Klart vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Klart vatten?

    Mitt akvarium har varit igång i snart 3 veckor nu. Inledningsvis efter de första dagarnas dimmighet så var vattnet krispigt klart och rent.
    Efter 2 veckor så är det lite dimmigt speciellt i början efter det att lyset gått på. Sedan successivt så släpper det något. Men tycker att det blir något klarare efter vattenbytet.
    Vill gärna få klart vatten igen. En del gissar jag också är en viss utfällning från den stora roten.
    Byter vatten 25%/vecka.
    Infusorier brukar väl göra det ordentligt dimmigt med små prickar har jag för mig. Gissar att det inte är det.
    Tips?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Det där drabbades jag också av när jag startat upp mitt 60-liters. Det var precis så som du beskriver det att något växer till sig och gör vattnet dimmigt efter att lyset tänts. Gissar på infusorier. Bara att vänta ut det hela...
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Tropr också att det är infusorier, UV-filter är en lösning på problemet.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Jag köpte ett UV filter Green killing machine vilket var väldigt bra,har kört det två gånger ca 1 vecka varje gång.

        Nu har haft klart vatten en längre tid så det dröjer nog till nästa gång

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Tog ca 2 månader för mitt 1000liters att bli klart. Körde också UV men gjorde ingen nämnvärd skillnad men gissar att filtrena geggat ner sig lite mer så filtrerade de bort dimman bättre.

          Tålamod är akvaristens bästa redskap, själv har jag alldeles för lite.

          EDIT
          http://www.youtube.com/watch?v=7cDFPGMj4dI&feature=plcp hur grumligt det var
          http://www.youtube.com/watch?v=bAyvfJ75uVA&feature=plcp hur klart det är nu
          Senast redigerad av AffeAlien; 01 September 2012, 12:19.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ursprungligen postat av AffeAlien
            Tog ca 2 månader för mitt 1000liters att bli klart. Körde också UV men gjorde ingen nämnvärd skillnad men gissar att filtrena geggat ner sig lite mer så filtrerade de bort dimman bättre.

            Tålamod är akvaristens bästa redskap, själv har jag alldeles för lite.

            EDIT
            hur grumligt det var
            hur klart det är nu
            Det blir verkligen himla bra med film, det måste jag säga Dels är det ju lättare att känna igen "dimman" dels blir man ju på köpet alldeles glad när man ser en så mysig film med förälder och yngel. Härligt

            När jag ser filmerna och hört olika argument så är jag fortfarande inte säker på att jag har just infusorier. Tänker att det kan komma en del från rötterna. Men hur som helst så varierar diset beroende på tid på dagen. På eftermiddag/kväll klarnar det något och då har ju växterna gjort sitt ett tag och då är det som att det lättar lite.

            Så jag gör nog som du Affealien (vilka namn vi har här egentligen... ) och bidar min tid lite. Vill ge bakterierna en rejäl chans först. Det jag gör nu är att jag byter förfiltervadd lite oftare i innerfiltret. I och med att mina Cryptocoryne bestämt sig för att köra ett "smälta-blad-race" så blir det ju lite mer döda växtdelar i akvariet. Eftersom det bara är 3 veckor än gissar jag att det är lite klent med goda bakterier än.

            Nu har jag ju fått veta att jag alltid kan skaffa en stor uvlampa och slå ut dem direkt. Men jag kör lite fredligt först ett tag. Men bra att veta att man kan ta i om det behövs. Hellre en UVlampa än kemikalier.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Nackdelen med UV-lampa rätt ner i karet är att den slår ut ALLA bakterier, och det vill man inte.
              Min filosofi är att ha tålamod och låta naturen ha sin gång. även i mina kar. Det brukar oftast bli bäst i längden.
              Annars blir det ju så att man tillför en parameter till och jag tycker att det redan finns tillräckligt många att laborera med som det är.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Klart vatten?

                Kan bara berätta att efter ett par dagar till så på en timme så bara klarnade vattnet upp :-)
                Gjorde inget utan det bara släppte. Så nu är det kristallklart istället.
                Dessutom så på någon dag så försvann även de multnande växtdelar som samlats runt plantor och rötter.
                Gissar att det är bakterier i burken som börjar vakna till nu efter snart en månad efter uppstart.

                Så linjen att ta det lugnt och se vad som händer fungerade utmärkt. Tack alla mina goda bakterier i akvariet ;-)
                Senast redigerad av Bluewing; 04 September 2012, 07:23.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                Arbetssätt...