Tevatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Tevatten!

    Hej!

    Tillbaks efter ett antal års passivitet här på bästa Zoopet

    Har ju alltid älskat tevattenfärg på vattnet och har ju genom åren med viss framgång testat alkottar, löv, torv etc men är nu liite äldre och liite latare och undrar därför hur pass bra nedan färgar vattnet (obs! vill INTE sänka pH bara färga vattnet):

    Tetra Torumin
    JBL Topol
    Sera Morena

    Mycket tacksam för info från er som testat dessa, alternativt från er som har bättre tips för att enkelt färga vattnet tefint!

    Mvh
    Johan
    /J
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Hej! För länge sedan använde jag Tetra Torumin under en längre tid. Men jag vill minnas att det sänkte Ph något samt om du, som jag ville då, ha det riktigt mörkt, blev det en hel del penselalger. Däremot mådde fiskarna utmärkt
    Testade även Morena då, men trivdes bäst med Torumin-färgen.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      #3
      Tack
      /J

      Kommentar

      • Johan73
        • December 2003
        • 483

        #4
        Ingen som testat JBL Topol?
        /J

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ack ja, andra är beredda till vad som helst för att slippa färgat vatten... Måttlig färg gör inte mig nåt men för mycket tycker inte jag är snyggt. Fast det var ju inte det som frågan handlade om, om du nu vill ha färg så ger ju vissa rötter rejält med färgning under ganska lång tid. Problemet både för de som vill ha färg och de som inte vill det är att det är lite svårt att förutse vilka som gör vad. Om man nu vill ha färg så är det ju bara att prova, om en rot inte färgar eller slutar göra det så finns det säkert nån som är sugen på att ta över den.

          Vattnet blir ju av sig själv färgat över tid också, gamla skolan tidigt i akvaristiken var ju att aldrig byta vatten och då blev ju vattnet gulaktigt över tid. Den metoden är ju inte direkt rekommenderad numera, det innebär ju i princip att man håller fiskarna i deras egen piss.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          Arbetssätt...