Co2 flaska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Co2 flaska

    Jag funderar på att skaffa ett komplett Co2 system med PH kontroller till mitt 325 L eller 130L kar, får se vilket. Ska beställa från utomlands. Till det har dem 2L Co2 flaskor. Undrar om jag ska köpa med flaskan eller utan, hur länge räcker en sån flaska tror ni till respektive kar?
    325L
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    #2
    Kan bara rekomendera dig att kolla in plantswap dom har tabeller där från medlemar som kör co2 och hur länge det räcker och i vilka kar hur mycket dom kör i och så vidare. Om du inte köper med den kan jag rekomendera dig att kolla med en brandservice firma om dom kan fixa iordning en släckare åt dig så det inte är stiga rör i den. Gjorde så med en lite släckar på 3 kg kostade 700 kr så var över kommligt.

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Vad bra, ska absolut kolla upp det, tack
      325L

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Till 130l räcker 2kg rätt länge, gissningsvis 4-5 månader, förutsatt effektiv reaktor. Till 325l skulle jag satsa på 6kg, ifall det får plats under akvariebänk eller skåp.

        Kommentar

        • aneta
          • September 2008
          • 261

          #5
          Jag har nu beställt hela paketet och väntar med spänning. .. Har bestämt mig för att använda det på mitt mindre kar. Om allt funkar som det ska så ska jag skaffa en större tub till mitt större kar här hemma och resten från mitt hemland (Polen) som har mycket bra priser på Co2 tillbehör
          Undrar också hur man gör när man ska fylla på Co2 flaskan? Det blir ju ett avbrott när man ska åka med den till affären för påfyllning.
          Ska man ha en till mindre som reserv kanske?
          325L

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Jepp! Det är bra att ha en 2kg i reserv. När det gäller 6kg kanske det blir lite mycket att ha dubbla..

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Äh, låt det stå utan co2 en liten stund. Det behövs inte två flaskor.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ibland verkar det som co2 har en tendens att ta slut vid en långhelg.. Sen tycker jag att det är gott att slippa stressa till Presto eller liknande för att snabbt fylla flaskan. Det är ju heller inga större summor för en t.ex. 2kg-flaska från Tyskland.

                Kommentar

                • aneta
                  • September 2008
                  • 261

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Ibland verkar det som co2 har en tendens att ta slut vid en långhelg.. Sen tycker jag att det är gott att slippa stressa till Presto eller liknande för att snabbt fylla flaskan. Det är ju heller inga större summor för en t.ex. 2kg-flaska från Tyskland.
                  Jag tycker också att det är bättre att vara på säkra sidan, kan du rekommendera nån bra tysk internet butik? Räcker det inte med 500g som reserv?
                  325L

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Jag har köpt 2kg-flaska här: http://www.zooroyal.de/
                    Bra pris på just 2kg där. Men man kan ju ha en mindre i reserv istället, det blir dock dyrare vid påfyllning.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...