Yngeldilemma, garra rufa, vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Yngeldilemma, garra rufa, vattenvärden?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 14:14.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Använd typ en glassbytta och lägg i lite växter i den och lägg den i akvariet och fyll den lagom med akvarievatten så den flyter, stoppa ner ynglen i den och vicka på burken dagligen så det mesta vattnet byts ut!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Ursprungligen postat av Afrodite
      Kollade nu. mitt ena transportakvarium verkar mer vara mer 7-8 liter. har bottenmaterial, växter och filterpump som passar till den.
      Men den blir lite stor att lägga i själva stora akvariet då den kommer krocka med allt annat i akvariet och det jag har i mindre väg bland glasbyttor blir nog för litet istället.
      Hmm kompromiss av något slag får det bli. Om man ändå tar mitt transportkar men fyller det med vatten från det större akvariet borde väl ändå vara det bästa alternativet och sen kanske byta lite vatten varje dag.
      Ja det blir nog bra! När du ska byta vatten så ta då från det större karet, byt nästan allt vatten då
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Du har fått yngel på Garra rufa???
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Du har fått yngel på Garra rufa???
          Jag har sett ordentligt romstinna Garra rufa i affärer så det vore inte så otroligt.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Afrodite
            Såhär blev det. http://afroditea.blogspot.se/2012/06...g-i-karet.html
            Uno, (gissa varför han heter så). Vår lilla Garra rufa som fått bo på tillväxt hos Guppy och Kardinaltetror har vuxit sig så stor att han numera går på och jagar Kardinaltetrorna. Och det går ju inte, så han behöver få flytta till dom "stora grabbarna". Så numera är det 4 Garra rufor i mitt 63liters.
            Dom minsta ynglena som bara är 5mm och genomskinliga fick flytta till transportakvariet i köket. I det lilla akvariet slängde jag även i den minste yngelboxen jag hade och la lite rom i den. Lite rom fick även hamna i en glasbytta (sprida riskerna/chanserna). Även lite rom hamnade i en annan yngelbox i guppykaret.
            Så nu är det bara att hoppas hoppas hoppas att några av ynglena vill överleva.
            När jag läste rubriken så trodde jag inte på men fasen va roligt att du fått yngel på dem . Trodde att de var svårodlade. Lycka till .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Önska dig lycka till med framtida yngel .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag har inte sett odling av just G. rufa, men en taktik som funkar på liknande fiskar som Grönling och Sandkrypare är att lägga ett mycket tjockt lager mycket grovt grus/småsten i akvariet. Ynglen gömmer sig instinktivt i gruset så de vuxna inte kommer åt dem.

                Annars, om ni kan få tag i äggen så är nog det bästa att ha ett extra akvarium bara för ynglen.
                Senast redigerad av Azur; 11 June 2012, 21:05.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...