Bra tester för Ph, Nitrit mm. ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Bra tester för Ph, Nitrit mm. ?

    Vad finns egentligen för pålitliga fabrikat gällande dropptester? När jag läst i forumet verkar de jag inhandlat (Tetra och JBL) inte vara optimala?
    Vad finns istället? Visar testerna fel blir ju åtgärderna också fel.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Vad finns egentligen för pålitliga fabrikat gällande dropptester? När jag läst i forumet verkar de jag inhandlat (Tetra och JBL) inte vara optimala?
    Vad finns istället? Visar testerna fel blir ju åtgärderna också fel.
    Jag har kollat en del mot exempelvis Merck grejor och JBL såg ut att funka bra och jag använder deras tester. Har dock inte kollat av NO3, PO4, Fe. Resten var OK tycker jag.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Ok. Tack
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Beror på vad du vill testa och om det är söt eller saltvatten.
        Salifert gör billiga men rätt konsekventa och noggranna test, huvudsakligen för saltvatten men det lär stå på dom om det funkar för sötvatten med.

        Merck är high end och riktigt bra men dom brukar kosta över 600 per kitt om jag inte minns helt fel...

        Den bästa lösningen är dock att göra eller köpa en referensvätska, det brukar jag alltid ha när jag byter eller köper nya test.
        Då kan man lära sig hur testet funkar och hur man skall tolka färgerna, det berättar även hur rätt eller fel testet är.
        Om man inte testar så ofta så finns risken att testerna blir gamla/fuktskadade och börjar visa ordentligt fel.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Duger säkert med JBL och Tetra

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av NiXoN
            Beror på vad du vill testa och om det är söt eller saltvatten.
            Salifert gör billiga men rätt konsekventa och noggranna test, huvudsakligen för saltvatten men det lär stå på dom om det funkar för sötvatten med.
            Salifert har jag aldrig testat. Som du säger så är det bra grejor för salt.
            Men Bluewing kör växt akvarie just nu i alla fall.

            Merck är high end och riktigt bra men dom brukar kosta över 600 per kitt om jag inte minns helt fel...
            Ja den billiga varianten...

            Den bästa lösningen är dock att göra eller köpa en referensvätska, det brukar jag alltid ha när jag byter eller köper nya test.
            Då kan man lära sig hur testet funkar och hur man skall tolka färgerna, det berättar även hur rätt eller fel testet är.
            Om man inte testar så ofta så finns risken att testerna blir gamla/fuktskadade och börjar visa ordentligt fel.

            //NiXoN
            Ja gamla och skadade tester skall man sky som pesten. Men att fixa bra referens soppa kan vara lite klurigt. Jag kollar av testerna mot merck när jag köper nya men som sagt alla har inte dessa.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Själv har jag alltid gillat Tropic Marine.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag körde Merck nitrattest ett tag och det gav utslag väldigt långt ner, men då lyckades jag köpa testet på REA
                Ett tipps är att kolla på Tunzes hemsida dom säljer Merck under sitt märke...

                Flera av dom vanliga saltvattenstesten skall dock fungera i sötvatten och skall tydligen ha ursprungligen utvecklas för sött.

                När jag körde växtkar så var ändringarna för det mesta såpass snabba att mätning av nitrat/fosfat inte riktigt lönade sig, det blev enklare att bedöma visuellt.
                När det kom till Ph så styrde jag med en mätare/prob(co2), variationerna under dygnet blev rätt hoppiga annars...

                //NiXoN

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Jämfört mina tetratest NO2 och NO3 med JBL´s motsvarande. Skillnaderna är där hela tiden. Tycker Tetras tester är för grova och missvisande.
                  Tetra NO3 12,5 mg/l JBL 5 mg/l
                  Tetra NO2 0,3 mg/l JBL 0,05 mg/l
                  JBL´s värder stämmer med vad som händer, som jag kan bedöma det. Tetras känns som att skruva en kryss-skruv med vedträ. På tok för grovt och fel.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • SCB
                    • November 2011
                    • 134

                    #10
                    Är det inte så att Tetras NO2 test visar >0.3 mg/l
                    På mitt Tropicaltest börjar mätskalan på 0.3 eftersom det egentligen inte finns någon mening med att mäta nitriten lägre värden eller med onödigt många decimaler.


                    Någon som har koll på testerna från API? Verkar vara ett ganska vanligt märke i USA och säljs en del på eBay...
                    //Olof
                    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      API är ungefär i samma klass som JBL.
                      På saltsidan så har jag sett kommentarer som "always easy, but newer trusted".
                      Deras resultat mot referensvätskor verkar inte riktigt stämma och dom kan vandra från test till test vilket är det sämsta man kan hamna ut för.

                      Ett test som konsekvent visar en viss grad fel är bättre, då kan man åtminstone korrigera för resultatet...

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      Arbetssätt...