Hårt eller mjukt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • April 2024

    Hårt eller mjukt vatten

    Varför står det inte på Zoopets artbeskrivningar om fiskar om dom skall ha hårt eller mjukt vatten ?

    Har kanske ingen större betydelse kanske.

    Tack !
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Därför att för 99% av dom så spelar det ingen roll (däremot kan det ha betydelse för kläckningen av rommen för vissa arter).
    I naturen så innebär nästa alltid ett hårt vatten att pH är högt - dock inte i det konstgjorda kranvattnet.

    Dock som du kan läsa i Zoopets artikel om akvarievattnet så har karbonathårdheten däremot en stor betydelse för vattnets buffringsförmåga vilket i sin tur har stor betydelse för pH-värdet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Tack så mycket Kjell

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Här vill jag nog tillåta mig att ha annan mening än Kjell. Sant är att för det vatten som finns i större delen av det kommunala nätet och för de vanligaste fiskarna som man hittar i handeln så funkar det för det mesta, i alla fall så länge man inte tänkt odla. Det finns dock extremer, mitt vatten var på dH 0 innan kommunen började höja hårdheten, i vissa områden som t ex Gotland kan det finnas brunnsvatten på flera tiotals dH. Man håller inte ostraffat vilka fiskar som helst i sånt vatten. Har man extremt vatten får man antingen välja lämpliga fiskar eller laborera med vattnet.

        Det är ju också en fråga om ambitioner. Visst, Malawi fungerar i ganska mjukt vatten och diskus i ganska hårt. Men mår de egentligen bra av det? Vattenvärdena inklusiver totalhårdheten påverkar fiskens utbyte med omgivningen och de fiskar som är inställda för vissa värden får helt enkelt jobba hårdare för att hålla sig i balans när de kommer i ett vatten som har andra egenskaper än vad de har utvecklats för att hantera. Jag tycker nog att man i alla fall bör försöka att inte avvika allt för mycket från det som fiskarna är anpassade för. Och vill man odla, tja, då är det ju så att man ofta helt enkelt är tvungen att ligga rätt.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jo men har man 0 i hårdhet så bör man göra något åt vattnet ur buffringssynpunkt.

          Sedan så klart så finns det alltid extremvärden och då bör man undvika dessa "extremfiskar" eller så får man laborera med vattnet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Det här är viktigt!
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            I naturen så innebär nästa alltid ett hårt vatten att pH är högt - dock inte i det konstgjorda kranvattnet.
            Jag har varit tämligen ense med Kjell om det här. DH skillnader under rimliga gränser är inget problem.

            Men det tycks som om det har en viss (större?)betydelse än jag trott. Kanske mer för växter och alger än för fisken. Det kan också vara så att något händer vid en eventuell avhärdning men jag kan för lite om det för att uttala mig.

            Som Byggert skriver så skall man nog försöka hålla fisk under så snarlika förhållanden till deras naturliga miljö man kan, men sådant kan också bita en i tummen.
            Att mickla med kemikalier och mineraler på ett felaktigt sätt kan vara värre än lite fel parametrar hela tiden.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            Arbetssätt...