Grumligt vatten och ledsna växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lovisa HelKnasig Ivarsson
    • June 2012
    • 3

    Grumligt vatten och ledsna växter?

    Hej!

    Jag har haft mitt 60 L akvarium halvfullt i ungefär en vecka, enbart varit sand/grus i och inga växter eller fiskar i.

    Igår köpte jag två växter (gröna ovan bladen och röda under bladen, har totalt glömt bort namnet på växten). Jag frågade också akvarieägaren om jag kunde köpa en första Gibbiceps Albinomal och han sade att det skulle gå utmärkt, dock att man kunde ge en liten ärta eftersom det troligen inte skulle finnas så mycket alger att äta.

    Sagt och gjort, väl hemma stoppade jag varsamt i malen. Jag har inte haft akvarium förut på egen hand så att allt är ganska nytt. Men jag hade först påsen, med malen i, i vattnet så att vattnet skulle få samma temperatur, sedan efter 30 minuter hällde jag i lite av mitt vatten till malen och efter 30 minuter fick malen komma ut i akvariet. Växterna såg riktigt fina och friska ut hela kvällen! Malen var hur lugn som helst trots brist på fisksällskap.

    Någon timme innan jag skulle gå och lägga mig gav jag malen tre (enbart TRE!) torrflingor för jag hade inga ärtor otroligt nog och mitt öga kan heller inte se alger alls.

    Han åt troligen inte flingorna för att på morgonen när jag skulle sätta igång pump och lysrampen såg vattnet lite, lite gul/brun-grumligt ut och växternas blad hade rullat ihop sig en aning.

    Nu har jag Googlat runt en del, jag har förstått att jag fodrat helt i onödan och jag förstår att det var inte det smartaste jag gjort på länge. Dess värre är jag kluven hur jag ska åtgärda detta då jag varken vill ta död på mal eller växter! Somliga skriver "Täck över akvariet, mata inte på flera dagar!" samtidigt som en annan säger "Ha starkt lyse och töm allt, mata som vanligt".

    Mina planer är att inte mata alls, ha på pump och ljus tills vattnet och växterna ser friskare ut, men har ingen större erfarenhet och tänkte att någon här kanske vill hjälpa mig, ge råd eller tips.

    Tack på förhand!
    There is no endings.
    It's only another possibility.
  • Lovisa HelKnasig Ivarsson
    • June 2012
    • 3

    #2
    Detta är malen om någon undrar:

    Easy cloud file sharing for Mac, Windows, and iOS.
    There is no endings.
    It's only another possibility.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Du stänger väl inte av pumpen på kvällen?? Det får du absolut inte göra. Den måste var igång dygnet om.. alltid.. för att syresätta och filtrera vattnet!!

      Malen ser ut att vara en pansarmal, albino. Förhoppningsvis ingen gibbicep.

      Om du inte läst denna nybörjarguide här så rekommenderar jag det starkt.
      Senast redigerad av MonkanS; 30 June 2012, 16:58.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #4
        pansarmal? tycker det ser ut som Ancistrus sp. 'gul',

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av eliyao
          pansarmal? tycker det ser ut som Ancistrus sp. 'gul',
          Oj.. menar förstås ancistrus. Överhettad hjärna idag..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Lovisa HelKnasig Ivarsson
            • June 2012
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Du stänger väl inte av pumpen på kvällen?? Det får du absolut inte göra. Den måste var igång dygnet om.. alltid.. för att syresätta och filtrera vattnet!!

            Malen ser ut att vara en pansarmal, albino. Förhoppningsvis ingen gibbicep.

            Om du inte läst denna nybörjarguide här så rekommenderar jag det starkt.
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
            Oj, menar givetvis Ancistrus Albinomal haha.

            För att svara på din fråga, jo. Jag gör det eftersom han i affären har sagt att man kan göra det om nätterna eftersom en pump behöver vara på minst 10-12h/dag. Stämmer inte det? Nu blir jag ännu mer förvirrad...

            Förövrigt ser växterna ut att må bättre nu när dem haft lyset på hela dagen och pumpen. Det skulle alltså vara en anledning till varför akvariet verkat så "nedstämt" under dagen..
            There is no endings.
            It's only another possibility.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Cirkulationspumpen (i filtret) ska vara på jämt, om den inte är det så kommer bakterierna som ska vara där i att dö av syrebrist och sen när du startar pumpen igen kommer dom skapa en högst ogästvänlig miljö för dina fiskar och växter.
              Om det däremot är någon form av luftpump (för att få lite bubblor) du pratar om så är det helt ok att stänga av den på natten eller helt och hållet också för den delen då den ventilerar ut co2 som är en del av gödningen för dina växter.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Ursprungligen postat av Lovisa HelKnasig Ivarsson
                För att svara på din fråga, jo. Jag gör det eftersom han i affären har sagt att man kan göra det om nätterna eftersom en pump behöver vara på minst 10-12h/dag. Stämmer inte det? Nu blir jag ännu mer förvirrad...
                Pumpen ska vara igång hela dygnet. Lyset däremot ska vara tänt 10-12 tim/dag så att växterna får det ljus de behöver för att kunna växa och må bra.

                Ursprungligen postat av Lovisa HelKnasig Ivarsson
                Förövrigt ser växterna ut att må bättre nu när dem haft lyset på hela dagen och pumpen. Det skulle alltså vara en anledning till varför akvariet verkat så "nedstämt" under dagen..
                Skönt att det går åt rätt håll nu..
                Men bli inte förvånad om du drabbas av alger efter en tid. Det hör liksom till när man startar upp ett nytt akvarium.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Skilj på pump och filter!!
                  En pump använder man för att få bubblor i akvariet och då har man en luftslang och någon form av syresten för att få mindre bubblor av luften. en del tycker att det är fint, andra kräks vid åsynen. Det är en modern myt att bubblorna ventilerar ut koldioxid, så det avgör du själv om du vill ha. Den går alldeles utmärkt att stänga av på natten, vilket ofta är smart då själva pumpen kan låta en hel del.

                  Filter innehåller någon form av filtermassa, där det växer bakterier som bryter ner de avfallsämnen som finns i akvariet och som till största delen kommer från fiskbajs och döda växtdelar. Den ska gå dygnet runt eftersom det annars blir som KristianE skriver, giftiga ämnen bildas nr filtret är avstängt.

                  Växterna såg lite vissna ut eftersom de har flyttats på, och de har repat sig eftersom de har stått ett par dagar i ditt akvarium och vant sig vid de förhållanden som är där- Det skulle kunna vara Ludwigia repens, det låter så.

                  Det är alldeles utmärkt att du har en fisk i akvariet, och det du har är en albino ancistrus, även kallad guldancistrus. Det blir lagom mycket bajs efter den så att bakterierna i filtret har någon näring och då växer till.

                  Du ska mata den varannan, var tredje dag, och även om den inte gillar flingfoder i första hand gav du en alldeles lagom mängd. Köp djupfrysta ärter, tryck ut dem ur skalet och ge en halv när du fodrar.

                  Vattnet blir inte förstört för att den inte åt upp flingorna, utan den kommer plocka dem så småningom, annars blir de där flingorna mat år bakterierna. Håll inte på och rota nu i akvariet utan låt det vara så kommer det bli bra. Köp nån mer fisk om en två veckor.

                  Ett akvarium är inte statiskt, utan det förändrar sig hela tiden. Läs på i tråden du fick länk till ovan, så kommer du vara beredd på vad du ska göra och vad som ska hända.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Det är bra med raka besked som från Mumin!
                    För att krångla till det lite kanske man kan säga att:
                    Filter är en grej med något material i för att rena vattnet och där vattnet kan cirkulera.
                    En pump gör att vattnet kan pasera igenom filtret.
                    Pumpen kan antingen pumpa luft eller vatten.
                    Bubbelstenar som drivs av en luftpump är en dekoration som vissa gillar och andra inte.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...