Hinna på vattenytan??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzza
    • March 2012
    • 51

    Hinna på vattenytan??

    Har en räkvas (IKEAs) som jag startade för ca 3 veckor sen. Räkorna tycks må toppen o har fått räklingar. Men det är en hinna på vattenytan som jag inte fattar var den kommer ifrån.
    Har samma grus i vasen som i karet där har jag inget problem, sen är det 2 rötter o några växter som jag inte minns namnet på men det är som långa breda grässtrån.
    Byter vatten 2 ggr/vecka.
    Hinnan ser lite oljig ut, när jag rör runt på ytan delar den upp sig i små öar men flyter sedan ihop igen. Har försökt att få bort den med hoven men det fungerar inte.

    Hur kan jag få bort den o vad kommer den ifrån?
  • Karl Holm
    • November 2011
    • 223

    #2
    Kan inte riktigt svara på vad/var det kommer ifrån och överlåter det på andra. Personligen skulle jag gissa på fett från händer som rört runt i akvariet alternativt någon alghinna pga för lite ytrörelse.

    Har du prövat att ta bort det med tidningspapper som du lite snabbt lägger över vattnet? Det borde fungera. I övrigt tror jag inte att det är någon fara med hinnan, så låt den vara om den inte går dig på nerverna alltför mycket.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • sauser
      • May 2009
      • 133

      #3
      Ursprungligen postat av Lizzza
      Har en räkvas (IKEAs) som jag startade för ca 3 veckor sen. Räkorna tycks må toppen o har fått räklingar. Men det är en hinna på vattenytan som jag inte fattar var den kommer ifrån.
      Har samma grus i vasen som i karet där har jag inget problem, sen är det 2 rötter o några växter som jag inte minns namnet på men det är som långa breda grässtrån.
      Byter vatten 2 ggr/vecka.
      Hinnan ser lite oljig ut, när jag rör runt på ytan delar den upp sig i små öar men flyter sedan ihop igen. Har försökt att få bort den med hoven men det fungerar inte.

      Hur kan jag få bort den o vad kommer den ifrån?
      förlåt att jag byter ämne tänkte bara höra vilken vas du hade till räkor? letar bra räkvas nämnligen
      Mvh Robin Brännström

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det är en proteinhinna. helt ofarlig men inte så snygg. vad matar du med? mata lite mindre. räkor behvöer man knappt mata alls. de hittar massa gott på växter o i gruset ändå.

        du kan lägga ett tidningspapper på ytan o suga upp hinnan. kan behövas göras ett par dagar men sen ska den vara borta


        vasen som de flesta använder (inklusive jag) är Bladet 45 cm.
        här är länk till min vas-projekttråd samt en bild på hur min såg ut innan.

        Bifogade filer

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag gillar luftpumpar och syresten mot hinnor, det tar skiten på ett par minuter.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Lizzza
            • March 2012
            • 51

            #6
            Om jag föreställer mig hur en proteinhinna ser ut så är det precis så det ser ut i vasen. Matar med Tropical Shrimp sticks, brukar bara ge dom 3 sticks 2ggr/vecka. Kanske räcker med 1gång/vecka? Eller inte alls?
            Tack för tipsen, får pyssla med det i morgon när jag byter vatten

            Kommentar

            • sauser
              • May 2009
              • 133

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              det är en proteinhinna. helt ofarlig men inte så snygg. vad matar du med? mata lite mindre. räkor behvöer man knappt mata alls. de hittar massa gott på växter o i gruset ändå.

              du kan lägga ett tidningspapper på ytan o suga upp hinnan. kan behövas göras ett par dagar men sen ska den vara borta


              vasen som de flesta använder (inklusive jag) är Bladet 45 cm.
              här är länk till min vas-projekttråd samt en bild på hur min såg ut innan.

              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139307
              helt sjukt snygg din vas blev måste ha! sambon åker bort en dag i veckan och ska byta ut det lilla akvariet 60 liters till ett 220 liters man kanske ska smyga in en räkvas då med hon kommer ju redan smälla av för akvariet så varför inre ta allt i en enda stpr smäll för sur kommer hon bli oavsett målat akvarie bänken vit och allt så det flyter in och räkvas skulle passa in i köket med
              Mvh Robin Brännström

              Kommentar

              Arbetssätt...