Att behålla vattenvärdena på bästa sätt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av freddan_gbg
    Såhär ser det ut i Göteborg med vissa undantag!

    Kvalitetsdeklaration Göteborgs dricksvatten

    • Mjukt. Vattenhårdheten är ca 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt.
    • pH-värdet är ca 8,0.
    • Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för rost i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets förmåga att stå emot försurning (alkalinitet).
    • Låg klorhalt 0,15-0,25 mg/l. För att bakterier inte ska trivas i vattnet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Mängden klor är högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen kunnat minskas.
    • Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. I vattenverken tillsätts aluminium för att underlätta avskiljning av partiklar. Aluminiumet och partiklarna hamnar så småningom i det slam som skrapas bort från botten av bassängerna i vattenverken. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet.
    • Låg fluoridhalt < 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) skyddar dina tänder. Men marginalerna är små. Det krävs inte mycket mer fluorid för effekten ska bli den motsatta.
    • Fritt från skadliga mikroorganismer.
    • Innehåller dokumenterat låga halter av oönskade ämnen.

    Totalt analyseras ett 70-tal ämnen regelbundet på råvattnet och dricksvattnet i Göteborg

    Vet inte vart man drar gränsen för för mycket klor i akvarievattnet!

    finns inte typ askorbinsyra i olika frukter? typ citron?
    Kan du få reda på vad de använder som pH buffer? Troligtvis är det Natriumhydroxid = kaustiksoda.
    Då får man mjukt vatten med högt pH men det klingar ofta av snabbt. Hur ofta mäter du pH?
    Varför inte testa dig fram lite med bikarbonat? Det gör absolut ingen skada och allt blir nog stabilare med det. Testa med 1 matsked per 100 l och se vart KH och pH hamnar.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Här finns det inte i vattnet i alla fall.

      Sen kan man ju fundera på hur mycket kloraminer ett kolfilter från Jula eller Clarre i sjön tar bort. Jag finner inga konkreta mätningar. OM det skulle vara effektivt så skulle patronen bli kass rätt fort förmodligen.

      Så, metaller och skit tas säkert bort men det behövs nog ett jäkla kolfilter för att bli ett fullgott skydd. Seriekoppla 2 blir ju bättre än ett men jag skulle verkligen vilja se konkreta siffror, jag är ytterst frågande till om det hjälper så mycket.

      Fyller jag upp hela badrummet med kolfilter så kanske..

      Jag vet inte.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Observera att det inte är kolfilter i sin helhet utan filterhusen från Jula som är grunden till min skepsis.

        Detta vore något:

        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1343083734.981857.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,2 KB
ID: 2141713
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Kan du få reda på vad de använder som pH buffer? Troligtvis är det Natriumhydroxid = kaustiksoda.
          Då får man mjukt vatten med högt pH men det klingar ofta av snabbt. Hur ofta mäter du pH?
          Varför inte testa dig fram lite med bikarbonat? Det gör absolut ingen skada och allt blir nog stabilare med det. Testa med 1 matsked per 100 l och se vart KH och pH hamnar.
          Hittade inget sådant, isf får man nog ringa och höra efter! Skall testa att byta 50% nu på torsdag och dra i en matsked bikarbonat (upplöst i vatten) och se vad jag mäter under fredagen.

          De är ingenting jag kan ta ihjäl fiskarna med va?

          Kommentar

          • freddan_gbg
            • December 2011
            • 297

            #20
            Kan aldrig tänka mig att alla folk i göteborg som kör malawi kör sitt vatten genom ett kolfilter vid varje vattenbyte

            Det går inte att koppla en slang till en avskuren PET-flaska och fylla upp med aktivt kol vid återfyllning?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              Ursprungligen postat av freddan_gbg
              Kan aldrig tänka mig att alla folk i göteborg som kör malawi kör sitt vatten genom ett kolfilter vid varje vattenbyte

              Det går inte att koppla en slang till en avskuren PET-flaska och fylla upp med aktivt kol vid återfyllning?
              Jodå. Det händer allt och det är smart egentligen.

              Det är bara det att det inte finns några konkreta mätningar när det gäller denna frågan. Sök så får du se. Det är 100% akvariefolk som pysslar med detta men ingen har mätt ordentligt verkar det som.
              Det stör mig rätt stenhårt, det vore liksom enkelt för mig att utveckla min syn på det hela.

              När det gäller vatten så finns det ju lite stjärnor på forumet som vi uppkäftiga skitungar bör lyssna på. Får du råd av Bosse så är de klart mer värda.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Hittade för övrigt en tråd där Bosse och Patrik pratar om kolfiltret.

                Här lägger jag mig :P
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Här finns det inte i vattnet i alla fall.

                  Sen kan man ju fundera på hur mycket kloraminer ett kolfilter från Jula eller Clarre i sjön tar bort. Jag finner inga konkreta mätningar. OM det skulle vara effektivt så skulle patronen bli kass rätt fort förmodligen.

                  Så, metaller och skit tas säkert bort men det behövs nog ett jäkla kolfilter för att bli ett fullgott skydd. Seriekoppla 2 blir ju bättre än ett men jag skulle verkligen vilja se konkreta siffror, jag är ytterst frågande till om det hjälper så mycket.

                  Fyller jag upp hela badrummet med kolfilter så kanske..

                  Jag vet inte.
                  Jag satte in kolfilter till brorsan och min dotter vilka båda har lite halvskralt brunnsvatten. Bland annat mycket järn. Dom byter patron var 2-3 månad och då flyttar dom det sista filtret först och byter det första. Dessutom har båda ett garnfilter för grövre particklar. Dom kör alltså hela husets förbrukning genom filtren. För att bara ta bort klor eller kloramin räcker nog en tandem patron bra länge.
                  Kör man inte alltför fort igenom filtren så bör de räcka för några 100 m3 i alla fall. Sedan tror jag det finns patroner med högre kvalitet som passar i hållarna.
                  Jag brukar testa kolfilter med metylen blått. Klipper det detta tar det kloret också.
                  Jag använder ett hemmagjort filter med 4 liter kol och det tuffar och går med ungefär 1-2 m3 om dagen sedan början av året.
                  Det är effektivare än du tror. Testa att slå vatten med klor igenom din patron får du se eller smaka!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Jodå. Det händer allt och det är smart egentligen.

                    Det är bara det att det inte finns några konkreta mätningar när det gäller denna frågan. Sök så får du se. Det är 100% akvariefolk som pysslar med detta men ingen har mätt ordentligt verkar det som.
                    Det stör mig rätt stenhårt, det vore liksom enkelt för mig att utveckla min syn på det hela.

                    När det gäller vatten så finns det ju lite stjärnor på forumet som vi uppkäftiga skitungar bör lyssna på. Får du råd av Bosse så är de klart mer värda.
                    Just att mäta hur mycket klor man har i vattnet är svårt. Jag har i alla fall inte hittat någon test till vettigt pris. Jag undrar om inte Patrik meckat en del med pool tester osv.

                    Jag har också för mig att Malawi Janne hade problem med dödsfall och missbildade yngel och förlorade ganska mycket pengar innan han installerade kolfilter.

                    Mathias: Du som inte har något vettigt för dig, skrattar. Kan du inte kolla vad för filter dom har till dialys apparater och vad de kör för säkerhet? Det kanske finns något där man kan vara lite säkrare på än Julas och Cleas i sjöns grejor.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Just att mäta hur mycket klor man har i vattnet är svårt. Jag har i alla fall inte hittat någon test till vettigt pris. Jag undrar om inte Patrik meckat en del med pool tester osv.

                      Jag har också för mig att Malawi Janne hade problem med dödsfall och missbildade yngel och förlorade ganska mycket pengar innan han installerade kolfilter.

                      Mathias: Du som inte har något vettigt för dig, skrattar. Kan du inte kolla vad för filter dom har till dialys apparater och vad de kör för säkerhet? Det kanske finns något där man kan vara lite säkrare på än Julas och Cleas i sjöns grejor.
                      Jag ringde kommunen och bad om att få låna deras prylar men det var tydligen en jäkla stor pryl med datorer och skit. Det var således inte möjligt att mäta vad som verkligen finns i vattnet.

                      Kloraminer finns det inte enligt dem i alla fall, vilket är rätt gött att veta.det har ju snackats en del om urvädring i tråden men detta är ju rätt omöjligt när det gäller kloraminer.

                      Malawijanne hade seriösa bekymmer med sina fiskar. Han går ju mycket på känsla och det är ju helt omöjligt att veta vilka orsaker det fanns. Jag har ju sett bilder från den lokal han höll till i, den var ju en del av ett helt nybyggt hus. Det kan ju vara som så att det påverkade men det är ju lika omöjligt att resonera om.

                      Den gubben är det dock rätt vettigt att lyssna på, han är förmodligen bäst i Svedala på Malawi och till detta så bor han väl i Freddans trakter.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Fast klor är ju ganska ofarligt och som felra redan sagt under alla omständigheter väldigt lätt att lufta ut.

                        Däremot går ju som sagt inte kloramin att vädra ut och det luktar ju inte heller och är dessutom rejält farligt. Vad jag vet så används dock inte kloramin i Göteborg. Jag är ju medlem i Göteborgs Ciklidgrupp och jag har inte hört någon där prata om kloraminproblem.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Fast klor är ju ganska ofarligt och som felra redan sagt under alla omständigheter väldigt lätt att lufta ut.

                          Däremot går ju som sagt inte kloramin att vädra ut och det luktar ju inte heller och är dessutom rejält farligt. Vad jag vet så används dock inte kloramin i Göteborg. Jag är ju medlem i Göteborgs Ciklidgrupp och jag har inte hört någon där prata om kloraminproblem.
                          Bra! Att ni inte har kloramin. som sagt vanligt klor är ganska lätt att hantera, Kolfilter, Urluftning, Askorbinsyra, vattenberedningsmedel, etc. Vad det gäller kolfilter så funkar även en sådan där liten mojäng man sätter på kranen. Problemet som jag ser det är att kommunen när som helst kan byta från klor till kloramin utan att meddela detta. Så från en dag till en annan kan det gå åt pipan. Speciellt om man gör stora vattenbyten och/eller använder ett berednings medel som inte klarar kloramin.

                          Kloramin är en förening av klor och ammoniak 2 av de giftigaste kemikalierna vi kan ha i våra akvarier. Så kloramin innehåller klor. Tydligen får man också dubbla mängden klor i dricksvatten om den är i förening med ammoniak. Sett ur ett dricksvattenperspektiv så har kloramin fördelen att det är mycket stabilare än vanligt klor. Detta betyder att det inte förlorar sin effektivitet i långa ledningsnät (avklingning) och vid lagring av vatten.

                          Så man kan säga att kloramin är stabilt och långtidsverkande klor.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Jag ringde kommunen och bad om att få låna deras prylar men det var tydligen en jäkla stor pryl med datorer och skit. Det var således inte möjligt att mäta vad som verkligen finns i vattnet.

                            Kloraminer finns det inte enligt dem i alla fall, vilket är rätt gött att veta.det har ju snackats en del om urvädring i tråden men detta är ju rätt omöjligt när det gäller kloraminer.

                            Malawijanne hade seriösa bekymmer med sina fiskar. Han går ju mycket på känsla och det är ju helt omöjligt att veta vilka orsaker det fanns. Jag har ju sett bilder från den lokal han höll till i, den var ju en del av ett helt nybyggt hus. Det kan ju vara som så att det påverkade men det är ju lika omöjligt att resonera om.

                            Den gubben är det dock rätt vettigt att lyssna på, han är förmodligen bäst i Svedala på Malawi och till detta så bor han väl i Freddans trakter.
                            Ja jag vet ät det är rejäla apparater! Troligtvis en spectrometer. dyra är dom också.

                            Problemet med aktivt kol är att det är svårt att veta när det förlorar sin effekt. Men oftast beror det på att porerna täpps igen av partiklar som man borde ha tagit bort innan. Därför skall man ha ett förfilter om man skall vara petig och rädd om sitt filter.

                            Lite kuriosa: Jag upptäckte hor effektivt aktivt kol var någon gång på 70 talet (så det är nog preskriberat nu). Jag sålde och använde stora mängder kol för illegal spritframställning och köpte kol på pall och container från Malaysia. Samtidigt hade jag min fiskodling med företrädesvis Malawi. En dag fick jag tips om att lagens långa arm hade fått upp ögonen på mina stora inköp och skulle göra husrannsakan. Sälja kol var nog inte illegalt men dom vill nog åt min kundlista och eventuell annan verksamhet. Det skulle också troligtvis ställas en hel del besvärliga frågor. Eftersom jag precis lastat in en pall med kolsäckar i lokalen och att sheriffen troligtvis hade koll utanför så tordes jag inte ta bort det och goda råd var dyra.

                            Vad gör man och hur förklarar man ett ½ ton kol? Jo man sprättar ett par säckar och använder det som substrat i några akvarier. När det sedan knackade på dörren och lagens långa arm klev in var det bara att förklara att kolet användes som filter i akvarierna och att det gick åt massor då det sögs upp vid vattenbyte vilket demonstrerades. Med det lät de sig nöja och tågade iväg.

                            Det var nog det dyraste ”grus” jag använt någon gång så jag lät det vara kvar i ett par burkar. Fiskarna i dessa mådde nämnvärt bättre och fick ganska omedelbart finare färger. Så ett kolfilter tillverkades och installerades och mycket problem försvann med det! Även de med myndigheterna!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Jag hittade det här som är till att kolla vattnet till dialys apparater.

                              Normalt gillar jag inte sticker men kanske det här funkar?

                              Man kanske kunde kolla med något sjukhus vad dom använder.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #30
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Jag hittade det här som är till att kolla vattnet till dialys apparater.

                                Normalt gillar jag inte sticker men kanske det här funkar?

                                Man kanske kunde kolla med något sjukhus vad dom använder.
                                Farsan arbetar inom sjukvården, får kolla med honom om han vet.

                                Det är ju en rätt vettig ingång egentligen. Med stickorna kan jag ju bruka flera, både före och efter kolfiltret och räkna ut ett snittvärde..
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...