Mjölkaktigt vatten i Juwel 120L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • !HMD
    • June 2012
    • 6

    Mjölkaktigt vatten i Juwel 120L

    Har ett nystartat Juwel 120L och vattnet har blivit lite mjölkigt efter 4dgr. fiskar kom i efter 1dygn.
    Hade en lite mal(svart med vita prickar) som dog efter mindre än ett dygn men de övriga fiskarna 2 gurami dvärg röd och 3 zebra... ngt far runt men upp till ytan hela tiden för att "andas" ser det ut som.

    Vad kan problemet vara? och ska jag göra något eller bara vänta ut det? genomskinligt slem har börjat bildas på botten.
    kan det vara dåligt med syre i vattnet eftersom fiskarna hela tiden simmar upp till yta?

    Orginal pump och filter används.

    Har även blått grus, och ja jag tvättade det nogrant innan.
  • Christer5

    #2
    Om det är gurami som går upp till ytan och snappar efter luft så är det helt normalt !

    Kommentar

    • !HMD
      • June 2012
      • 6

      #3
      Det är Gurami som gör det. dom andra far runt som tusan

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Det mjölkiga försvinner nog men är det verkligen slem du har på botten ?

        Kommentar

        • Coppas
          • May 2012
          • 13

          #5
          Är själv ny på detta, men märkte samma sak med en rot som jag nu plockat bort. Trots att den var köpt i en akvariebutik enkom för att användas i just akvarier så fick den utfällningar av ett slemmigt skikt som även lade sig på botten i närheten. Skrubbade bort det, men det återkom.

          Vad jag då läste mig till var att det kunde röra som någon form av mögel eller förruttnelserprocess i roten. Inte för att jag var säker, men varför riskera något varpå den roten som sagt togs bort. Tänkte att det kanske kan vara något liknande här... eller så är jag ute och cyklar helt.
          »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
          Alfred E. Neuman

          Kommentar

          • !HMD
            • June 2012
            • 6

            #6
            Hej,
            Ja det är som genomskinliga slöjor som ligger på olika ställen på botten. Det täcker inte botten utan finns bara lite runt om.
            Det är inte någon rot vad jag kan se och växterna är väl nedgrävda med "näringsbollar".

            Kommentar

            • !HMD
              • June 2012
              • 6

              #7
              Zebra danios heter de tre som far runt hela tiden.

              Kommentar

              • johnsson_82
                • March 2012
                • 289

                #8
                Ursprungligen postat av !HMD
                Har ett nystartat Juwel 120L och vattnet har blivit lite mjölkigt efter 4dgr. fiskar kom i efter 1dygn.
                Hade en lite mal(svart med vita prickar) som dog efter mindre än ett dygn men de övriga fiskarna 2 gurami dvärg röd och 3 zebra... ngt far runt men upp till ytan hela tiden för att "andas" ser det ut som.

                Vad kan problemet vara? och ska jag göra något eller bara vänta ut det? genomskinligt slem har börjat bildas på botten.
                kan det vara dåligt med syre i vattnet eftersom fiskarna hela tiden simmar upp till yta?

                Orginal pump och filter används.

                Har även blått grus, och ja jag tvättade det nogrant innan.
                Det kanske redan har ordnat upp sig för dig men jag ville ändå säga att jag råkade ut för exakt samma sak när jag startade upp mitt JUwel Lido 120 L kar. Antar att det är samma burk vi har. Vet inte vad det berodde på. Som tur var så hade inte jag inte hunnit släppa i några fiskar då så jag tömde ut allt och började om från början - då blev det bra. En tanke jag hade vara att det vara de vita stenarna, ettt av filtermaterialen, som släppte ifrån sig något men jag vet inte. Märkligt bara att exakt samma sak händer i två likadana Juwelkar...

                Kommentar

                • linkhouse
                  • August 2012
                  • 39

                  #9
                  Det blir oftast lite mjölkigt / dimmit vatten när man fyller akvarien första gången med nytt grus och sådant. Det brukar lägga sig efter nån dag. Ibland kan det ta några dagar. Hade samma i mina 2 nystartade.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...