olika värden för olika fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GitarrJanne
    • June 2012
    • 21

    olika värden för olika fisk

    det är en enda stor röra! har sysslat med akvarie mycket för några år sen men då kollade jag aldrig värden utan bytte bara vatten regelbundet och hade i massa olika fisk, skalarer, platy, black molly, guppy, ancitrus, blå gurami, mosaikgurami, svärdbärare, och några olika tetror.

    jag är rätt övertygad om att om jag startar upp ett nytt akvarium och kör samma fisk som förr så kommer det funka lika bra.

    MEN! om jag då bestämmer mig för att jag vill ha ciklider? köper jag PH/KH test då och PH/KH +/- och sen försöker jag hålla det vid de värdena som fisken ska ha?

    hur viktigt är detta egentligen, de vänjer väl sig?

    tacksam för svar
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    ja, de vänjer sig.

    inom rimliga gränser.

    det som är viktigt att komma ihåg gällande PH är att det skall vara STABILT.

    det är gigantiskt mycket viktigare att PH't ligger stabilt på ett visst värde än att det svajjar.

    Sedan skall man ha lite sunt förnuft.

    Ex det går att sakta vänja en malawiciklid som vill ha PH 8 ner till PH 5, men han mår inte bra i längden.

    Eller det är samma sak med scalar, går alldeles utmärkt att trycka PH't sakta upp till 8,5 men i längden....

    Men normalt kranvatten med normala byten och lite stabila saker som buffrar vattnet så är du home safe
    om du inte skall:

    a) ha extremt ovanliga firrar som kräver ett exakt värde

    b) ge dig på kommerciell odling.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • GitarrJanne
      • June 2012
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      ja, de vänjer sig.

      inom rimliga gränser.

      det som är viktigt att komma ihåg gällande PH är att det skall vara STABILT.

      det är gigantiskt mycket viktigare att PH't ligger stabilt på ett visst värde än att det svajjar.

      Sedan skall man ha lite sunt förnuft.

      Ex det går att sakta vänja en malawiciklid som vill ha PH 8 ner till PH 5, men han mår inte bra i längden.

      Eller det är samma sak med scalar, går alldeles utmärkt att trycka PH't sakta upp till 8,5 men i längden....

      Men normalt kranvatten med normala byten och lite stabila saker som buffrar vattnet så är du home safe
      om du inte skall:

      a) ha extremt ovanliga firrar som kräver ett exakt värde

      b) ge dig på kommerciell odling.




      .
      i see, så vad skulle du rekommendera som stabila saker som buffrar vattnet?

      Kommentar

      • GitarrJanne
        • June 2012
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        ja, de vänjer sig.

        inom rimliga gränser.

        det som är viktigt att komma ihåg gällande PH är att det skall vara STABILT.

        det är gigantiskt mycket viktigare att PH't ligger stabilt på ett visst värde än att det svajjar.

        Sedan skall man ha lite sunt förnuft.

        Ex det går att sakta vänja en malawiciklid som vill ha PH 8 ner till PH 5, men han mår inte bra i längden.

        Eller det är samma sak med scalar, går alldeles utmärkt att trycka PH't sakta upp till 8,5 men i längden....

        Men normalt kranvatten med normala byten och lite stabila saker som buffrar vattnet så är du home safe
        om du inte skall:

        a) ha extremt ovanliga firrar som kräver ett exakt värde

        b) ge dig på kommerciell odling.




        .
        okej så tillsätta bikarbonat och köpa nåt som höjer hårdheten för malawiciklider. och sen nåt test så jag kan hålla kolla på värdena.

        men om jag vill ha annan fisk med cikliderna? vilka kan jag ha?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          njau....till malawi så funkar inte så många andra än malawi

          dom är för tuffa helt enkelt.

          lite L-malar på botten fungerar, men inte mycket mer.

          just malawi / tanga / victoria ciklider är lite speciella, där får man nog akta sig för att blanda.


          man kan blanda ciklider från övriga afrika med annat gott och smått från asien / syd-mellanamerika.

          ciklider från sydamerika-mellanamerika kan oxå blandas med annat från asien / afrika.

          OM man kollar så att deras beteende inte krockar med varandra.




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • GitarrJanne
            • June 2012
            • 21

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            njau....till malawi så funkar inte så många andra än malawi

            dom är för tuffa helt enkelt.

            lite L-malar på botten fungerar, men inte mycket mer.

            just malawi / tanga / victoria ciklider är lite speciella, där får man nog akta sig för att blanda.


            man kan blanda ciklider från övriga afrika med annat gott och smått från asien / syd-mellanamerika.

            ciklider från sydamerika-mellanamerika kan oxå blandas med annat från asien / afrika.

            OM man kollar så att deras beteende inte krockar med varandra.




            .

            okej tackar för hjälpen

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Det finns ju regnbågsfiskar om du vill ha stimmande fiskar som trivs i hårt vatten.

              Kommentar

              • GitarrJanne
                • June 2012
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av addo
                Det finns ju regnbågsfiskar om du vill ha stimmande fiskar som trivs i hårt vatten.

                okej soft, får kolla in sånna


                nu köper jag snart ett beggat akvarium på 200 eller 375 L. allting följer med, stenar & bottenmaterial också.

                så jag fyller på det och väntar en vecka ungefär med att släppa i fisk? bakteriekulturen kommer igång fortare eftersom där e inkört filter o bottenmaterial? tänkte börja med 2 st malawiciklider, hur låter det?

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av GitarrJanne
                  okej soft, får kolla in sånna


                  nu köper jag snart ett beggat akvarium på 200 eller 375 L. allting följer med, stenar & bottenmaterial också.

                  så jag fyller på det och väntar en vecka ungefär med att släppa i fisk? bakteriekulturen kommer igång fortare eftersom där e inkört filter o bottenmaterial? tänkte börja med 2 st malawiciklider, hur låter det?

                  NEJ

                  Ursäkta men det där är ingen bra inledning alls på karet.

                  För det första, bakteriekulturen kommer aldrig igång utan fisk.
                  Ingen fisk = inga bakterier.

                  För det andra, om det står utan fisk under ett tag, typ en vecka, så är det inte många
                  bakterier kvar i det filtret längre = karet blir som nystartat....nästan iaf.


                  räkna med att karet blir som nystartat med allt vad det nu innebär.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Sen bör man köpa Malawiciklider gruppvis, alla av en art åt gången. Annars kan det bli tokigt.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • GitarrJanne
                      • June 2012
                      • 21

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      NEJ

                      Ursäkta men det där är ingen bra inledning alls på karet.

                      För det första, bakteriekulturen kommer aldrig igång utan fisk.
                      Ingen fisk = inga bakterier.

                      För det andra, om det står utan fisk under ett tag, typ en vecka, så är det inte många
                      bakterier kvar i det filtret längre = karet blir som nystartat....nästan iaf.


                      räkna med att karet blir som nystartat med allt vad det nu innebär.


                      .
                      ett nystartat akvarium ska väl stå i tre veckor eller nåt och sen släpper man i typ 3-4 fiskar och har det så i 3-4 veckor till för att få igång bakteriekulturen? det är ungefär vad jag har läst mig till på detta forumet

                      när ska jag ha i dom första fiskarna då?
                      Senast redigerad av GitarrJanne; 14 June 2012, 15:35.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av GitarrJanne
                        ett nystartat akvarium ska väl stå i tre veckor eller nåt och sen släpper man i typ 3-4 fiskar och har det så i 3-4 veckor till för att få igång bakteriekulturen? det är ungefär vad jag har läst mig till på detta forumet

                        när ska jag ha i dom första fiskarna då?

                        skulle nog tro att den som har sagt så på detta forumet, har i princip blitt hudflängd av alla.

                        fisk skall i direkt när vattnet har klarnat och har rätt temp.

                        ingen fisk = inga bakterier.

                        det bara är så,

                        ett kar som står i tre veckor är lika sterilt den 21.e dagen som den 1.a dagen ur ett bakterieperspektiv.

                        hade jag varit som du, så hade jag tagit ett par tre steg tillbaka, läst mer, gärna artiklarna på zoopet.com,
                        och sedan när du tror du har mer torrt på fötterna, fråga mer, fråga mer, fråga mer.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ursprungligen postat av GitarrJanne

                          när ska jag ha i dom första fiskarna då?
                          Så fort som möjligt, jag brukar fixa till karet och hämta de första fiskarna dagen efter.

                          Annars är det svårt att köra in karet
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            i denna tråd står det myyyycket som är väldigt viktigt vid uppstart av kar.

                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide

                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • GitarrJanne
                              • June 2012
                              • 21

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              i denna tråd står det myyyycket som är väldigt viktigt vid uppstart av kar.

                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide

                              tack, fast det var just det med NÄR man skulle lägga i fiskarna, eftersom det står "några dagar" men en vecka är HELT fel
                              Senast redigerad av GitarrJanne; 14 June 2012, 15:59.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...