Infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snuppesno
    • August 2007
    • 29

    Infusorier

    Hejsan, har en fundering över hur jag ska komma tillrätta med vad jag tror är infusorier.
    Akvariet är ganska nystartat, ca 6veckor.
    Vattnet är lite grumlit, vitaktigt och har vart det sedan start och grumligheten varierar lite dag till dag.
    Har mycket snabbväxande växter som Limnophilia och Hygrophila Polysperma och de växer så det knakar och jag göder en gång i veckan med tropica och matar inte överdrivet mycket.
    Karet är på 360 liter och ett 2078 sköter filtreringen som jag förövrigt nyss har rengjort förfilter i och bytt finfiltret, biomaterialet lät jag vara orört. Förfiltret och framförallt "finfiltret" var helt igengrott, trodde de skulle klara sig betydligt längre mellan rengöringsintervallerna.
    Har rensat bort en massa andmat för att växterna skulle få mer ljus och efter det verkar det som vattnet blev ännu grumligare.
    Belysningen består av två t5 på 54w varav ett är ett grolux.

    Så, vad tycker ni jag ska göra för att komma tillrätta med infusorierna(eller vad det nu är)?

    MVH

    Christer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ingenting mer än att låta karet "sätta" sig, och inte pilla för mycket med det. Hur lång ljustid har du?
    Om det är infusorier är vattnet ofta mjölkfärgat och du ser knappt bakrutan i karet, och så farligt låter det inte i ditt fall. Du kan inte ta en bild och länka hit?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • snuppesno
      • August 2007
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ingenting mer än att låta karet "sätta" sig, och inte pilla för mycket med det. Hur lång ljustid har du?
      Om det är infusorier är vattnet ofta mjölkfärgat och du ser knappt bakrutan i karet, och så farligt låter det inte i ditt fall. Du kan inte ta en bild och länka hit?
      Här kommer en länk bilden https://picasaweb.google.com/c.wikla...eat=directlink

      Det syns inte så tydligt nu på bilden men det brukar va mer mjölkfärgat, kanske beror på att akvariet hade vart släkt ett tag innan bilden togs. Det syns även att jag har en hel del kiselalger i karet men det är inget jag oroar mig över, de försvinner väl i sinom tid, är glad så länge jag slipper tofsalger.
      Belysningen är tänd i ca 11 timmar.
      Det lustiga är att det mjölkaktiga skimret nästan varit borta helt sista veckan och blommade upp efter jag tog bort andmaten.
      Det enda jag pillat med annars är rengöringen av förfilter och finfiltret i pumpen, rengjorde aldrig själva biofilterdelen.
      Hade en kraftig nitritspik 3 veckor efter uppstart så då blev det dagliga vattenbyten, annars byter jag en gång i veckan.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det ser inte så farligt ut, låt som sag karet sätta sig ett tag och kolla vilket håll det går. Prova även att dra ner ljustiden ett par snäpp, så du har tänt ca 9 timmar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • snuppesno
          • August 2007
          • 29

          #5
          Tack för svaren, då provar jag att sänka till 9 timmar.

          Kommentar

          Arbetssätt...