När är akvarievattnet klart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    #16
    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
    Gällande fiskmängden.

    NUUUU tar vi det liiiite lugnt.

    3-4 mollysar + 2-3 svärdbärare + 1 mal.....sedan är det fullt.
    Om inte då, så kommer det att bli fullt när alla yngel kommer.

    Skulle vilja säga att antingen får det bli ett mindre gäng tetror (8-10 st),
    eller svärdbärarna.

    En mal hit eller dit kanske vi kan strunta i.




    .
    Då blir det mollys och tetror, för det är det barnen vill ha mest. Fast fiskaffären sa att vi kunde ta alltihop... Misstänkte att de hade fel, alt. vile sälja, alt. inte tänkte på alla småttingar, alt. tyckte vi var jobbiga med våra tvåmiljoner frågor...
    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      bra beslut, då kommer tetrorna att hålla efter yngelexplosionen lite grand....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #18
        Sv: När är akvarievattnet klart?

        Angående Malar. Många verkar leva med föreställningen att man MÅSTE ha en mal i akvariet som äter bajs och slam för att det ska vara rent. Då syftar man oftast på vanliga ancistrusmalar.
        Grejen är den att de inte alls äter bajs och slam, däremot är de själva riktiga bajsmaskiner så de snarare skapar en massa slam.
        De är duktiga på att äta vissa alger tex kiselalger men man ska alltså vara medveten om att det finns många alternativ.

        Snäckor är alla duktiga på att äta alger, äppelsnäckor de kanske mest effektiva. Räkor håller också rent, amanoräkor i synnerhet.
        Sen finns det andra fiskar än ancistrus som äter alger. En liten mal som inte ser ut så som du tänker dig är otocinclus. Grymt effektiv och bra mycket trevligare att titta på än en brun klump som ligger och gömmer sig under en sten dagtid. För att böka runt på botten finns också en uppsjö pansarmalar att fundera på.

        Så släpp tanken på att du måste ha en mal på botten och fundera på alla alternativ.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Christer5

          #19
          Jag har Otocinclus som är en mycket liten trevlig mal som är framme hela dagen och äter alger.

          Det som kan vara problem är att hålla dom vid liv och den första tiden är kritisk sedan går det bra

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #20
            Jag köpte 3 Otocinclus för typ 3 dagar sen, hade algexplosion i ett kar som bara varit igång typ 2 veckor. Eller ja, explosion men de obligatoriska kiselalgerna kom och satte sig på allting.

            De rensade bort allting på 2 dagar. Helt otroligt stora magar dessa måste ha. :P Det fina är att eftersom de är så små så kan de ju även sitta och rensa på väldigt små tunna blad/växter.
            350L Diskus

            Kommentar

            Arbetssätt...