1 mg/L Nitrit i mitt nystartade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linkhouse
    • August 2012
    • 39

    1 mg/L Nitrit i mitt nystartade

    Hej,
    Har ett nystartat akvaritum på 2 veckor.
    Testade i dag första gånen ett dropp test för Nitrit

    Resultat 1 mg/l, behöver jag vara oroliga för denna nivå?
    Gjorde ett vaten byte i går på 40% (totalt 60 liters akvarium).

    Ska jag kanske göra ett till?

    /Tack
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Förutsatt att man har bra kranvatten skadar vattenbyte aldrig, man kan i så fall inte byta för mycket eller för ofta. När du gör bytet, tillsätt en tesked bordssalt (gärna med jod) till vattnet. Saltet sänker nitritens giftverkan. Mata också mycket försiktigt de första veckorna (fisken svälter inte ihjäl men du minskar produktionen av ammoniak och nitrit), sen kan du gradvis öka matgivorna.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #3
      Ursprungligen postat av linkhouse
      Hej,
      Har ett nystartat akvaritum på 2 veckor.
      Testade i dag första gånen ett dropp test för Nitrit

      Resultat 1 mg/l, behöver jag vara oroliga för denna nivå?
      Gjorde ett vaten byte i går på 40% (totalt 60 liters akvarium).

      Ska jag kanske göra ett till?

      /Tack
      Detta står att läsa i zoopet bas och det är de bästa råden: Hur bli av med nitrit?
      1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
      2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
      3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
      4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...