Kan man köra tanganyika i detta vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Kan man köra tanganyika i detta vattnet?



    Bor i Deje så det lär vara översta testet från forshaga.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ser ut som standard kommunalt kranvatten, dvs ja, det går bra.
    Kalkhaltig inredning skadar dock inte.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Jens A bor i samma kommun och håller Tanganyika i vanligt vatten

      Kalkbotten är perfa
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ett bra pH, men rätt låg buffringsförmåga.
        För Tanganyika använd bikarbonat i vattnet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Lägger till lite info som anknyter till Kjells.

          Byt minst 50% av vattnet innan du doserar. Kvävekedjan påverkas en del av PH och det kan bli som så att Ammonium övergår till Ammoniak. Då är det lätt att hålla sig för skratt. I övrigt är det ett bra sätt. Gjorde så till Malawiciklider förr men jag tröttnade på pillet
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Det går ju bra att odla mygg i Deje o a f.

            Sen det där med att Forshagavattnet har dålig buffringsförmåga, nja, jag vet inte jag om det är det i praktiken. Jag vill ha ner pH till under 6 för vissa djur och jag får ta till brutala tag med mycket syra innan nåt händer. Vad det är som buffrar vet jag inte riktigt men det är svårt att knäcka det.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Tack för svaren.
              Jo mygg är det ju lite väl gott omi Deje....
              Jag har just nu två akvarium med SA-tema. Har tryckt i rötter, eklöv och alkottar. Har lyckats få ner ph:t till 7 från 8. Så man lär nog ta i med hårdhandskarna om man ska få ner det mer. Fiskarna verkar trivas bra och leker ibland iaf.
              Jag har en del stora vita kalkstenar som jag tänkt gömma bakom andra stenar i karet. Kanske kolsten eftersom den är lätt så man kan bygga stora skrev.
              Hur mycket bikarbonat ska man blanda i vattnet då och hur ska jag gå tillväga? Det är på 240 liter.
              Ph: verkar ju vara ok men går det bra att ha så mjukt vatten som 0,4? :/

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Jag har nu startat karet och har 2 stora vita kalkstenar, gömt lite död korall bakom stenar och en nylonstrumpa med krossat äggskal. Måste man krossa skalet till pulver eller räcker det att göra småbitar med händera som jag gjorde?

                Det här med bikarbonat kanske man kan strunta i då? Verkar krångligt om det inte bara är att dryssa i lite grann vid vattenbyte....

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Kalk höjer aldrig pH över 7.5-7.6 och tanganyika vill ju ha högre. Så jag hade definitivt använt bikarbonat till Tanganyika.
                  Man lägger i lite i samband med vattenbyte. Hur mycket är omöjligt att säga eftersom det stiger logaritmiskt - dvs beroende på var vattenvärdena ligger så behövs det olika mycket för att höja pH-värdet 0.1.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Kalk höjer aldrig pH över 7.5-7.6 och tanganyika vill ju ha högre. Så jag hade definitivt använt bikarbonat till Tanganyika.
                    Man lägger i lite i samband med vattenbyte. Hur mycket är omöjligt att säga eftersom det stiger logaritmiskt - dvs beroende på var vattenvärdena ligger så behövs det olika mycket för att höja pH-värdet 0.1.
                    Jag har ju Neolamprologus Multifasciatus här hemma och de har inga sådana krav om man ser till välbefinnande och populationsökning.

                    Nu har jag ju givetvis inte frågat dem vad de föredrar men det är betydligt mycket enklare att bara byta vatten och så får kalkbotten göra sitt lilla för att hålla det någorlunda högt. Jag har även en kamrat som håller A.Compressiceps, Neolamprologus Gracilis och Altolamprologus Calvus på samma sätt som mig och det fungerar väldigt bra.

                    Det är väl samma sak här som med Malawi och bikarbonat, även saltet till Malawi diskuteras ju flitigt. Det är inte samma sjö men delar av samma frågor. Dessa fungerar ju väl både utan salt och bikarbonat.

                    Det jag ville säga med exemplet är att var och en kör på sitt sätt som fungerar, jag behöver inte tillsätta något till vattnet. Jag vet inte vart ts vatten kommer ifrån, hade han bott lite närmare hade det varit enkelt. Nu är det 1,2 mil mellan oss och vi bor i olika kommuner. Jens A bor ju i F-haga och han kör på vanligt kranvatten.

                    Var det där du bodde eller var det Deje?
                    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 14 July 2012, 15:14.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #11
                      Jag bor i Deje, men det ska vara samma kommunala vatten här som där.
                      Kanske funkar utan tillsatser, men om jag ska tillsätta bikarbonat så måste de göras vid vattenbyte 50% annars kan fiskarna dö?
                      men ungefär hur mycket bikarbonat är det snack om? En tesked? måste det blandas ut innan det går i karet?

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Det är samma vatten i Deje som i Forshaga ja. All service har man ju inte lyckats göra sämre i Deje.

                        Det går inte att ge några klara anvisningar för hur mycket bikarbonat du skall ha i men som en liten tumregel för vad du kan börja med så ha i en matsked per hundra liter. Kolla sen KH och pH och se om det verkar vettigt eller om det behövs mer. Du behöver inte förblanda, i rimliga doser kan det gå driekt i karet.

                        Fiskarna dör ju knappast av ett vattenbyte utan bikarbonat men om du höjt värdena så får du ju också fixa till bytesvattnet, i all synnerhet om du byter mycket. Vet du hur mycket det gick åt för ursprungsvattnet så kan du ju ta det gånger antal % vattenbyte så vet du på ett ungefär vad du skall tillsätta, sen får du kolla hur du hamnar.

                        Skall du börja tillsätta bikarbonat så lär du köpa test för pH och KH så du kan kolla resultatet av vad du gör. Bikarbonat är i o f s inte det mest känsliga för överdosering men det är ändå dumt att tillsätta utan att ha koll på resultatet. Utan tester är det helt enkelt bättre att du låter bli att laborera med vattnet.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Falconer
                          Jag bor i Deje, men det ska vara samma kommunala vatten här som där.
                          Kanske funkar utan tillsatser, men om jag ska tillsätta bikarbonat så måste de göras vid vattenbyte 50% annars kan fiskarna dö?
                          men ungefär hur mycket bikarbonat är det snack om? En tesked? måste det blandas ut innan det går i karet?
                          Som jag skrev ovan så stiger det olika beroende på vilket vattenvärde man har. För att höja pH 0.1 kan det räcka med 1 tesked om man har ett lågt pH, men om man har ett högt pH kan det krävas 10 kg för att höja pH 0.1.
                          Så därför tycker jag i likhet med Bygert att man skall mäta sig fram till vad som behövs. Gör ett vattenbyte - mät pH - lägg i en tesked med bikarbonat - vänta en stund och mät igen. Vill du höja mer så lägg i lite mer och mät igen.

                          Sedan hittar du en dos som är lagom att använda och som du sedan kan använda vid varje vattenbyte utan att mäta varje gång.

                          Man kan som sagt inte heller överdosera efterom det krävs ofantliga mängder för att höja pH om pH redan är högt. Man skall självklart ändå inte vräka på med mängder av bikarbonat - men att överdosera lite gör absolut inget
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #14
                            Okej, mitt ph direkt ur kranen är 8. Men det som Mathias skrev ang ammonium som blir ammoniak? Vad krävs för att det går så snett om nu inte överdosering är nån större fara?

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Som vanligt har jag kanske lite annorlunda uppfattning än en del andra.
                              Men skall man manipulera vattnet skall det helst ske utanför akvariet. Det vill säga man tillsätter bikarbonat i en dunk eller hink så det är relativt likartat med vattnet i akvariet. Problemen uppstår när det är stora variationer just på pH. Exempelvis kan det vara ganska gott om ammonium i akvariet utan att fisken mår illa. Men höjer man pH snabbt exempelvis torrdoserar bikarbonat blir en del av ammoniumet ammoniak vilket är giftigt. Som kontrast är Nitrit skadligare vid lågt pH.
                              Idealet för Tanganyika är att hålla ett konstant högt pH, kH och dH. Men dessa fiskar trivs inom et ganska stort spann om det håls konstant.
                              En annan sak man skall ha ögonen på med kommunalt vatten är hur detta pH buffras. Ibland kan denna buffer vara relativt kortlivat. Speciellt om vattnet avhärdas i samband med detta.Det är faktiskt ganska stor skillnad på vattnet i Malavi och Tanganyika. Men ofta trivs Tanganyika ciklider utomordentligt i akvarie vatten som liknar Malawisjön men tvärs om brukar inte vara så bra.
                              Här är några länkar som beskriver detta bra.

                              http://hydrologie.org/BIB/Publ_UNESCO/SR_054_1997.pdf Riktigt bra att printa ut och läsa i hängmattan! Men troligtvis bara för vatten nördar.
                              Jag vill också påpeka att det ofta inte blir speciellt bra med naturliga vatten i akvarier om man inte bara låter det passera igenom!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...