vatten dunstar, bara fylla på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    vatten dunstar, bara fylla på?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 11:41.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    att fylla på vatten ersätter inte vattenbyte. som du säger så stannar de skadliga ämnena kvar så vattnet blir bara mer o mer koncentrerat med skit. men kanske skaffa ett lock eller täcklglas. kostar kaffepeng hos glasmästaren att skaffa till så litet kar.

    i min kub försvinner det ungeför 5-7 liter om dagen (!) fyller på med en hel 10l spann varrannan dag o gör 50% vb i gång i veckan

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som hannesc skriver så är ersättning av dunstat vatten inget vattenbyte - utan bara rent vatten som esrätts med rent vatten.
      Så vanliga vattenbyten måste man göra ändå.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Det är ju också så att det som dunstar är bara rent vatten. Det man fyller på med är vatten med mer eller mindre innehåll av lösta mineraler. Om man bara fyller på utan att göra några vattenbyten så kommer man därför efterhand att få mer mineraler i akvarievattnet, hårdheten ökar.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Afrodite
          Funderar, kan det vara så att vattnet som inte dunstar blir för konsentrerat på något sätt (kanske dum fråga?). Skall man i allafall byta ut vatten en gång i veckan, eller bara nöja sig med att gå o pytsa på med vattenkannan ett par gånger i veckan som jag får göra nu?
          Det finns inga dumma frågor! Bättre att fråga än att göra fel.
          Instämmer med de andra. Men om du vill vara petig kan du fylla på med regnvatten eller destillerat vatten. Men ofta blir det ”over kill” att göra som hannes säger brukar funka bra.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Afrodite
            Tack för alla svar.
            Jag hade på känn att det kunde va något åt det håller, Skönt att höra att jag inte "övervattnat" det lilla karet
            Regnvatten säger du, hmm, har funderingar däremot att pröva ett annat vatten, har nämligen även en egen brunn. Så funderar på att testa vad skillnaden är mellan komunalt och egna vattnet.
            Jag föredra brunnsvatten om det inte är förorenat av något. Sedan kan man alltid anpassa fisken efter vattnet. Man skall också vara observant på att det kan variera ganska mycket under året. Jag skulle satsa på brunnen! Men kanske ett bra mekaniskt filter + ett kolfilter kan vara behövligt. Ta ett vattenprov (kommunen brukar ha lab) efter att ha pumpat ur brunnen någon timme om den inte används.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Afrodite
              Vattnet i sig är ju testat av kommunen eftersom det används som drickavatten och är indraget i huset. Skulle skrivit tydligar. vi talar två hus, ena med komunalt andra med egen brunn.
              men sen om fiskarna gillar det, det vet jag ju inte än
              Har du test protokollet? I så fall kanske du kan få till det i något format så du kan posta det här så kan vi ta en titt på värdena.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...