olika värden för olika fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av Kensa
    Livsfarligt om man inte har erfarenhet,,, man bör nog testa detta mågta ggr på dummiekar där man från början är på det klar med att det förmodligen går åt helvete ett par tre ggr innan man fått kläm på det
    Mja, jag vet inte om det är så farligt. Man måste bara ha is i magen och vänta ut nitriten. Problem uppstår om man får för sig att skynda på processen med en eller annan kemikalie. Jag tror faktiskt detta är en av de säkraste metoderna som finns och det blir relativt stabilt med en gång. Vad kan gå fel?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Du kan också köra med vattenpest metoden men då får du knöka ned vattenpest som du sedan långsamt tar bort.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • GitarrJanne
        • June 2012
        • 21

        #33
        Ursprungligen postat av GitarrJanne
        jag förstår. men jag kommer ju inte ha några växter i karet. då är det de få fiskarna i början som får igång denna processen istället antar jag?
        skriver nästa fråga: när jag då ska utöka populationen av ciklider, hur gör jag då? enligt mathias går det ju inte att lägga till fler. jag har inte pengar så att jag kan köpa 30 st samtidigt

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #34
          Ursprungligen postat av GitarrJanne
          skriver nästa fråga: när jag då ska utöka populationen av ciklider, hur gör jag då? enligt mathias går det ju inte att lägga till fler. jag har inte pengar så att jag kan köpa 30 st samtidigt
          då föeslåtr jag att du väntar, spara pengar under tiden, vänta.....

          om du introducerar ett fåtal malawisar då och då så kommer de ändå med största sannolikhet
          att slå ihjäl varandra.

          de första som kommer ner i karet mutar helt enkelt in det, och de accepterar svårligen nya invånare
          om det är samma eller nära samma art.

          dom är ganska aggro dom där malawiasarna.

          i praktiken enda sättet att hindra det kaoset är att alla kommer ner samtidigt, då har ingen något revir,
          och därmed så börjar dom scratch allihop.

          det kan gå att komma runt problemet om man vid nyitroduktion av fisk tar upp alla de gamla,
          totalt röjer runt i karet, flyttar på alla stenar, så att de inte under några omständigheter känner
          igen sig. samt att de nya är i nästan samma storlek som de gamla,.......




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #35
            Ursprungligen postat av bossep
            Du kan också köra med vattenpest metoden men då får du knöka ned vattenpest som du sedan långsamt tar bort.
            Rekommenderar den i kombination med guppy!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av malfunkshun
              Rekommenderar den i kombination med guppy!
              Trögfattad här. Hur menar du?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • GitarrJanne
                • June 2012
                • 21

                #37
                Ursprungligen postat av Kensa
                då föeslåtr jag att du väntar, spara pengar under tiden, vänta.....

                om du introducerar ett fåtal malawisar då och då så kommer de ändå med största sannolikhet
                att slå ihjäl varandra.

                de första som kommer ner i karet mutar helt enkelt in det, och de accepterar svårligen nya invånare
                om det är samma eller nära samma art.

                dom är ganska aggro dom där malawiasarna.

                i praktiken enda sättet att hindra det kaoset är att alla kommer ner samtidigt, då har ingen något revir,
                och därmed så börjar dom scratch allihop.

                det kan gå att komma runt problemet om man vid nyitroduktion av fisk tar upp alla de gamla,
                totalt röjer runt i karet, flyttar på alla stenar, så att de inte under några omständigheter känner
                igen sig. samt att de nya är i nästan samma storlek som de gamla,.......




                .
                Okej men ska jag tex köpa platys först för att få igång karet sen när jag har värdena under kontroll så flyttar jag dom till ett annat kar och i med ciklider? Jag vågar inte köpa 20 ciklider för att de ska dö dagen efter

                Man kanske ska köra ett vanligt kar och sen ha diskus, låter detta som en bättre idé? har läst att man ska undvika att välja andra arter som kommer att se diskusfiskarna som sina byten.
                Senast redigerad av GitarrJanne; 14 June 2012, 21:47.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #38
                  Ursprungligen postat av GitarrJanne
                  Okej men ska jag tex köpa platys först för att få igång karet sen när jag har värdena under kontroll så flyttar jag dom till ett annat kar och i med ciklider? Jag vågar inte köpa 20 ciklider för att de ska dö dagen efter

                  Man kanske ska köra ett vanligt kar och sen ha diskus, låter detta som en bättre idé? har läst att man ska undvika att välja andra arter som kommer att se diskusfiskarna som sina byten.

                  att köra igång karet med annan fisk och sedan ner med ett gäng malawisar när karet är i balans
                  är nog en bra idé.

                  Tänk bara på att även om du har karet i balans med säg 10 platys, så kommer det trots allt vara
                  risk för nitrit och liknande om du drattar ner 20-25 malawisar. Mängden fisk / liter som andas
                  är klart större med 20-25 malawisar, jämfört med 10 platys. Därmed så skall man vara beredd
                  med en hel del jobb första 4-8 veckorna efter intro av malawisar. Ett dropptest, inte stickor, som
                  gör att du håller koll på nitriten är bra att ha. En flaska med flytande baskilusker är oxå bra att ha.
                  Samt vara beredd på en hel del VB om nitriten kommer den första tiden.

                  Förstår inte skillnaden mellan ett Discus och Malawikar. De är lika vanliga.

                  Undrar vilka normala fiskar som tuggar Discus ??? Bortsett från stora feta monsterfiskar så är
                  det för mig okänt vilka som tuggar Discus.

                  Discus är dessutom i längden faktiskt jobbigare att hålle reda på än Malawis.

                  Malawis är generellt sett ganska enkla när karet väl har kommit igång. De har större vingelmån
                  på slarv än vad Discus har.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • GitarrJanne
                    • June 2012
                    • 21

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    att köra igång karet med annan fisk och sedan ner med ett gäng malawisar när karet är i balans
                    är nog en bra idé.

                    Tänk bara på att även om du har karet i balans med säg 10 platys, så kommer det trots allt vara
                    risk för nitrit och liknande om du drattar ner 20-25 malawisar. Mängden fisk / liter som andas
                    är klart större med 20-25 malawisar, jämfört med 10 platys. Därmed så skall man vara beredd
                    med en hel del jobb första 4-8 veckorna efter intro av malawisar. Ett dropptest, inte stickor, som
                    gör att du håller koll på nitriten är bra att ha. En flaska med flytande baskilusker är oxå bra att ha.
                    Samt vara beredd på en hel del VB om nitriten kommer den första tiden.

                    Förstår inte skillnaden mellan ett Discus och Malawikar. De är lika vanliga.

                    Undrar vilka normala fiskar som tuggar Discus ??? Bortsett från stora feta monsterfiskar så är
                    det för mig okänt vilka som tuggar Discus.

                    Discus är dessutom i längden faktiskt jobbigare att hålle reda på än Malawis.

                    Malawis är generellt sett ganska enkla när karet väl har kommit igång. De har större vingelmån
                    på slarv än vad Discus har.



                    .
                    okej, ja jag tänkte på det med fiskmängd och nitrit också.

                    jag menade "vanliga" som att dom går ihop med andra arter som malawi inte gör.

                    jag får se hur det blir, kan ju hända att man får sommarjobba mycket och då blir det kanske malawi ändån.

                    jag känner mig iallafall mer beredd att starta upp ett akvarium än vad jag gjorde innan jag skrev denna tråden,

                    så jag tackar alla som har hjälpt mig så mycket!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #40
                      Tänk bara på att Discus är en ganska lugn och stillsam varelse som inte gillar alltför tuffa / stimmiga sällskap.


                      Skulle råda dig att fundera igenom på vad du vill att karet skall ge dig som person.

                      Ex 1 vill du kunna se in i karet och säga till dig själv att detta kar är "afrikanskt" eller "Sydamerikanskt", etc etc
                      så blir det per automatik en viss set up.

                      Ex 2 vill du ha ett kar som har många färglada fiskar där man inte lägger vikt vid vart dom kommer ifrån så
                      blir det en annan set up.

                      Etc

                      Etc

                      När man har funderat igenom detta, så är det bara att börja kolla på den sortens fiskar som
                      uppfyller det man vill ha. Där studerar man framför allt beteende + matvanor.

                      Ex, det är inte alls bra att ha en lugn och stillsam varelse med en annan fisk som är aggro
                      eller stimmar runt i karet.

                      Ej heller är det bra att blanda fisk, där en sort bara äter animaliskt, och den andre äter bara
                      grönfoder. Det är ett h-e att mata dom på rätt sätt.

                      PH kan man skita i, såvida man inte skall odla vissa arter kommerciellt.

                      Temp...tja,,,siktar man på 25 grader så har man täckt in alla utom kallvattensfisk.







                      TÅLAMOD.






                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...