Byta med ljummet vatten, yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoräkan
    • May 2011
    • 255

    Byta med ljummet vatten, yngel?

    Hej!

    Som några av er nog har sett i min projekt-tråd så håller jag på att dra upp en kull red-back scalarer.
    Min fråga är nu om det skulle gå bra att ta ljummet vatten från kranen när jag byter vatten hos dem? Fram tills nu så har jag taget vatten från det stora karet som deras föräldrar går i men eftersom det är så lågt PH i det (6,0-6,2) så skulle jag vilja vänja dem vid lite högre.

    Jag har för mig att jag läst någonstans att det varma vattnet kan föra med sig giftiga ämnen för fiskarna och eftersom ynglen är känsligare så vill jag absolut inte ta några risker med dem.
    Jag kan tillägga att jag byter 50% en gång om dagen och om det skulle behövas så har jag Easy Life FFM hemma.
    Skulle inte detta fungera så får jag helt enkelt ha det stående i spannar och låta det värmas upp till rumstemperatur men detta är ju klart mer bökigt, men behövs det så gör jag det självklart!

    Tack på förhand!
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: Byta med ljummet vatten, yngel?

    Jag har då alltid fyllt på med ca 25gradigt eller lite svalare vatten vid mina byten. Vet inte hur känsliga yngel du har dock?

    /David

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      #3
      Tack för svaret!
      Det är F2:or om det skulle spela någon roll?
      Jag skulle gärna höra lite fler åsikter om hur det funkar innon jag isåfall testar

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        nar jag drog upp skalarer så tog jag 25% gammalt fint vatten + 25% nytt vatten, halvljummet, kanske runt 18-20 grader.

        fick på så vis ett PH på 7, yngelkaret låg på 6,5

        såg aldrig några problem.


        mer än att det var ett j-a rännande med dunkarna......



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Nanoräkan
          • May 2011
          • 255

          #5
          Tack för svaret!
          Det låter bra så det får jag testa!

          Skriv gärna om hur ni gör, det är alltid intressant att veta

          Kommentar

          Arbetssätt...