Kloak vatten/Ruttet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cube10025
    • August 2012
    • 25

    Kloak vatten/Ruttet

    Märkte att vattnet luktade kloak eller ruttet, och det bildats en svart hinna på botten. började byta 50% av vattnet märkte att pumpen blåste väldigt lite, öppnade pumpen och det var en grön tjock hinna i den övre delen av pumpen. tog bort tvättade i akvarium vatten lite, nu cirkulerar vattnet bra igen, luktar lite men hoppas det försvinner när det får cirkulera lite.. Undrar varför denna hinnan har bildats kan det vara om man har i för mycket Easybalance eller Aquasafe i? Nitrit värde är bra och fiskarna verkar normala. Nu är akvariet normalt till synes i alla fall. byte lite vatten för ca 1 vecka sedan och då tänkte jag inte på att pumpen var dålig... Några idéer?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kanske det var cyano?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • cube10025
      • August 2012
      • 25

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Kanske det var cyano?
      Hoppas inte rätt ny startat gått i 3 veckor.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Det gröna är troligen döda växdelar... Om karet bara gått i 3 v. och filtret är igenproppat så har du ett alldeles för litet filter! Lösningen är att ha bra cirkulation så du slipper ruttet vatten och att filtret har en stor volym, alltså mycket plats för filtermaterial! Ca 1L filtermaterial per 100L vatten är en liten måttstock som kan vara bra att ha i bakfickan!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det gröna är troligen döda växdelar... Om karet bara gått i 3 v. och filtret är igenproppat så har du ett alldeles för litet filter! Lösningen är att ha bra cirkulation så du slipper ruttet vatten och att filtret har en stor volym, alltså mycket plats för filtermaterial! Ca 1L filtermaterial per 100L vatten är en liten måttstock som kan vara bra att ha i bakfickan!
          ja det är nog för litet filter ja.

          bra regel med 1l filtermaterial per 100L,men få färdiga filter som har det så. det är snarare 0.5 liter filter material per 100L vatten. tänker på mitt tetratex ex 1200 tex. där är det 12L filtervolym. men mitt kar är på 350L o det pumpar 1200L/h. och det räcker gott. o så är det med de flesta filter. så jag skulle säga 0,5 till 1L filtermaterial per 100L

          sen kan TS ta med sig att filtret bör MINST pumpa akvariets volym 3 ggr i timmen. så om karet är på 200L så ska filtret pumpa minst 600L/h. minst.
          Senast redigerad av hannesc; 06 September 2012, 16:20.

          Kommentar

          • cube10025
            • August 2012
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Det gröna är troligen döda växdelar... Om karet bara gått i 3 v. och filtret är igenproppat så har du ett alldeles för litet filter! Lösningen är att ha bra cirkulation så du slipper ruttet vatten och att filtret har en stor volym, alltså mycket plats för filtermaterial! Ca 1L filtermaterial per 100L vatten är en liten måttstock som kan vara bra att ha i bakfickan!
            Tack för svaren. Nja köpte ett paket, möjligt att det är budget saker. Men står 180-500lh på pumpen. Akvariet är 126l, fast ska jag vara ärligt så känns pumpen billig på utformningen fast jag vet inte. är av märket Eheim aquaball. Visst om det är budget märke men tycker att det borde fungera mer än några veckor annars kommer jag gå tillbaka tillbaka med det. Kanske ska säga att det bara var grön smörja på ett ställe av filtret så det var ju inte fullt bara koncentrat så det blev stopp...

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Eheim är inge budget... Det är fin-pumpar ju
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Sv: Kloak vatten/Ruttet

                Eheim är typ ett av de bästa märkena.

                Kommentar

                • cube10025
                  • August 2012
                  • 25

                  #9
                  Ok vad bra... fast ändå konstigt att den tappar igen...

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    just den pumpen kanske inte är så himla effektiv dock. eheim har dock bra kvalitet på sina grejjer, men de kan göra filter som tappar flöde fort ändå.

                    köpa ett annat kanske?

                    Kommentar

                    • cube10025
                      • August 2012
                      • 25

                      #11
                      Finns risk att jag måste göra det... Ang filter så känns det väldigt tajt på den pumpen jag har, nu har jag tömt akvariet på allt vatten undvek att göra rent botten hoppas det finns lite nyttiga bakterier kvar... hålla sten koll på pumpen nu åtminstone vet jag om det.

                      Kommentar

                      • cube10025
                        • August 2012
                        • 25

                        #12
                        Lite uppdatering, har gått bra med fiskar och vattnet är klart och fint, pumpen fungerar bra, kanske var något tillfälligt. ser inga spår av varken grön eller svart smörja...

                        Kommentar

                        • Rubberman
                          • March 2012
                          • 101

                          #13
                          Jag gissar på att det är alger, brukar komma efter ett tag på nystartade kar.
                          min innerpump blev också fylld med brunt klägg, rengorde mekaniska delen minst en ggn per vecka då den tappade flöde.
                          problemen försvann med tiden, körde vattenbyte 50% en ggn i veckan. bytte växtnäring efter ett par månader till pmdd detta kan också haft en effekt. fisk/växtbelastningen är nog största faktorn.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...