PMDD i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    PMDD i nystartat kar

    Har precis startat ett kar som jag göder med pmdd, karet har vart igång i en vecka ungefär och det börjar bli dags att hälla på nytt. Hur gör jag med vattenbyte, ska jag fylla på utan att byta vatten eller måste jag byta vatten?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Byt vatten
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Följ instruktionerna enligt EI. Byt 50 % vatten var vecka och dosera där efter pmdd.
      Se till att använda vatten utan klor, kloramin eller andra skadliga ämnen. Till nöds kan du skaffa behållare
      som kan hålla 50 % av din akvarievolym och där tillsätta exempelvis askorbinsyra. I det läget kan man kanske använda ett bra vattenberedningsmedel som binder / tar bort både klor och kloramin. Alternativet är ett kolfilter på tilloppsvattnet som vissa smarta akvarister använder. Ju bättre filter och ju långsammare man spolar igenom ju bättre är det men även ett enkelt patronfilter från Jula gör en stor skillnad. Speciellt om man byter patron emellanåt.
      På de ställen man använt kloramin länge tycks det vara så att den kritiska mängden vattenbyte ligger runt 20 – 25 %, Byter man mer utan att få bort kloret/kloramin börjar fisk och framför allt bakterier att fara illa.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      Arbetssätt...