Hur får jag vattnet kristallklart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    #16
    Vart köper man PMDD och hur blandas det och hur mycket ska man ha i vattnet och hur ofta
    Någon hemsida etc.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      PMDD.se eller haack.se
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Kirre1
        • February 2012
        • 126

        #18
        Tack för ett snabbt svar ska gå in direkt å kolla.

        Kommentar

        • Kirre1
          • February 2012
          • 126

          #19
          Ska man köpa olika ämnen och blanda själv eller finns det något som heter PMDD och hur ofta och mycket ska man ha i karet

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Läs på hemsidorna. De förklarar allt galant.

            Du får hem pulver som du blandar själv i 50 cl PET-flaskor..

            Enkelt.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Christer5

              #21
              Köp från haack.se !

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #22
                Kirre1: se inlägg 17.

                Bossep: Om trådskaparen kör sitt juwelfilter i orginal så sitter det redan en fin filt först i filtret. Visst har du rätt i att det är bra för den biologiska reningen att finfiltrera steget före det biologiska mediat, men jag tycker inte nyttan av det överglänser allt pillande med filtret och den broms på flödet det medför, speciellt om man kör ytterfilter som man inte vill öppna varje vecka, där tycker jag man man hellre kan sätta filtermatta på insuget. Jag ser hellre en bit ppi 10 matta som förfilter som man endast behöver rengöra varannan månad eller så. Jag strävar alltid efter att bibehålla ett högt flöde genom mediat och använder därför endast grövre material. Men som sagt var och en får prova sig fram till vilken teknik de vill använda, både för och nackdelar har ju lagts fram bra här i tråden
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Kirre1: se inlägg 17.

                  Bossep: Om trådskaparen kör sitt juwelfilter i orginal så sitter det redan en fin filt först i filtret. Visst har du rätt i att det är bra för den biologiska reningen att finfiltrera steget före det biologiska mediat, men jag tycker inte nyttan av det överglänser allt pillande med filtret och den broms på flödet det medför, speciellt om man kör ytterfilter som man inte vill öppna varje vecka, där tycker jag man man hellre kan sätta filtermatta på insuget. Jag ser hellre en bit ppi 10 matta som förfilter som man endast behöver rengöra varannan månad eller så. Jag strävar alltid efter att bibehålla ett högt flöde genom mediat och använder därför endast grövre material. Men som sagt var och en får prova sig fram till vilken teknik de vill använda, både för och nackdelar har ju lagts fram bra här i tråden
                  Ja som du skriver så finns det olika skolor på det här. Juwelfiltret är ett, kan vi kalla det linjärt fullflödes filter. Med det menar jag att allt vatten skall igenom allt filtermaterial vilket i vart steg har lite olika porstorlek. Dessa måste man håla rena och göra rent det mekaniska första filtret ofta för att inte tappa flås. Detta är enkelt I Juwels fall. Ett ytterfilter eller alla som bygger på typ biobollar, filterkuber, makaroner, etc så är det en annan femma. Där skall bara vattnet svepa förbi materialet och man behöver både större flås och mer volym. Det är då fördelaktigt att ha ett förfilter på insuget som du säger. Jag rekommenderar ett på 30 ppm om man har exempelvis kuber med 10 ppm. Detta förfilter måste vara så stort så att det inte dras ihop vid minsta förorening. Fördelen med ett finare första steg är att man teoretiskt sätt inte får in partiklar som kan täppa igen porer i det biologiska filtret och därmed minska ytan för bakterierna.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Jag tror att han har Ammoniak i sitt vatten (bara för att du är här Bosse så nämner jag det)

                    Finns en till tråd av TS från igår och jag tycker att det verkar mest logiskt. Kolla gärna upp
                    Jag vet att han har åtminstånde Ammonium frågan är bara hur mycket och om det har någon inverkan på "grejer som far runt" och färgat vatten.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag vet att han har åtminstånde Ammonium frågan är bara hur mycket och om det har någon inverkan på "grejer som far runt" och färgat vatten.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Svarade i den tråden.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...