Inte nöjd med mitt akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klematis
    • March 2008
    • 60

    Inte nöjd med mitt akvarievatten

    Hejsan
    Jag har ett juwel akvarium på 250 liter med pump för 1500 l. Fick köpa ny pump för den gamla gick sönder och det var den storleken som de hade inne då. Jag gör vattenbyte ca var 14 dag 1/3 del men vattnet är inte klart. Växterna är så där. Köpt nya ljusrör och tillför växtnäring. Har vanliga fiskar som scalarer, malar, rengbågsfisk, fjärilsfisk mm. Fiskarna mår bra! Men jag blir så trött på att inte vattnet håller sig klart :=) någon som kan ge mig råd!!

    Mvh Klematis
    klematis
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Är det grumligt eller färgat?

    Är det färgat kan det bero på att du har rötter i.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      När filtret börjat växa till sig och fått lite klet, så brukar grumset också fastna i det. Hur länge har det rullat?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Klematis
        • March 2008
        • 60

        #4
        Vattnet är inte direkt färgat eller grumligt. Det verkar bara inte "klart" som tidigare. Nu har jag en mindre rot ganska ny, den gamla färgade av sig. Akvariumet har varit igång i 2,5 år. Jag brukar skölja ur filtermassan och spara en bit filtervadd. Kan det vara så att jag har pumpen för ren? I mitt gamla akvarium 180 l hade jag en ytterpump ehim. Vet inte om jag inbillar mig men är den pumpen bättre än den jag har idag inne i akvariumet. Funderar på om jag ska starta den gamla pumpen och ha den också ?! Tycker även att ljuset var bättre när jag hade en ljusramp som låg uppe på täckglaset. (Nu känner jag mig ganska negativ :=) )
        klematis

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Skulle tro att filtret är för rent ännu. Det kommer att lösa sig med tiden.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Klematis
            • March 2008
            • 60

            #6
            Får hoppas det :=) Man vill ju att det ska vara fint i akvariumet !Idag blir det storstädning och så ska jag köpa reflektor till ljusrampen :=)
            klematis

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Jag har köpt ett Eheim 4004320 förfilter som man sätter på utsugningsröret i akvariet och det ger väldigt klart vatten

              Man gör lämpligen rent förfiltret var var 3:e vecka eller vid behov.

              Kommentar

              • Klematis
                • March 2008
                • 60

                #8
                Det verkar ju bra med förfilter! Nu är det städat hos fiskarna så får vi se hur det går! Vet några firrar som blir sura eftersom jag tog bort min dotters "slott" som de huserar i
                klematis

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13119

                  #9
                  Ursprungligen postat av Klematis
                  Idag blir det storstädning
                  Biip Biiip Biip Biip!!! När någon använder ordet "storstädning" i akvariesammanhang så går det en larmsignal, eftersom det är en farlig företeélse! Vad innebär en sådan städning i ditt fall?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Klematis
                    • March 2008
                    • 60

                    #10
                    Haha det blev inte så enormt . Ur med alla växterna och fixade dom, lade i lite mer sand, flyttade stenar mm bytade 1/3 vatten. och så putsa rutan så klart!
                    klematis

                    Kommentar

                    • Berserken
                      • December 2005
                      • 472

                      #11
                      Du matar kanske lite för mycket ?Och städar för mycket ?

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Det var väl ingen liten städning, det var någon som tidigare sa att man ibland skall sitta på händerna under en period för att allt skall stabilisera sig och det stämmer nog

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Har du plastväxter eller levande, eftersom du tar ut dem?
                          Plastväxter må vara lättskött men särskilt bra för akvariet är de inte.
                          Växter tar upp näringen i vattnet så att t ex infusorier och andra plankton inte får så mycket mat att växa av.

                          Tar du ut levande växter för att fixa till dem, så hamnar du ofelbart i en nedåtgående spiral med fulare växter som ska fixas oftare etc.
                          Det låter som om du har alger på insidan av rutan.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Klematis
                            • March 2008
                            • 60

                            #14
                            Idag är jag så nöjd, rent och fint . Jag har levande växter. Jag brukar inte ta upp växterna när jag städar i vanliga fall men nu var jag så trött på att det såg så dassigt ut. Gjorde ordentligt rent i botten och fyllde på med min gamla sand som är mörkare än den som vi fick med när vi köpte detta akvariumet begagnat. Kan det vara så att ljuset blir bättre med mörkare botten? Tycker att fiskarnas färger också kommer bättre fram nu. Och ja det var alger på rutan :=) Kanske får fiskarna lite mycket mat också :=) Nu ska jag bara sitta på mina händer och titta ett bra tag
                            klematis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...