UV-lampa - tändintervaller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    UV-lampa - tändintervaller?

    Jag har en damm med ett filter med UV-lampa och lite elektronik. Där styr automatiken hur lampan är tänd, vid kallt vatten -släckt ett dygn, tänt ett dygn - inte så kallt släckt ett dygn, tänt två dygn - varmare, släckt ett dygn tänt tre dygn osv.

    För vinterförvaring av guldfiskar har jag skaffat ett 310-liters som ska stå i tolv grader. Nu har jag fått infusorier och det är mjölkigt sen mer än en vecka tillbaka och jag har beställt en UV-lampa.

    Finns det något som gör att det är bättre med långa intervaller tänt - släckt som ovan? Eller kan man lika gärna ha en vanlig timer och ha typ tänt tolv timmar och sen släckt tolv timmar?

    Och släcker man för att spara på lampa (och el) eller finns det en finess med att ha vissa släckperioder?
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    När lampan är släckt så kan bakterier och sånt du vill få bort föröka sig igen så kör du med UV´t tänt hela tiden för bästa effekt.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Står karet ordentligt svalt så kan det vara helt ok att köra UV 24/7, annars finns dock en påtaglig risk att den börjar värma vattnet.
      För att ha ihjäl infusorier så krävs det inte så mycket i min erfarenhet, då kunde det räcka med några timmar så e de klart(lite beroende på flödet genom Uv och effekten på det samt vattenvolym som saneras).

      //NiXoN

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Jag kör UVC dygnet runt alla dagar om året. Har aldrig haft så glasklart vatten som nu.

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #5
          Tack för svaren, jag provar mej väl fram. Har inte tänkt på att UV-lampan värmer akvariet. Blir den så varm att den måste ha vattenkylning för att inte paja? Dvs måste man se till att den är släckt om man inte har vattenflöde i enheten?

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Riktigt lågbudget variater kan skada manteln om dom inte har flöde igenom men i regel så skall det inte vara nåt problem vad jag kan se.
            Däremot så kan det påverka lampans livslängd och effekt om den har för varmt, så har du inget flöde så släck lampan.

            Jag vet inte riktigt hur tunt kvartsglas reagerar på tempskillnader, dvs uphettat o sen på med 12 gradigt vatten(vissa glastyper är ju känsliga). Detta är bara nåt jag funderade på...

            Hur mycket den värmer karet beror lite på hur många watt den och pumpen är på...

            //NiXoN

            Kommentar

            Arbetssätt...