Var lägger ni fisken vid omstart??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Var lägger ni fisken vid omstart??

    När man startar upp ett kar så ska man börja med lite fisk. Väldigt lite fisk, I get that

    Men när man har haft ett kar i ett år och invånarna har hunnit bli ganska många och man sedan tvingas göra en helrengöring (nyuppstart) av akvariet bland annat genom att byta allt vatten, byta sand osv., då måste man ju lägga tillbaka all denna fisk i karet igen så fort vattnet har kommit i igen. Men blir inte det samma konsekvenser som vid "för mycket fisk vid uppstart av akvarium"? (= döda fiskar)

    Om man inte har fler akvarium, bara ett, då har man väl inget annat val än att slänga i all fisk man samlat på sig under ett års tid? För de kan ju inte gå i spannar i en månad! Så, vad gör ni om ni någonsin behöver göra en nyuppstart?

    Nu vill jag inte höra saker som "Man behöver inte göra omstarter om man tar hand om sitt akvarium rätt" etc. För vem som helst kan göra misstag, och vad som helst kan ske för att man ska behöva göra en omstart
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Det blir inte samma sak som nystart. Du har ju kvar filtret. Där alla viktiga bakterier finns. Rengör inte det utan låt det snurra i en spann med vatten. Då är det inga problem att häva i alla fiskar igen när du väl fyllt upp. Kanske inte matar så mycket första veckan om du vill vara försiktig.
    Jag har bytt sand i olika kar o då haft fiskarna i en plastlåda i nån timme. Sen hävt i alla igen. Aldrig några problem.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Jag har för just sådana tillfällen sparat mitt 60-literskar som jag köpte i december förra året när jag startade upp mitt nygamla intresse. Har gjort 2 omstarter sedan dess till fram till nuvarande storlek. Det går finemang om man är försiktig med matning första tiden. Fick rådet att inte mata alls de tre första dagarna och sedan försiktigt en tid framåt.

      Enda problemet är algerna som så lätt dyker upp när de får en chans att ta över... *grr*
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Varför vill du göra nystart?
        Checking out...

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Jag köpte en sk flajbox (plast) på IKEA för några tior. Den rymmer ca 30 liter och klarar ett mindre filter. 2 sådana kan du säkert ha dina fiskar i.
          Så gjorde jag.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • CarroAnn
            • August 2011
            • 110

            #6
            Jag vill göra nystart för jag fått tag i en fin sand som jag vill använda istället för den gamla, men även för att jag har haft ett stort problem med snäckor som bara blir fler och fler... vid en nystart slipper jag ju dem

            Tack för alla svar, har verkligen hjälpt! Tack tack tack!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              snäckor är akvaristens bäste vän.

              i lagom mängd då.

              ta det på rätt sätt, men det är nått som är fel om dom är för många.

              och det löser man inte med att byta sanden.

              oftast är det fråga om övermatning.

              näst längst upp på listan kommer dålig skötsel.

              rätt mängd mat och normal skötsel = inga eller få snäckor.



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • CarroAnn
                • August 2011
                • 110

                #8
                Jaha! Snäckorna är inte jättemånga, utan jag har väl snarare inte insett att de gör gott? Men är det så, så ska man väl nästan ta vara på dem? Förut brukade jag övermata, insåg att jag behövde skära ner på mängden mat och snäckorna blev inte fler. Men de finns ju där, och de försvinner ju inte för att jag matar normalt nu...

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Har du Malayer så syns dom inte på dagen om det är i balans.

                  Syns dom på dagen (inte enstaka då utan flera) så är det inte i balans.


                  Mycket enklare att sköta ett kar med malayer på botten.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • CarroAnn
                    • August 2011
                    • 110

                    #10
                    Okej, tack! Ska tänka på det!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...