Byta vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erkiperki
    • July 2011
    • 173

    Byta vatten

    Hej, brukar ni ta vatten direkt från kranen utan eller med vattenberedningsmedel?
    Jag tar dirkekt från kranen försöker känn så att det är 25 grader eller mindre.
    Mvh Erik
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Fråga som ofta återkommer. Jag använder tempererat vatten direkt från kranen och inget vattenberedningsmedel vid delvattenbyte. Kör enligt principen en slang in, en slang ut.

    Kommentar

    • erkiperki
      • July 2011
      • 173

      #3
      så brukar jag göra men idag när jag bytte vatten tog jag ut en tredje del sen när jag skulle hälla i fick min styv mamma och pappa damp och sa att det är jätte mycket koppar i och förstås det är därför växterna inte växer så bra, sen när jag kom hem till min mamma testade jag det varmaste vattnet från kranen och gjorde ett koppar test3-6 mg på 10 ml, på akvarietempererat vatten dirkekt från kranen det var inte mycket koppar i 0.01 kanske
      Mvh Erik

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Normalt sett är det ingen fara att ta tempererat vatten direkt från kranen, jag brukar däremot spola igenom rören innan jag fyller akvariet.
        Det är bara att slå på vattnet och vänta tills det är ordentligt varmt, då är rören så renspolade som dom någonsin kommer att bli (och så blir det lättare att ställa in rätt temperatur direkt).
        I villor kan man ha kopparvarmvattenberedare, då blir det något högre kopparhalt men det är försumbart, i flerbostadshus så har man generellt fjärrvärme och då är det oftast rostfria värmeväxlare och dessutom konstant genomströmning så där är det i princip aldrig några problem.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Jag kör fortfarande med hinkmetoden. Tappar upp kallt vatten i hinkar med hjälp av duschen. Låter det stå 1-2 timmar. Blir snabbt lite varmare i hink.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sv: Byta vatten

            Ursprungligen postat av MonkanS
            Jag kör fortfarande med hinkmetoden. Tappar upp kallt vatten i hinkar med hjälp av duschen. Låter det stå 1-2 timmar. Blir snabbt lite varmare i hink.
            O harregud. Skulle jag aldrig hinna med. Byter ju ungefär 150-200L beroende på vilket kar det är. Helt omöjligt med spann.

            Kommentar

            • zoddri
              • June 2012
              • 144

              #7
              Ursprungligen postat av KristianE
              Normalt sett är det ingen fara att ta tempererat vatten direkt från kranen, jag brukar däremot spola igenom rören innan jag fyller akvariet.
              Det är bara att slå på vattnet och vänta tills det är ordentligt varmt, då är rören så renspolade som dom någonsin kommer att bli (och så blir det lättare att ställa in rätt temperatur direkt).
              I villor kan man ha kopparvarmvattenberedare, då blir det något högre kopparhalt men det är försumbart, i flerbostadshus så har man generellt fjärrvärme och då är det oftast rostfria värmeväxlare och dessutom konstant genomströmning så där är det i princip aldrig några problem.
              Samma princip här. Spolar ur rören lite och sen direkt ner i karet.
              Rör det sig om mindre byten så använder jag inte vattenberedningsmedel.
              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Fyller alltid på direkt med tempererat kranvatten utan att renspola först och utan att använda vattenberedningsmedel.

                Men OM man kan göra det beror på många faktorer som t.ex.
                vilka fiskar/räkor man har
                om man har nya vattenledningar i huset
                vilken kloreringmetod kommunen använder om de alls klorerar

                Så att svara utan att känna till dessa saker är omöjligt - då handlar det enbart om att gissa
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Jag tar vatten direkt från kran via slang. Byter på ett ungefär vart tionde dag, och då 100-150 liter.
                  Oftast ganska varmt vatten i det större karet på 720 liter, och mer ljummet i lilla 60-liters.
                  Inga tillsatser av något slag. Fiskarna mår prima : )


                  ...och ser nu att ovanstående talare gör nästan likadant.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...