PH problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Ja, det går ju inte att dosera för hela veckan när de ska ha nytt vatten så ofta. Jag hade absolut kört utan gödning, gärna utan växter alls faktiskt men smetat med rötter.

    Jag fattar inte hur de gör när de kör hightech och diskar, förmodligen så sätter de i dem precis innan fotona tas.
    Mitt ena akvarium har massor med bland anna bark och rötter samt bottenfilter. Växterna är Javaormbunkar och javamossa. I och för sig byter jag inte vatten så ofta men inte en alg i sikte. Fisklasten är ganska hög och inget PMDD alls de senaste månaderna.
    High tech diskus. RO vatten innehåller inga algsporer exempelvis. Om man sedan "saltar" upp vattnet till lämplig konduktivitet blir det lite näring till eventuella växter.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Jag fattar inte hur de gör när de kör hightech och diskar, förmodligen så sätter de i dem precis innan fotona tas.
      Jag misstänker starkt samma sak med många skape kar!
      Sedan är det enligt mig en viss skillnad på att odla diskus och hålla dom för prydnad. Samma sak så är det skillnad på Vildfångad och odlad diskus. Den Vildfångade behöver "mjukare" vatten i början. Men kan vänja sig vid lite högre värden över tid.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Perlan
        • July 2012
        • 79

        #33
        Ursprungligen postat av bossep
        Ingen energi alls tills du har något vettig att mäta med.
        ska köpa de setet du länkade till nästa gång jag är i malmö. hornbach har exakt de för 399 kr.

        men överlag hur viktigt är det att hålla ett lågt kh om man ska ha ett sällskaps akvarie utan avsikt att odla något.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av Perlan
          ska köpa de setet du länkade till nästa gång jag är i malmö. hornbach har exakt de för 399 kr.

          men överlag hur viktigt är det att hålla ett lågt kh om man ska ha ett sällskaps akvarie utan avsikt att odla något.
          Jag är ganska rostig på diskus men jag skulle tro att du kan hålla odlingsvarianter vid ganska högt pH. Jag tror folket på diskusforum kan hjälpa dig mer än vad jag kan. Min generella uppfattning är att man skall hålla alkaliniteten (KH) så högt man kanför respektive fiskar för att få så stabilt pH som möjligt.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Perlan
            • July 2012
            • 79

            #35
            efter att ha rådfrågat ett par på diskusforum.se så har jag tillsist beställt ett osmos system, konduktivitets penna. och tropical och diskussalter får förhoppningsviss grejorna i morgon:P även bytat upp mig till ett eheim 2071 ytterfilter. så nu är där bra filter volym till burken.
            har även dragit igång nästa projekt. letar efter ett 700+ liter möbel akvarie

            men jag måste tipsa alla som går i osmos tankar. köp från danmark!!!! 1/4 del av priset mot sverige.

            Kommentar

            • Perlan
              • July 2012
              • 79

              #36
              Nu är även ett rent nytt 720 akvarie igång med 12 diskusar satan va det är dyrt och bli akvarie biten:P

              Kommentar

              Arbetssätt...