Död fisk nytt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Död fisk nytt akvarium?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 11:36.
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Afrodite
    För att göra en lång historia kort.
    Släppte ner 3 Endler i nya 30L. Saknar nu en 2cm lång Endler, Insugen i filtret? uppsugen med slangen? begravd i bottenmaterialet? uppäten? kokt med nya roten? rymt över kanten?
    Ingen aning, men borta är han och jag hittar honom inte.
    Om det nu skulle vara så att han ändå ligger död någonstans i nya akvariet. Hur stort problem är det för vattnet i ett nystartat 30L?
    Först av allt se till att fisksäkra insuget till filtret! Det lär bli yngel med Endlers i det och det är ju synd om de blir bortfiltrerade.
    Hittar du inte på firren är det nog inget större problem. Det kommer bara att öka lasten i filtret lite.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      ...du bör absolut sätta filtermatta på insuget om du ska ha små räklingar. Kan bli lite klumpigt med filtermatta på ett redan stort insugskydd, jag har istället använt en rörbit med massa borrade småhål och kork i botten och satt i en filtermatta och sedan sedan i insugsröret.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Afrodite
        Jag funderar om man kan göra så enkelt så att man tar bort insugsskyddet som jag tryckt fast på en slang och bara trycka i en filtermattabit däri?
        Filtermatta direkt på slangen funkar inte, den sugs in och stoppar flödet. Menar du annars att stoppa lite filtermatta inuti insugsskyddet så har jag provat och det funkar inge vidare, blir stopp även där.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Filtermatta direkt på slangen funkar inte, den sugs in och stoppar flödet. Menar du annars att stoppa lite filtermatta inuti insugsskyddet så har jag provat och det funkar inge vidare, blir stopp även där.
          Du kan borra en massa småhål i slangen sätta kork i botten och på med en bit filtermatta så det täcker hålen. Men en bit plaströr som åheim säger är naturligtvis bäst!
          Se också till att det blir enkelt att göra rent filtermattan då det kommer att fungera som ett mycket bra förfilter. Du gör alltså 2 flugor på smällen.
          Och du, bli guldmedlem så du kan posta bilder på dina projekt!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Afrodite
            det där bygget med rör hajjar jag inte riktigt hur det skall sitta ihop och fungera. Jag får nog testa mig fram lite.
            http://www.arowana-im.com.ua/images/...a-ex-600-x.jpg så ser ju den där tratten längst ner ut. det va den jag tänkte man kunde trycka in en liten bit sån där tvättsvampsliknande filter. Men om det stoppar så är ju inte det så bra.
            Guldmedlem avvaktar jag lite med än. det kan hända att det kommer, men jag vänta lite än. Just nu räcker det för min del att lägga bilderna på min blogg, då har jag det samlat på ett ställe
            åheim: Har inte du någon bild på hur det kan se ut? Jag hittar inget här. Men letar.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Här har du en ide om hur du kan göra.
              Hey guys,I just want to talk a little about pre-filters. So you might have heard about people putting mesh and sponges over their filter intakes for breeding...

              Men om du ersätter "korgen" med ett rör eller en bit slang blir det mycket mindre. Eller tunnare om du förstår.
              Försök att inte göra hålet så att det går rak igenom, då kommer räklingarna att fara in där om du har otur.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mella
                • September 2007
                • 154

                #8
                Ursprungligen postat av Afrodite
                Ahh nu förstår jag. tack!
                plus att du bör byta 1/3 av vattnet uti fall att....
                Sagt är sagt,.....

                Kommentar

                Arbetssätt...