Hur mycket salt i 4L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Hur mycket salt i 4L?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 11:29.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av Afrodite
    Har köpt hem en blå endlerhona.
    Har tidigare haft lite tråkiga erfarenheter av Endlers och tänkte därför låta henne gå i ett litet kar själv ett par dar innan hon får släppas ihop med resten.
    Har fått lära mig att salt kan vara klokt att låta nya fiskar gå i för att ta död på eventuella mindre parasiter som dom kan bära med sig.
    Har ett transportakvarium som kan få bli hennes hem ett par dar.
    Just nu är det 4 L vatten däri och det är ungefär halva det karet.
    Hur mycket salt kan va lagom att tillsätta, vad klarar hon?Det här gäller för ett par dar, räcker det med att göra vattenbyte dagligen eller behöver jag meckla ner en pump i vattnet?
    Den här hobbyn funkar Inge vidare för dig i nuläget va?

    Det är i princip omöjligt för dig att få ens en liten chans att hålla den där stackars fisken vid liv. Har du ingen möjlighet att släppa i fisken i ett ordentligt akvarium kan du väl låta bli att ta hem den/dem? Varför tänker du ens salt?

    Stackars fisk-krake..

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Ursprungligen postat av Afrodite
      nä men nu vet jag inte dom du grovt misstolkar eller vad.
      Det finns en avsedd plats för den här lilla. Hon skall gå tillsammans med två endlerhanar i 30L Nano. Men jag tänker inte ta hem och kasta ner henne direkt däri.
      Sisst jag tog hem en Endler (bra länge sedan nu) så fick jag smitta i karet och det vill jag inte.
      Därför tänker jag låta henne gå i karantänbad ett par dar innan hon får släppas ner med sina tilltänkta.
      Det är rekomenderat i flera böcker och på flera sidor att man har fiskar i karantän innan man släpper ner dom i sina ordinarie akvarie. Just för att undvika att få med sig oönskade saker som man annars inte kan känna till.
      Just guppy och endler är ju rätt vanligt att dom har diverse små parasiter som kan bryta ut när man tar hem dom till en ny miljö. Därför skall man inte släppa ner dom direkt i sitt akvarium och riskera att alla åker på något. Utan hålla dom i karantan ungefär en vecka så man hinner se konditionen på fisken.
      Men jag kom inte ihåg hur mycket salt som brukar rekomderas. Trodde någon här kanske hade koll på det.
      Men jag frågar på guppysällskapets hemsida istället, där är dom nog mer vana.
      Jag tycker att karantän är skitbra, gör det själv men inte i 4 liter, utan pump mitt i sommarn, måttat salt utan att fatta varför..

      Ser fisken sjuk ut så att du ens behöver fundera på salt? Eller är det bara kul att pilla lite?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        jepp, det är nog bäst att fråga guppysällskapets hemsida.. vissa saker är helt enkelt över huvudet på sådana som mathias och mig..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ok, ha du fisken i fyra liter. Kan inte du göra mig en tjänst samtidigt?


          Ställ dig i städskåpet under hela perioden så att det blir lite rättvist.

          Kör i en matsked salt/100 liter du, det är bara att börja räkna.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kryckan
            • November 2011
            • 283

            #6
            Såhär står det på deras hemsida

            Allmäna tips för friskare guppys

            Ha gärna nyinköpta fiskar i karantän gärna i minst 0,5 % saltlösning ca 14 dagar innan ni sammanblandar dessa med era tidigare guppys.

            När man släpper ihop fiskar från olika stammar/akvarier är det mycket bra att salta med minst 10 g per 10L akvarievatten, i förebyggande syfte då salt kan motverka besmittning av t.ex ciliater och andra yttre parasiter. Jag saltar alltid när jag släpper ihop fiskar, även fast de alla är mina egna fiskar!
            Visst är det bra med karantän men ej i 8 liter!!!
            Jag hade kört i fisken där den ska bo med de andra. Räcker att köra 30 ml salt till ditt 30Liters. DVS 0,1% salt.
            Den salthalten klarar de flesta fiskar.

            Det är bra att köra lite salt när man introducerar guppys. Mina åkte på torpedsjuka när jag skippade salt.
            Alla nya som jag köpte klarade sig fint men alla gamla vart sjuka. Detta botades i 0,5% salt i ca 2 veckor.

            Kommentar

            • Kryckan
              • November 2011
              • 283

              #7
              Gillar inte att dribbla runt med salt i onödan. Inte heller dribbla runt med fisk i onödan.
              En liten gnutta salt kan jag köpa för att det är guppys men annars bara salt vid sjukdomar.
              Tycker du hattar runt för mycket med fiskarna i byttor hit och dit är min uppfattning.
              Du måste se mer till helheten.

              Det värsta som kan inträffa är att 3 guppys stryker med. Väldigt liten chans dock.
              Men den lilla chansen tar jag framför bollandet av fisk fram och tillbaka.
              Och om de nu mot alla odds skulle bli sjuka så kan man köra en kur.
              Vill man introducera 5 nya guppys till en tank med 50 guppys så kan man fundera på att värdera annorlunda.

              Kommentar

              • Kryckan
                • November 2011
                • 283

                #8
                En liten gnutta salt i 30 baljan blir därför bra.
                Inget bollande och du minimerar chansen för sjukdomar lite grann.
                (Har dock ingen aning om ifall dina räkor klarar salt så det får du kolla upp själv)

                Kommentar

                • Kryckan
                  • November 2011
                  • 283

                  #9
                  Gör som du vill.
                  Du har ju redan bestämt dig vad du ska göra innan du drog igång tråden.
                  Varför frågar du då efter råd?

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #10
                    Ska du bara ha en hona till två hannar ?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...