Högt no3 värde, alger, ruttna växter?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pecca
    • November 2009
    • 4

    Högt no3 värde, alger, ruttna växter?!

    Hjälp! Har ett 400 L akvarium, med innerfilter (mitt ytterfilter började läka så jag vågar inte annat!). Upptäckte i kväll att EN av fiskarna har vita prickar (avlägsnade denna!), testade vattnet och upptäckte att no3 värdet var ca 200. Kan kanske bero på växtnäringen som jag just börjat med? För mina växter som bara ruttnar.. =/ Har belysning i akvariumet 12 H/dygn, det står inte i solljus. Har även problem med grönalger - på rutor, på sanden & på växterna. Skrapar såklart rutor, med det kommer ju bara tillbaka! Vad ska jag ta mej till?? Tips uppskattas
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Inte så kul när algerna kommer in och "tar över" karet. Egentligen kan man inte göra så mycket mera än att vänta ut dom.
    Men jag kan tipsa om en jättebra tråd att läsa om alger av olika slag, varför de uppkommer och hur man på bästa sätt kan motarbeta dom.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Varför tog du bort den med vita prickar? Vita prick är inte särskilt svårt att bota och det finns preparat som både fisk och växter klarar av bra.
      Men när det gäller ditt NO3, är det verkligen över 200 ppm? Det låter väldigt högt.
      Hur sköter du burken innan detta? Hur oftar och hur mycket matar du? Gör du rent mycket? typ slammar botten och gör rent filtret? Om det är så är det en del av förklaringen. Vad har du för fisk, hur många och växter och hur länge har akvariet varit igång?

      Tror du behöver berätta mycket mer om förutsättningarna för det som händer nu. Det blir inte bara dåligt alldeles av sig självt.
      När du berättat så brukar många ge kloka tips.

      Sedan vet jag av egen erfarenhet att det räcker med 10 timmars belysning.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Pecca
        • November 2009
        • 4

        #4
        Jo NO3 värdet är väldigt högt. Jag matar varje dag, med flingfoder och algtablett. Rengör ca var 3:e vecka, då slammar jag botten, rengör filtret och skrapar rutor. Har 2 stora silverhajar, 6 platy (+ några yngel), 1 ancistrusmal, 1 eldstjärt, 2 praktbotia, 3 sorgmanteltetror & 4 vinkeltetror - inte så mkt fisk med tanke på akvariets storl. Några växter har jag kvar, men dom mår inte så bra. Akvariet har varit igång i snart 1 år. Ska dra ner på belysningen..

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          På sätt och vis verkar du sköta akvariet lite som jag själv gjort förr. Många har gjort precis som du att de slammat botten och rengjort filter för att få det rent i akvariet så man inte ska få alger.
          Idag så är detta helt förändrat så det gäller för dig att tänka om helt, precis som jag själv gjort.

          Om vi börjar med botten så ska det efter en månad ungefär börja finnas goda bakterier i akvariet som bryter ner avfallsprodukterna. Dessa bakterier lägger sig i olika skikt som måste få vara helt ostörda för att fungera. Det kan t.ex. räcka med att du drar upp några plantor ur botten och planterar nya för att Nitratvärdet ska stiga. De goda bakterierna du har i botten och i filtret bryter ner det som fiskarna skapar och omvandlar Nitrit till Nitrat som det är meningen att växterna ska knapra i sig.

          För att växterna ska kunna klara denna process behöver de näring. Antingen så måste näringen komma från botten och då gör en del så att de har ett näringsskikt i lera eller en granulerad näringsblandning. Så din rengöring gör idag att många av dessa naturliga processer störs. Istället för den förmultning som ska ske tror jag du fått en förruttnelse. Ska växterna kunna ta upp Nitrat måste de ha en mix av ämnen.
          Jag tror alltså att dina växter svälter ihjäl i en massa Nitrat som de inte kan ta upp. Det räcker för att en växt ska ha brist på ett enda ämne för att tillväxten och näringsupptagningen ska stanna upp helt. Så jag undrar vad det är för näring du kör med?

          Många här tillsätter därför en billig näringsblandning som kallas PMDD . Där får växterna allt det de behöver. Klickar du på den länken kommer du till det stället där jag köpt mitt.
          Den mixen ger jag varje vecka.

          Men växterna behöver näring och ljus, vilket gör att de normalt behöver ca 10 timmar av bra belysning.

          Filtret är tänkt att fungera lite som botten. Att det ska bli så sanslöst mycket goda bakterier att de bryter ner mycket av de nedbrytningsprodukter som produceras. Det tar ungefär en månad att få igång den processen. Du gör rent ditt filter var 3:vecka....
          Mitt filter (ett innerfilter) byter jag bara förfiltervadden på som tar bort det allra grövsta. Resten stör jag inte. Måste man göra rent ett filter så kramar man ur filter massan lite mjukt och försiktigt i en spann med akvarievatten. Det är till och med så att det ska gå ganska fort när man väl gör rent. Under 30 minuter för att de goda bakterierna inte ska dö med förruttnelse och giftiga ämnen som följd. Har du ett stort ytterfilter behöver detta oftast inte göras oftare än var 1-2 år på grund av de goda nedbrytningsprocesserna.

          Vill man ha växter så tycker jag man ska ha många när man ändå är igång. Men vilka växter är det du köpt? En del sorter brukar "ruttna" när de byter miljö innan de ställt om. De kommer sedan upp med nya blad. En del växter trivs inte i akvarium utan mer i ett terrarium.
          Så här ser min burk ut som startades för 1,5 månad sedan. I det akvariet har jag 1 fiskcentimeter per liter vatten, men aldrig över 20 ppm Nitrat. Så den Nitrat som mina fiskar produceras knaprar växterna i sig.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0162.jpg
Visningar: 3
Storlek: 177,6 KB
ID: 2142779
          Vill du inte ha så mycket växter så blir filtrets goda processer ännu viktigare. Vilken sorts innerfilter har du?

          Undrar också om du matar för mycket per gång? Hur snabbt är allt uppätet?

          Så inledningsvis tror jag du får byta vatten 50% vecka tills ditt Nitratvärde stabiliseras. Men mäter hur mäter du värdet då? Stickor fungerar inte alls. Det ska absolut vara ett dropptest. Har du mätt Nitritvärdet? Gissar att du har en del Nitrit också.

          När det gäller fiskar så kan jag tycka att du har för få av dina tetror. De tetror du har kanske jag tycker att man minst ska ha 10 per art. Vinkeltetran kan du gott ha 20 först. Men sätt inte i nya fiskar förrän du fått ner NO3 värdet.

          På något sätt är det som om du behöver tänka om hur ditt akvarium ska skötas (precis som jag fått göra) så kommer du så småningom att få ett jättefint akvarium Läste själv de utmärkta nybörjargenomgångarna i Zoopet bl.a. om vattenkemi etc. Den här tråden är också bra.

          Sedan om du gör allt rätt kommer du att få problem med alger ett tag..... men det är en helt annan historia

          Fortsätt och skriv och berätta hur du löser det hela. Det finns gott om riktigt duktigt folk här i forumet.
          Men sätt gärna in bilder på ditt akvarium så folk kan se själva och ge tips.

          Lycka till!
          Senast redigerad av Bluewing; 17 September 2012, 15:22.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Bravo Bluewing.. det där förklarade du hur bra som helst..
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Pecca
              • November 2009
              • 4

              #7
              Tusen Tack för ditt svar Bluewing!
              Jag har nu bytt 50% av vattnet & minskat belysningen till 10 H. Ska hålla mej undan från botten i fortsättningen! Jag brukar inte dra upp mina växter, men dom brukar heller inte stanna där jag planterat dem (tror fiskarna möblerar om) Jag har mest javaormbunke, och nu läste jag att dom inte alls vill vara planterade på botten utan på rötter. Sen har jag en sort till, som jag inte vet vad den heter. Den är kort med mörkgröna, kraftiga blad. Ful är den, tror min förra krabba smakat på den + alger. Den verkar tåla vad som helst, för den ruttnar då inte som andra växter gjort (t o m javamossan dog). Näringen som jag använde heter Nutron Flora (Prodac), men jag har beställt PMDD ist. Fler växter kommer, men det känns så otacksamt just nu! Ska fixa dropptest, för det var stickor jag hade! Man lär så länge man lever.. =)
              Filtret är inte det bästa. Det låter högt för att vara ett innerfilter tycker jag, spec när det börjar vara mkt skit i den - vilket är ganska ofta. Filtret ser litet ut, men det skulle hålla ett kar på 400L. Har kikat efter ett nytt, men insett att det inte är så vanligt med ett innerfilter till större akvarium. Verkar vara ytterfilter som gäller då? Har du tips på ett bra innerfilter? Hur ofta rengör du ditt filter?
              Hade fler tetror från början, men dom har försvunnit..bor 23 mil ifrån närmaste akvariebutik, är inte där så ofta =) Matade mindre i dag! Tack!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Är det möjligen Anubias du har? De där med lägre med mörkgröna blad. En väldigt tålig växt, men långsamväxande. Den får inte planteras för djupt i bottengruset. Den kan också bindas fast på rötter.
                Mycket möjligt att en del av dina firrar bökar upp växterna. Ancistrusen är nattaktiv och rätt duktig på att böka. Det tar ett tag innan växterna rotat sig. Sedan sitter de där de ska. En annan växt som är både snabbväxande och tålig är Vallisnerian. Kan vara idé att införskaffa någon variant av den.

                Vad för filter har du? Innerfilter sa du.. Men vad heter det?
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ok Pecca. Skrev tidigare i forumet att det känns lite som att börja en pilotutbildning och vara på dag 1 när man väl börjar tänka om kring skötseln. Men de kunskaper som finns i forumet som många pratar om är inte självklara och måste nästan läras in, vilket gör att de flesta av oss gör fel i början. Men det blir bättre så småningom. Så du gör inte fler tabbar än vi andra gjort.

                  Om vi tar filtret först så gissar jag att flera i forumet skulle förordat ett ytterfilter till en burk på 400 liter. Detta för att filtret ska få så stor volym som möjligt. Ju större filter, desto fler goda bakterier, desto mindre skötsel kräver det. Det skulle jag själv gjort.
                  Med ett stort filter som ska ta om hand en hel del skräp måste det vara en hel del tryck i filtret. Sammantaget gör detta ofta att ytterfilter som är bra och kraftfulla ofta är ganska dyra, men inte alltid. Om du sedan dessutom inte vill att filtret ska låta så mycket är det viktigt att välja rätt modell. Skulle jag själv skaffa ett idag skulle jag nog ta någon Fluval-modell, typ FX5 eller efterföljaren. Men det finns många här som kan mer om detta. Filter kan lätt beställas över internet via nåt bra företag.

                  Sedan är det så att alla akvarium producerar mycket skit i början. Men om du gör allt rätt så kommer du att märka att nedbrytningen i burken gör att du får allt mindre skräp så småningom. Så mycket skit på botten är så småningom ett tecken på att något inte är i balans.

                  När det gäller växter så ska man i början ha lättskötta växter som tar den näring du sätter i och nitratet från fiskarna. Ju snabbare växterna växer ju mer näring och nitrit tar de upp. Hade själv i Hornsärv, som idag växer 15 cm/dag (!) för att balansera att jag har mer fisk i nu. Den är lättskött, men rotar sig inte alls utan den ligger ofta i ytan som ett nystan.

                  Men vad har du för fiskar då? En del ger sig på växter och bökar och då måste man ha växter som funkar med dem. Vallisneria tycker jag, som Monkans är en bra växt. Har själv Svärdsplantor i bakgrunden som drar mycket näring och får kraftiga rötter.
                  Om din fiskar inte rör växterna finns det några Limnophila som också kan funka bra.

                  Men berätta först vilka fiskar du har kommer folk att tipsa om passande växter. Men du behöver växter som kan ta upp näringen du häller i, annars tar algerna all näring (de är ju också växter) så då säger det kabom och då blir det algexplosion. Så i med många flera växter sedan i med näring, är mitt tips. Letar du i växtbeskrivningarna under menyn Avdelningar så står det om växter som växer snabbt och är lättskötta. Växter går också bra att köpa över internet. Du kan få tag i billiga plantor i Zoopet under annonser eller på Plantswap under forumet säljes. Det blir halva priset mot i butiken.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Pecca
                    • November 2009
                    • 4

                    #10
                    Innerfiltret som jag har heter Resun 2000, en billigare variant som jag snabb beställde när jag kastade ut mitt ytterfilter. Det hade läkt vatten över golvet och efter det är jag livrädd för ytterfilter! Ytterfiltret var ett Fluval, men det följde med karet när jag köpte det så det kanske hade gjort sitt. Ska fundera ang ytterfilter, men det skulle kännas bättre med ett fungerande & bra innerfilter..
                    Ja det är Anubias jag har! Tack för alla tips på växter, ska kolla in plantswap.
                    Jag skrev tidigare vad jag hade för fiskar, tror faktiskt att mina silverhajar är skyldiga för dom rejsar runt så mkt! =)

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Där ser man vad dåligt man läser inlägg Här sitter man och ställer frågor som redan är besvarade Förstår din oro för ytterfilter. Vattenskador är inte kul. Har själv haft ett 360L som sprack i botten när jag var på semester. Inte kul, men det nya golvet blev fint efter 6 v. tork.
                      Jag har innerfilter själv (Juwel) och trivs med det. Det svåra bara är att hitta innerfilter som klarar stora akvarium. Juwels största heter BioFlow 8, men det måste limmas fast med silicon. Det är egentligen bara Juwels innerfilter som har större volymer bland innerfilter vad jag vet. Så annars finns inga innerfilter egentligen med kapacitet till din storlek på burk. Vill du ändå ha det kanske du behöver 2 st. och kommer då upp i pris med ett bättre ytterfilter. Tycker du Fluval FX5 känns opålitligt trots att många här i forumet är jättenöjda finns JBL Profi1500 som jag vet folk trivs med och en del större eheim är bra. Tror det måste ha varit fel på ditt gamla ytterfilter.

                      Har nu till slut läst igenom din fisklista och ser inte stora problem där kopplat till växterna. Praktbotia kan ibland ge sig på växter och det kan ancistrus också göra med t.ex. svärdsplantor. Men det händer inte för alla. Många har det helt problemfritt med de arterna.

                      Men steg 1 är bra vattenkvalité, steg 2 fler lättskötta växter, sedan växtgödning, därefter är det bra med större stim med stimfisk. Minst 10 st. Men i din storlek kan du gott ha 20 st. Praktbotior trivs också att vara fler. Eldstjärt och silverhaj har jag inte haft själv.
                      Sedan är tipset att du matar max. en gång per dag och aldrig mer än att allt är uppätet på 1-2 minuter max. Ofta mår fiskar och akvarium bra med någon matfri dag ibland.

                      Men som sagt detta är bara mina tankar. Inga expertråd. Det ska bli intressant att höra hur det går. Ge dig inte Pecca
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      Arbetssätt...