När är akvarievattnet klart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    När är akvarievattnet klart?

    Hur vet vi att akvarievattnet är klart och att fiskar kan flytta in? Behöver vi göra någon form av test? Akvariet har stått sedan i söndags coh barnen är otåliga. Jag har sagt tre mollysar på fredag om det går. Är det realistiskt?

    Vi har haft i något jox i vattnet. Vet ärligt talat inte vd det var. Det ena heter Conditioner och det andra heter Alive. Vi hällde det direkt i vattnet, men har sedan läst någonstans att det skulle hällas i filtret

    Det är vårt första akvarium ever, så vi vill ju att det ska bli bra.
    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    #2
    Fiskarna kan flytta in så fort tempen på vattnet är stabilt vilket brukar ta ett dygn eller så. Beroede på karets storlek funkar tre mollysar som startfiskar.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hej o välkommen till forumet

      du behvöer inte låta karet stå utan fisk. då händer absolut ingenting med vattnet


      ne i med fisk så fort tempen är stabil. vilket brukar vara efter nån timme efter uppstart.

      det man vill är att bakterikulturern ska komma igång. för att den ska kunna göra det måste det finnas lite fiskar som skitar ner lite.

      hur stort är karet?

      du kan köpa de första fiskarna idag. men de första 4 veckorna ska du bara ha ett par tre st i karet. annars är risken att vattnet blir giftigt, då den lilla bakteriekulturen inte klarar av att bryta ner så många fiskars skit.


      så börja med 2-3 st i 4 veckor. mata sparsamt. dvs ta vad du tycker är litegrann. o sen ta hälften av det.

      efter en månad kan du kölpa till mer fisk.


      men igen. hur stort är karet?

      Kommentar

      • GulaHuset
        • September 2012
        • 65

        #4
        Tak för era svar! Det är ett 96-liters. Evolution 80 heter det, där 80 står för att det är 80 brett.
        Senast redigerad av GulaHuset; 19 September 2012, 16:21.
        Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          låter som ett bra första akvarium bra storlek.

          ett tips!
          läs den här tråden. ( om du inte redan gjort det) massa nyttig o viktig infp för nya akvarister

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Först en liten guide på fiskinköp, sedan ett gott råd nedan.

            Om man utgår från Mollystorlek på fisk, så kan du ha cirka 10-13 st i det karet.

            Dag 1 = 2-3 st ner i karet
            Dag 30 = Nästa 2-3 st
            Dag 45 = Nästa 2-3 st
            Dag 60 = resten


            KÖP ETT NITRITTEST. Men det skall vara DROPPTEST, inget annat.

            Efter 8-10 dagar så börjar du testa enligt instruktioner.

            Vid uppkomst av nitrit (det är den giftigheten som hannesc menar) så byter du vatten, kanske 10% / dag, upphör med allt vad mat heter, och absolut inga mer firrar förrän nitriten visar NOLL, inte 0,000001.....NOLL !!

            Vidare så tycker jag att hannesc är lite överoptimistisk när det gäller maten.

            Mata var 3.e dag mellan dag 1 till dag 15. Sedan varannan dag mellan dag 16-30.
            Därefter varje dag (om ingen nitrit finns).

            Tag normal mängd (en liten fnuttnypa), halvera den, och sedan halverar du igen.


            Det är övermatning som dödar fisk, skapar alger, skapar snäckinvasion.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              hoppsan.

              glömde en sak som är skitviktigt.

              fråga mycket !!!!!!


              dock skall eventuell argsinthet / grinighet / påhopp från medelålders gubbar på skåneslätten helt ignoreras.......
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • SCB
                • November 2011
                • 134

                #8
                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                ... upphör med allt vad mat heter, och absolut inga mer firrar förrän nitriten visar NOLL, inte 0,000001.....NOLL !!
                Sorry. Jag håller inte med här.
                Eftersom nitrithalten styrs av en biologisk process så kan halten aldrig vara noll om inte något har gått väldigt fel.
                Har man 0 i nitrit så har man inget som producerar nitrit, d.v.s processen som bryter ner ammonium till nitrit är död... Vidare så har bakterierna som tar hand om nitriten inte någon mat och så kommer även den processen att krascha.
                De bakteriella processerna i kvävecykeln kommer att skapa en jämnvikt efter ett tag, hur höga elller låga halterna till sist blir beror på en hel massa faktorer men de blir dock aldrig noll.

                Sen ser jag faktiskt inget värde i att blanda in så många decimaler. Det räcker gott med att säga att nitrithalten ska vara låg. Förslagsvis mindre än 0.3 mg/L som är ett vanligt startvärde för ett flertal nitrittest.
                Att hetsa folk att jaga värden med fler decimaler ser jag som kontraproduktivt. Om någon får panik över vad de tror är ett katastrofalt nitritvärde på 0.1 mg/L och drar igång en massa åtgärder för att rätta till detta så kan dessa åtgärder vara en mycket större belastning på fiskarna än t.ex en relativt långvarig nitrithalt på t.ex 0.5 mg/L
                //Olof
                230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  När är akvarievattnet klart?

                  Så är det, det finns alltid.

                  Sen så är det lätt att neutralisera om det väl blir skadliga nivåer, salt är jäkligt bra det finns värre saker i kedjan men de regleras ju av Ph.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • GulaHuset
                    • September 2012
                    • 65

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    ett tips!
                    läs den här tråden. ( om du inte redan gjort det) massa nyttig o viktig infp för nya akvarister

                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
                    Tak för tipset. Jag har läst den, men läste den igen. Alltid är det något nytt som fastnar. Den är jättebra! Tror att 9-åringen har läst den också. Han verkar ha rätt bra koll på akvarievården och han hjälper mig att förklara för och lära upp 7-åringen.
                    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                    Kommentar

                    • GulaHuset
                      • September 2012
                      • 65

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      glömde en sak som är skitviktigt.

                      fråga mycket !!!!!!

                      Tack, tack! Det var därför jag gick med i forumet. ;-) Man hittar så otroligt mycket olika iformation om vissa saker, och om andra saker finns ingenting, man förväntas nästan veta trots att man aldrig haft akvarium...
                      Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                      Kommentar

                      • GulaHuset
                        • September 2012
                        • 65

                        #12
                        Tack alla för era svar! Det verkar vara ett bra forum här där man kan få hjälp med sina undringar, det uppskattar jag. Barnen kommer att bli jäteglada när de får höra att de redan namngivna mollysarna (Holley Blinkers, Mollly Blinkers och Bärgarn Blixten; väldigt Bilar-inspirerade namn... ) ska få flytta in. Det värsta som skulle kunna hända vore ju att alla låg döda i akvariet nästa dag, det vill vi ju inte... Bra då att vi kan fråga er. Tackar för alla nitrit-tips. Nitrittest ska vi köpa då. Behöver vi Ph-test också??? Det verkar finnas hur många tester som helst, men vilka är nödvändiga Ett stim kardinaltetror står högt på önskelistan, men jag har förstått att de är känsliga, så de får komma sist, tror jag. 2-3 svärdbärare och någon mal har vi väl tänkt oss också. Vet inte om det blir för mycket fisk. Dottern vill abslout inte ha någon mal, för hon tycker att de är fula , men vi försöker bearbeta henne och säga att de är jättebra fiskar och att de säkert kan vara jätteskojiga eftersom de lever på botten och är annorlunda jämfört med andra fiskar, så hon börjar mjukna i frågan.
                        Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av SCB
                          Sorry. Jag håller inte med här.
                          Eftersom nitrithalten styrs av en biologisk process så kan halten aldrig vara noll om inte något har gått väldigt fel.
                          Har man 0 i nitrit så har man inget som producerar nitrit, d.v.s processen som bryter ner ammonium till nitrit är död... Vidare så har bakterierna som tar hand om nitriten inte någon mat och så kommer även den processen att krascha.
                          De bakteriella processerna i kvävecykeln kommer att skapa en jämnvikt efter ett tag, hur höga elller låga halterna till sist blir beror på en hel massa faktorer men de blir dock aldrig noll.

                          Sen ser jag faktiskt inget värde i att blanda in så många decimaler. Det räcker gott med att säga att nitrithalten ska vara låg. Förslagsvis mindre än 0.3 mg/L som är ett vanligt startvärde för ett flertal nitrittest.
                          Att hetsa folk att jaga värden med fler decimaler ser jag som kontraproduktivt. Om någon får panik över vad de tror är ett katastrofalt nitritvärde på 0.1 mg/L och drar igång en massa åtgärder för att rätta till detta så kan dessa åtgärder vara en mycket större belastning på fiskarna än t.ex en relativt långvarig nitrithalt på t.ex 0.5 mg/L

                          ja....jag håller med.

                          ordvalet var lite väl mycket.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • GulaHuset
                            • September 2012
                            • 65

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            läs den här tråden. ( om du inte redan gjort det) massa nyttig o viktig infp för nya akvarister

                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
                            Den har jag läst! Och nu en gång till. Jättebra. Mn lärr sig alltid något nytt! Tror att 9-åringen också har läst den. Han verkar ha rätt bra akvariekoll, tycker jag, och hjälper mig att lära upp och förklara för 7-åringen .
                            Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av GulaHuset
                              Tack alla för era svar! Det verkar vara ett bra forum här där man kan få hjälp med sina undringar, det uppskattar jag. Barnen kommer att bli jäteglada när de får höra att de redan namngivna mollysarna (Holley Blinkers, Mollly Blinkers och Bärgarn Blixten; väldigt Bilar-inspirerade namn... ) ska få flytta in. Det värsta som skulle kunna hända vore ju att alla låg döda i akvariet nästa dag, det vill vi ju inte... Bra då att vi kan fråga er. Tackar för alla nitrit-tips. Nitrittest ska vi köpa då. Behöver vi Ph-test också??? Det verkar finnas hur många tester som helst, men vilka är nödvändiga Ett stim kardinaltetror står högt på önskelistan, men jag har förstått att de är känsliga, så de får komma sist, tror jag. 2-3 svärdbärare och någon mal har vi väl tänkt oss också. Vet inte om det blir för mycket fisk. Dottern vill abslout inte ha någon mal, för hon tycker att de är fula , men vi försöker bearbeta henne och säga att de är jättebra fiskar och att de säkert kan vara jätteskojiga eftersom de lever på botten och är annorlunda jämfört med andra fiskar, så hon börjar mjukna i frågan.

                              Det här med tester.

                              Jo, det är inga som helst problem att släng ut 1-2-3-4-5 månadslöner på alla tester.

                              Men.............

                              I min värld är det bara 1, kanske 2 tester som är av intresse för den "normale" akvaristen.

                              Nitrittestet är enligt mig A och O. Bör / måste finnas med alltid. Ända tills den dagen man tror sig begripa allt. Då skall man gå och köpe ett till.....dvs alltid ha ett hemma.

                              Det är förmodligen den mest välinvesterade ~100 lappen inom akvarievärlden.


                              Det som kan vara av intresse är oxå KH. Som mäter buffringen. Säger KAN, för det beror mycket på vart man bor. Har man mjukt vatten i kranen är det nog värt att ha lite hemma. Har man som jag har, väldigt mycket kalk i vattnet (skåneslätten) så är det mest trams.


                              PH..........Varför det ?
                              Det enda som är av intresse för fiskarna är att PH't är stabilt. De skiter mångt och mycket i om det är rätt eller fel PH i karet. Det som är jobbigt, är om PH't jojjar upp och ner. Men det gör det extremt sällan om man sköter karet i övrigt med stabila vattenbyten, ingen övermatning, rensning av döda blommor etc etc.


                              Gällande fiskmängden.

                              NUUUU tar vi det liiiite lugnt.

                              3-4 mollysar + 2-3 svärdbärare + 1 mal.....sedan är det fullt.
                              Om inte då, så kommer det att bli fullt när alla yngel kommer.

                              Skulle vilja säga att antingen får det bli ett mindre gäng tetror (8-10 st),
                              eller svärdbärarna.

                              En mal hit eller dit kanske vi kan strunta i.




                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...