Värmeproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Värmeproblem

    Korspostar lite....

    Jag har svårt att få jämn värme i akvariet. Kör med två värmare (Juwel 300W) som är ställda på 25 grader. Dagsljus är Sera Plantcolour T5. Akvariet är ett Juwel Rio 450 liters.

    Temperaturen nu i akvariet är runt 27 - 27.7 grader. Försöker få ned det till runt 25 men det är som förgjort.
    När ljuset är släckt och det har stått utan ljus hela natten så är temperaturen nere på 23 - 24 grader men stiger under dagen när ljusen är på.

    Med andra ord så får jag inte in den värme som jag vill ha (25 grader) och temperaturen pendlar för mycket.
    Jag antar att det är ljusrören som värmer på något kolossalt men det är ju svårt att undvika om man nu inte vill ha ett mörkt akvarium.

    Hur gör ni eller vad gör jag för fel?
  • Christer5

    #2
    Tag bort locken som är på täckskivorna,vinkla upp det bakre locket så du får ett större mellanrum.

    Detta luftar akvariet men du kommer alltid att ha en variation upp till 1-2 grader.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Om du har 24gr på morgonen och doppen inställd på 25gr så får du höja den till 28 om du vill ha 27. Rampen värmer tydligen väldigt mycket det verkar vara ett litet problem hos juwel, jag har aldrig haft dessa problem med något av mina kar(ej juwel) .
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Det är ett problem med Juwels ramper att lysrören värmer vattnet under dagen,om man ställer doppen på högre värme på morgonen så blir det ännu högre än 27 på kvällen.

        Man måste se till att det kommer in luft.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Det är ett problem med Juwels ramper att lysrören värmer vattnet under dagen,om man ställer doppen på högre värme på morgonen så blir det ännu högre än 27 på kvällen.

          Man måste se till att det kommer in luft.
          Värmehöjningen är inte linjär, vilket betyder att det krävs en hel del att öka från 27 och uppåt och det tvivlar jag på att rampen klarar att göra. men vilket som så löser ju luftningen som du föreslår lite av problemet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #6
            Förstår - testar med att fälla upp locken.
            Men, det förtar ju lite grann av tanken med att skaffa ett Juwel akvarium
            Jag vill ju ha en enhetlig snygg möbel, det var därför jag köpte det. Men men, om fiskarna mår bättre så får jag väl stå ut med uppfällda lock...

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #7
              Fråga - hur gör ni andra som har stora Juwel akvarium? Har ni samma problem och hur har ni löst det?
              Svagare rör, är det en väg framåt?
              Senast redigerad av Ferengi; 06 September 2012, 07:14.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Jag var medveten om det där problemet redan innan jag köpte mitt Juwel.

                Antar att du redan har reflektorer på dina rör.

                I somras när det var riktigt varmt lyfte jag av både det främre och det bakre locket. Nu har jag satt på det främre locket igen eftersom det annars trots reflektor, i mitt tycke, lyser upp i rummet för mycket. Det bakre locket klarar jag mig utan. Den lilla belysningen får fungera som tavelbelysning. För mig fungerar den metoden alldeles utmärkt.

                Jag läste om någon som satte dit en liten datorfläkt i det bakre locket i det förberedda lilla runda hålet där. Står om det i nån tråd här. Så det finns nog en del olika metoder för att åtgärda det problemet.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ferengi
                  Förstår - testar med att fälla upp locken.
                  Men, det förtar ju lite grann av tanken med att skaffa ett Juwel akvarium
                  Jag vill ju ha en enhetlig snygg möbel, det var därför jag köpte det. Men men, om fiskarna mår bättre så får jag väl stå ut med uppfällda lock...

                  Testa med att ha det bakre locket öppet 1 cm i vecka, öka med 1 cm / vecka tills önskat resultat nås. Efter 1-125 veckor har du ett hufsat resultat på hur mycket
                  yta som måste vara öppet. Då tar du väck locket, räknar ut arean på ett borr som
                  är kanske 10 cm, borra så många hål som behövs för att uppnå ytan.

                  Obs...borra fööööörsiktigt, annars kan skiten spricka.....



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Värmeproblem

                    Sedan kan ju akvariet inte få lägre temp än rummet det står i ;-)
                    Har själv Juwel och har inga som helst värmeproblem sedan jag satte in reflektorer.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Värmehöjningen är inte linjär, vilket betyder att det krävs en hel del att öka från 27 och uppåt och det tvivlar jag på att rampen klarar att göra. men vilket som så löser ju luftningen som du föreslår lite av problemet.
                      Jag har haft 28.5 så nog kan lysrören värma alltid.

                      Då med en starttemp på morgonen av ca 26 grader.

                      Nu när det inte är sommar längre blir starttempen lägre, idag var den 24.2 grader och det är snart dags att sätta in doppvärmaren

                      Kommentar

                      • Ferengi
                        • August 2008
                        • 399

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Jag har haft 28.5 så nog kan lysrören värma alltid.

                        Då med en starttemp på morgonen av ca 26 grader.

                        Nu när det inte är sommar längre blir starttempen lägre, idag var den 24.2 grader och det är snart dags att sätta in doppvärmaren
                        Då blir det ju en variation på över fyra grader - är det verkligen bra för fiskarna?
                        Men håller med - rören värmer på alldeles något otroligt. Finns det rör med mindre watt (värme) som man kan använda (Har inte kollat själv)?

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Nej,skillnaden mellan starttemp 26 grader och sluttemp 28.5 grader blir bara 2.5 grader men denna höga temp har bara varit under varma sommardagar.Under sommaren har det varit för det mesta en maxtemp på 27.5 grader.

                          Jag funderade på att köpa en Grotech fläkt för att ytterligare ventilera vattenytan men har istället när det varit som varmast haft bakre luckan helt uppfälld.

                          Man får testa sig fram till vad som kan vara bäst.

                          Att borra hål i täcklocket kan vara ett väldigt bra förslag

                          Kommentar

                          Arbetssätt...