Höja kalkhalten med faxekross?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Höja kalkhalten med faxekross?

    Höja kalkhalten med faxekross är frågan. Och då tänker jag på förbereda vättervatten inför "stora vattenbyten". Om jag skall jobba med små vattenvolymer vore det bra att ha en portion vatten med faxekross i behållaren som jag sedan använder ihop med vanligt vättervatten. Skulle det funka tro? Och i så fall hur mycket faxekross till en behållare på en liter vatten - ju mer kross desto mindre vatten att använda. Hur snabbt påverkar faxekross kalkhalten i vattnet egentligen - är det en snabb process eller långsam? Någon som har en aning för jag har det inte - alltid jobbat åt andra hållet så att säga....
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är en ganska långsam process och man brukar säga att ungefär en näve med kalkmjöl är lagom till 100 liter vatten.
    Men faxekross är ju betydligt större så det behövs säkert en hel del mer.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Tja kalkmjölk har jag ju också införskaffat men resultatet blev något som mest liknade mjölk. En större mängd (helst faxekross) borde väl ändå få processen att gå snabbare. Men jag kanske borde ha ett mellanlager som jag i så fall tar (en del av) till vattenbytet för att (och fyller på med vättervatten) för att svängningarna vid vatten byten skall bli mindre. Om ni förstår min fundering.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nu kan det ju finnas olika slags kalkmjöl men nomalt sett brukar det inte var något större problem.
        Jag brukar lägga det i en "strumpa" och sedan skölja igenom det riktigt rejält innan jag lägger det i filtret. Visst det blir ändå ett dammoln när man kör igång filtret med det blir inte värre än att dammer har ragist in i filtret på någon timme eller så.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...