Proteinhinna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Proteinhinna?

    Jag har haft en proteinhinna i hörnkaret under ett par veckor. Använder hushållspapper vid VB - den försvinner, men återkommer hela tiden ett par dagar efter VB. Vet att det beror på fodret, men har inte denna hinna i dom andra karen - trots samma utfodring.
    Så, min fundering är, bör jag rengöra ytterfiltret i detta kar också.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej, det behöver du inte. Däremot kan du försöka få lite snurr på ytan efter du försökt få upp så mycket som möjligt med hjälp av pappret, så blir det troligen bra mycket bättre!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Har du en luftpump? Det använder jag en när jag får hinna på ytan. Den får bubbla i 10-15 minuter och efter det är hinnan borta, det är mycket enklare än att pilla med papper.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Tack för era svar.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          När jag hade Malawis så var det ett återkommande problem med hinnan.

          Tröttnade på den.

          Köpte en skitbillig luftpump med "syresten", kopplade på en timer.

          Lät den tuffa 15 minuter (ett hack på timern) varje dag.

          Såg aldrig någon hinna efter det.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Att hinnan beror på typ av foder har jag aldrig kunnat konstatera, utan fått ytfilm helt oberoende av fodertyp. Som du säger så får du ju inte heller hinna på ytan i alla kar trots användande av samma foder. Har man fiskar som black molly eller guramis så har man aldrig problem med hinna på ytan. Du kanske har just dessa fiskar i vissa akvarier?

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jag har haft en proteinhinna i hörnkaret under ett par veckor. Använder hushållspapper vid VB - den försvinner, men återkommer hela tiden ett par dagar efter VB. Vet att det beror på fodret, men har inte denna hinna i dom andra karen - trots samma utfodring.
            Så, min fundering är, bör jag rengöra ytterfiltret i detta kar också.

            //Inger

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              kensa: tror faktiskt att jag har både luftpump och syresten liggandes någonstans (tur, att man sparar allt man köper under åren), får ta och leta i bråten.

              Sleaper: Har för mig, att jag läst att proteinrikt foder kan ge upphov - till just proteinhinna, om det är rätt eller fel vet jag inte.
              Nej, jag har varken guramis eller black molly - kanske kan det bero på, vad man har för filtrering.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Jo, det har nämnts ibland att just fodret och då speciellt proteinrikt foder skulle vara det som skapade ytfilmen. Men jag har ofta fått hinna på ytan oavsett foder. Även i akvarier med mycket sparsam matning. Att det delvis kan vara kopplat till filtreringen eller skötseln av filter är ingen dum tanke.. Har själv tidigare fått använda ytskimmer på insuget till filtret för att slippa eländet. Men nu med gurami i akvariet behövs inte skimmern.

                Kommentar

                Arbetssätt...