Behövs mer vattenberedningsmedel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Behövs mer vattenberedningsmedel ?

    jag har presis startat upp ett akvarium som jag har köpt begagnat. Akvariumet är på 325 liter, kubformad och det följde med några fiskar i det, 3 scalarer ca. 10cm, 3 palettciklider ca.6cm en Oscarciklid ca 10-12 cm. Dessa släppte jag ner i akvariumet direkt det var fyllt. Det blev helt nytt vatten i hela akvariumet, en hel del nya växter : Svärdplantor, Javaormbunke, anubias och en ganska stor -/ bred som följde med som jag inte vet vad det är, samt en Jättevallisineria. Jag hedde Sera aquatan i vattnet, samt vitaminer.

    Nu undrar jag :

    1. Behöver jag använda nitrivec eller något mer/annat vattenberedningsmedel utöver aquatan ?? Det är hälften sand och hälften engelsk sjösten i karet (uppblandat). Jag har inte rört gruset, jag sköljde inte ens ur det. Filtrena i pumpen kramade jag ur under kranen, för de var helt gensatta, det fanns ingen cirkulation alls på vattenytan.

    2. Klarar akvariumet den belastning som är just nu, med tanke på att jag emndast använde kranvatten när jag fyllde akvariumet, finns det något jag bör tänka särskillt på ??
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja det är väl det där vanliga -försiktigt med maten!
    Huruvida bottensubstratet fortfarande är biologiskt aktivt beror på det tidsspann tills du satt igång akvariet igen. Jag har vid alla flyttar startatom med 100% nytt vatten men med aktivt filter och bottensubstrat och det har aldrig uppstått problem
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      nu vet inte jag exact hur länge bottensubstratet håller sig biologisk, men det tog högst 2-4 timmar från det att vi tömde akvariumet, och tills det var igång hemma hos mig.

      Filtret var jag tvungen att "rengöra", alltså jag kramade ur det under rinnande ljummet vatten, då det var helt igensatt. Det fanns inte tillstymmelse till röreklse på vattenytan, det hade stått så ungefär en vecka enligt de som hade akvariumet. men akvariumet var inte speciellt skitigt, och det luktade inget konstigt av det, så jag tror att bottensubstratet fortafrande var "levande" Men säker kan jag ju inte vara.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      Arbetssätt...