pH i en del kar, svavelsyra då. Visserligen så kan det bli fällningar av bland annat kalciumkarbonat som kan sänka KH men jag har inte sett några större såna tendenser. Syra slår direkt på pH men bara indirekt på KH, det känns som en dålig väg att angripa problemet. Om det nu verkligen är ett problem, jag tror att det att räkorna dör sitter i nåt annat än ett högt KH och angriper du fel problem så löser du ju inget.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Använde jonbyte + saltsyra i Uppsala förr i tiden. På den tiden fanns inte osmosfilter iaf inte för hobbyisters plånbok. En 30 år gammal artikel:
            Att göra hårt vatten mjukt
            Betänk att mängderna inte ens stämmer med Uppsala idag - experimentera och mäta är av nöden.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Saltsyra (och andra starka syror) fungerar för att sänka KH, bikarbonat omvandlas mycket riktigt till koldioxid och avgår till atmosfären. Förr i tiden var det rätt populärt att använda fosforsyra för att sänka KH, eftersom resten blir fosfat som dels håller pH stabilt dels kan användas av växterna. Risken att döda fisk/räkor är mycket stor om du inte har bra utrustning för att mäta pH (dvs inte stickor eller papper).

              Kokning av vatten kan sänka hårdheten om man har mycket hårt vatten (helst övermättat med koldioxid) eftersom upphettningen också driver av koldioxid och orsakar utfällning av kalk (pannsten), men det är inte särskilt effektivt. Det har ingen effekt alls på genomsnitttligt kommunalt kranvatten, som redan är mjukgjort.

              Ett osmosfilter är utan tvekan den bästa lösningen. Det är snabbt, effektivt, ofarligt och ger bättre vatten än nån annan metod. Går att köpa för under en tusing.

              Och sist men inte minst: jag är fortfarande helt övertygad om att det är en ren myt att någon vanlig akvarieräka behöver mjukt eller surt vatten.
              Senast redigerad av Azur; 29 September 2012, 15:53.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Senaste länken känns rätt ok men med antikvarning. Det finns bättre metoder nu.

                Nu har vi fått ännu en intressant insikt i kemins spännande värld, koldioxid omvandlas till koldioxid minsann. Nåja, det är väl en felskrivning men hur det egentligen fungerar är krångligare än så där.

                De intressanta spelarna är kalciumkarbonat, kalciumvätekarbonat (aka bikarbonat) och koldioxid. De existerar i en jämvikt:

                Ca(HCO3)2 <> CaCO3 + CO2 + H2O

                Kalciumkarbonaten är nästan olöslig, Kalcimvätekarbonaten är lättlöslig och och är normalt det som står för vattnets karbonathårdhet. Kokar man vattnet så avgår koldioxid och kalciumkarbonat fälls ut. Karbonathårdheten försvinner därmed och det är därför den även är känd som den tillfälliga hårdheten, icke karbonathårdheten bestående av bland annat kalciumsulfat påverkas inte av kokning.

                Kalciumvätekarbonaten fungerar som buffert och tillsätts en syra så binds vätejonerna så kalciumkarbonat faller ut samtidigt som koldioxid avgår. Skall man få ner ett högt KH får man dock också trycka ner pH, alltihop hänger ihop och vad man gör på ett ställe kan påverka på ett annat. Att sambanden inte är enkla kan man se att när man vill höja KH i ett saltvattensakvarium så sänker man tillfälligt pH över ett filter med kalciumkarbonat, detta löses då i vattnet och man har fått den önskade höjningen av KH.

                Hur som helst, man kan få ner KH med saltsyra. Det är dock en dålig metod eftersom det ställer till det med andra faktorer om man tar i såpass så man får önskad effekt. Osmos är en bättre metod som hanterar just det man vill komma åt utan att stöka till det med annat.

                Sen är ju fortfarande grundfrågan om det är nödvändigt att göra nåt överhuvudtaget för att hålla räkor. Möjligen om totalhårdheten är extremt hård men jag tror ändå att hög hårdhet är ett mindre problem än de man får om man mixtrar med vattnet.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                Arbetssätt...