Aqua safe vid vatten byte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av gonzo44
    Jag personligen har aldrig använt aqua safe varken vid uppstart eller vattenbyte, men med kvalliten på fisken vi har idag jämfört med för ca 20.. vill jag säga att det är mer befogat att använda det i dag än då så att säga. som sagt sed är min personliga uppfattning om det hela. och här har vi riktigt bra vatten förvisso....
    OFF topic visserligen.
    Men jag håller inte med dig om att fisken idag är sämre än för 20 år sedan - snarare bättre skulle jag vilja påstå.

    Däremot är kanske vattnet "sämre" (dvs sämre fiskar, men inte för människor) eftersom det blir allt vanligare med kloramin i vattnet.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 July 2012, 09:28.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5

      #17
      Är inte fiskarna som är odlade hårdare drivna idag ?

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        OFF topic visserligen.
        Men jag håller inte med dig om att fisken idag är sämre än för 20 år sedan - snarare bättre skulle jag vilja påstå.

        Däremot är kanske vattnet "sämre" (dvs sämre fiskar, men inte för människor) eftersom det blir allt vanligare med kloramin i vattnet.
        Det ligger något i vad du säger där Kjell, men om man tittar i karen på de stora zookedjorna så finns det fler missbildade (krokiga) fiskar i karen där idag än vad det gjorde för typ 20 år sedan. Det kan visserligen bero på att det måste säljas mer fisk idag för att få det lönsamt, och i och med detta så sorteras inte dessa fiskar bort hos grossisterna på samma vis, kanske för just antalet sålda fiskar skall öka, men som sagt detta är mina egna teorier...
        Ursäkta att det halkade in lite OT här mvh Ulrik
        Senast redigerad av gonzo44; 25 July 2012, 09:56.
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Christer5
          Är inte fiskarna som är odlade hårdare drivna idag ?
          Nej - det kan jag inte alls hålla med om.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av gonzo44
            Det ligger något i vad du säger där Kjell, men om man tittar i karen på de stora zookedjorna så finns det fler missbildade (krokiga) fiskar i karen där idag än vad det gjorde för typ 20 år sedan. Det kan visserligen bero på att det måste säljas mer fisk idag för att få det lönsamt, och i och med detta så sorteras inte dessa fiskar bort hos grossisterna på samma vis, kanske för just antalet sålda fiskar skall öka, men som sagt detta är mina egna teorier...
            Ursäkta att det halkade in lite OT här mvh Ulrik
            Som sagt. Möjligen (även om jag nog är lite frågande till att det verkligen är så - man minns ofta bara det som var bra ).

            Men OM det nu är så är att det idag är färre såväl grossister som affärer som säljer lika mycket som då. Helt enkelt att det görs fler missar i sorteringen när allt hanteras i större skala.
            Ta dom stora fiskgrossisterna i Sverige idag så tar de emot och packar dagligen några 100 lådor med fisk och har många tusen akvarier att hålla reda på. Då är det lättare att en och annan defekt fisk slinker igenom.

            Jag hade affär på 80-talet (då Europas största akvarieaffär) samt var även grossist och när jag går runt kollar fisken hos de stora grossisterna i Sverige så är deras fiskar idag definitivt inte sämre än de var på 80-talet.
            Snarare är jag förvånad över hur otroligt hög kvaliten är idag.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #21
              Till ämnet. så är det helt ok att använda vattenberedningapreparat om man känner att man behöver det och som Kjell säger det är inte farligt att använda. sen är det nog oxå så att det kanske är bra att ta det säkra före det osäkra. säger dom i zoo affären att det behövs på orten för vattenkvalliten så ska man nog lyssna på dom det är ju trots allt så att dom jobbar med det varje dag och får massa frågor varje dag om vatten fiskar och vattenpreparat.... så jag säger kör som du känner är rätt...
              och lycka till
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...