Grumligt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wenne
    • December 2004
    • 43

    Grumligt vatten?

    Jag är inte helt nöjd med vattnet i mitt Malawi-kar. Det ser klart ut, men en massa små partiklar gör det samtidigt lite grumligt. Det är absolut inte möjlkigt eller grönaktigt, men skulle vilja få det sådär riktigt klart och fint (vilket det även varit tidigare).

    Jag har ett Juwel Trigon 350 med Malawiciklider (Ca 12-15 Demasoni, 6-7 Rödzebra, 5-6 Golden och 3 Ancistrus), Byter vatten regelbundet (ca 1/4 varje vecka), Har ett stort innerfilter (det som sitter i trigon 350 som standard) samt ett Eheim ytterfilter med 600l/h kapacitet. Matar sparsamt. Har tidigare kört med hemgjord räkmix, men har senaste tiden bytt till NLS istället.

    Kan det rent av vara så att jag skulle behöva finare filtermaterial för att det ska få bort allt smått?
    Kan det vara att jag skulle behöva ha något insug nertill i karet? Juwel-filtret har ju bara insug upptill och inuti det sitter insuget till ytterfiltret också?
    Har en känsla av att det blir bättre om jag minskar belysningstiden i karet. Vet inte om det är någon ledtråd?

    Tacksam för tips!
    / Daniel

    Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
    malawiwenne.blogspot.com
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Mina erfarenheter av problem med partiklar i vattnet är att täta filtermaterial sällan är lösningen. En del hänger på vilket ljus man har i karet, alltså hur väl de gör partiklarna synliga och sen är ju en högre cirk. genom fltret en fördel, det rensar karet snabbare efter att man matat. Jag kör ppi 10 matta som finaste material och det funkar utmärkt, dock har jag märkt att mattan bör vara minst 5cm så att det får stopp på partiklarna. Jag kör 1000L/tim genom filtret i mitt 150L tanganyika och 900L streampump för att få en mjuk rörlese över hela karet och ökad syresättning, vattnet är klart som ur kranen. Jag tycker du ska öka vattenbytena till 30-40% /veckan eftersom du har de fiskar du har. Kan hända att du får en bättring med partiklarna också...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • wenne
      • December 2004
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Mina erfarenheter av problem med partiklar i vattnet är att täta filtermaterial sällan är lösningen. En del hänger på vilket ljus man har i karet, alltså hur väl de gör partiklarna synliga och sen är ju en högre cirk. genom fltret en fördel, det rensar karet snabbare efter att man matat. Jag kör ppi 10 matta som finaste material och det funkar utmärkt, dock har jag märkt att mattan bör vara minst 5cm så att det får stopp på partiklarna. Jag kör 1000L/tim genom filtret i mitt 150L tanganyika och 900L streampump för att få en mjuk rörlese över hela karet och ökad syresättning, vattnet är klart som ur kranen. Jag tycker du ska öka vattenbytena till 30-40% /veckan eftersom du har de fiskar du har. Kan hända att du får en bättring med partiklarna också...
      Tack för tipset, kanske skulle behöva byta lite mer vatten som du säger. Skulle dock gärna vilja veta vad det egentligen är som händer, är det någon slags levande organismer, alger, eller är det bara matrester som åker omkring?
      Matrester borde inte bli mer för att det är tänt, möjligen att det kan vara så att fiskarna är mer aktiva och därmed rör omkring mer så att skiten börjar fara omkring?
      / Daniel

      Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
      malawiwenne.blogspot.com

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        det beror lite på orsaken till partiklarna - är det ett tillfälligt problem så ta och fyll innerfiltret med tätpackas filtervadd och kör något dygn det brukar hjälpa.
        Men om det inte är ett tillfälligt problem som beror på något enstaka misstag så kommer det tillbaka och då får man ta reda på orsaken.

        Men som sagt - testa först med filtervadd
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • wenne
          • December 2004
          • 43

          #5
          Jag har haft bara filtervadd i ytterlfiltret en längre period, det har tyvärr varit lika då. Nu på sista tiden har jag däremot bara haft grov filtermatta och en del "makaroner" och sånt i det. I innerfiltret är det ungefär samma, men har senaste tiden haft ett lager filtervadd längst upp i hopp om att det skulle fånga upp de små partiklarna. Verkar dock inte funka

          Har du någon idé om vad det kan vara för något? Skulle själv kunna tänka mig att jag har två olika problem, det ena är större "partiklar" som jag tror skulle kunna vara matrester/avföringsrester, medan det även finns mindre små små som jag skulle kunna ana är infusorier, men är dock skeptisk till det eftersom det inte alls är i närheten så "mjölkigt" som vattnet kan bli då. Vad kan det vara?
          / Daniel

          Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
          malawiwenne.blogspot.com

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av wenne
            Jag har haft bara filtervadd i ytterlfiltret en längre period, det har tyvärr varit lika då. Nu på sista tiden har jag däremot bara haft grov filtermatta och en del "makaroner" och sånt i det. I innerfiltret är det ungefär samma, men har senaste tiden haft ett lager filtervadd längst upp i hopp om att det skulle fånga upp de små partiklarna. Verkar dock inte funka
            Nu var det inte det som jag sa - packa filtervadden tät och fyll hela innerfiltret. Ett sådant filter funkar maximalt ett dygn för sedan är det så tätt att inte vatten kan cirkulera genom vadden, men då har det finkorniga filtrerats bort.

            Om du gör detta rätt så tar det med 99% säkerhet bort småpartiklarna oavsett orsaken till att de har uppstått. Sedan handlar det istället om partiklarna kommer tillbaka eller inte - om de gör det så är det dags att börja fundera över orsaken.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • wenne
              • December 2004
              • 43

              #7
              Okej Jag ska testa direkt att packa i all filtervadd jag har!
              Återkommer!
              / Daniel

              Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
              malawiwenne.blogspot.com

              Kommentar

              • wenne
                • December 2004
                • 43

                #8
                Nu har jag kört ett par dagar med fullproppat med filtervadd i innerfiltret, och det är klart bättre, men fortfarande en del små partiklar som åker omkring... har samtidigt även minskat på maten en del och haft akvariet släckt rätt mycket.. vad ska jag göra nu? Är det dumt att låta filtervadden sitta kvar?Så vitt jag kan se så är flödet inte märkbart försämrat ännu iaf.

                En kanske dum fråga sen, men den filtervadd som suttit i där nu, vad gör man med den sedan? kan man använda den igen eller är det papperskorgen som gäller?
                / Daniel

                Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
                malawiwenne.blogspot.com

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av wenne
                  Nu har jag kört ett par dagar med fullproppat med filtervadd i innerfiltret, och det är klart bättre, men fortfarande en del små partiklar som åker omkring... har samtidigt även minskat på maten en del och haft akvariet släckt rätt mycket.. vad ska jag göra nu? Är det dumt att låta filtervadden sitta kvar?Så vitt jag kan se så är flödet inte märkbart försämrat ännu iaf.

                  En kanske dum fråga sen, men den filtervadd som suttit i där nu, vad gör man med den sedan? kan man använda den igen eller är det papperskorgen som gäller?
                  Om flödet inte har försämrats märkbart så har du inte stoppat vadden tillräckligt hårt. Den skall vara så hårt packad att vattnet knappt kan passera genom den efter ett dygn - det är liksom poängen om man vill ha bort de små partiklarna.

                  Vadden brukar kunna återanvändas några gånger efter en rejäl urtvättning
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • wenne
                    • December 2004
                    • 43

                    #10
                    Liten uppdatering... efter en hel del funderande kom jag fram till att pumpen inte sitter som den ska i filtret. Gummifästet har blivit torrt och krympt så det blir inte tätt, vilket gör att vattnetbara åker runt, men bara en liten del går genom filtret. Köpte en ny pump för att få ordning på problemet, men den lät mer än den förra och hade sämre effekt, så den åkte tillbaka. Nu har jag löst problemet tillfälligt med hjälp av vulktape. Efter det blev vattnet betydligt klarare och finare och har nu satt tillbaka det vanliga filtermaterialet igen. Partiklarna har då börjat komma tillbaka, men känner att jag låter det vara såhär nu tills jag fått tag på en ny fungerande och bra pump.
                    / Daniel

                    Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
                    malawiwenne.blogspot.com

                    Kommentar

                    • freddan_gbg
                      • December 2011
                      • 297

                      #11
                      Hade samma problem som du, klart vatten fast lite grumligt på något sätt...

                      Lösning: Filtervadd, 50% vattenbyte vecka, mata sparsamt... poff, nu är vattnet lika klart som ett ny upptappat vattenglas

                      Kommentar

                      • wenne
                        • December 2004
                        • 43

                        #12
                        Intressant! Kör du med BARA filtervadd nu då eller?
                        50% vattenbyte låter mycket, är det verkligen bra att byta så mycket?
                        / Daniel

                        Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
                        malawiwenne.blogspot.com

                        Kommentar

                        • freddan_gbg
                          • December 2011
                          • 297

                          #13
                          Ursprungligen postat av wenne
                          Intressant! Kör du med BARA filtervadd nu då eller?
                          50% vattenbyte låter mycket, är det verkligen bra att byta så mycket?
                          Nej vanliga filterkuddarna också, lägg två på toppen, filtrerar jättebra, ta bort, skrapa av, och lägg i igen.. sen när problemet är löst så plockar du bort... annars slammar de igen!

                          50% vatten i ett malawi är ingen fara dom stormtrivs, ofta att dem leker under vattenbytet... de viktiga är väl att byta lika mycket varje gång och göra det med jämna mellanrum... spelar absolut inte någon som helst roll... har du lågt kH och svängande pH så dra gärna i en snudd mer än en matsked bikarbonat så går allt som en dans! mina fiskar mår super! leker i princip hela tiden =)


                          ... kör som sagt inte med filtervadd hela tiden, bara när vattnet är luddigt och utan har skit på sig!

                          Lycka till =)
                          Senast redigerad av freddan_gbg; 19 October 2012, 20:32.

                          Kommentar

                          • wenne
                            • December 2004
                            • 43

                            #14
                            Okej, det är så jag gjort nu också, lite filtervadd på toppen, och det är bättre. Får se om jag ger mig på utökade vattenbyten, försöker göra det minst en gång i veckan nu iaf. Skulle som sagt vilja få en ny pump på plats innan jag lägger mer energi på det här nu. Hursomhelst, tack för alla tips såhär långt!
                            / Daniel

                            Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
                            malawiwenne.blogspot.com

                            Kommentar

                            Arbetssätt...