Hur får jag vattnet kristallklart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Hur får jag vattnet kristallklart?

    Tjenare,

    Akvariet rullar och går, fiskarna trivs, allt är frid och fröjd! men jag får inte fram det här riktigt klara vattnet som jag föreställer mig i huvudet.

    Det flyter runt lite små växtpartiklar och annat bös och vattnet är lite halvsunkigt/gulaktigt... har en en "medelstor" rot i men tror inte att den skall vara problemet!

    Har kört detta karet nu i ca 2 månader (tog vattnet från ett gammalt kar). Skall jag kanske rengöra pumpen lite eller har något något bättre tips?

    Bild: http://imageshack.us/photo/my-images/528/img1148c.jpg/

    Mvh
    Freddan
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Du kanske ska prova att byta vatten?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • freddan_gbg
      • December 2011
      • 297

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Du kanske ska prova att byta vatten?
      Byter 15% vatten varje fredag!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Byt mer

        30-50% klarar det allt. Gödningen är ju viktig, kör du PMDD så är det helt lugnt

        Sedan blir det aldrig kristallklart, då får du köra saltvatten
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          PMDD nja jag har Seras grejer... kanske skall köra på de du säger... googlade lite och hittade några hemsidor som har det!

          Vad är så bra med just det?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            PMDD är en väldigt komplett gödning, jag råder dig att läsa vidare

            Det är även en otroligt prisvärd gödning om man drar paralleller till andra gödningar på marknaden. Det räcker länge om du bara har ett fåtal akvarier.

            Det kommer i pulverform så blandar man enkelt till det själv i 50 cl PET-flaskor. Dina växter kommer att älska dig!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • freddan_gbg
              • December 2011
              • 297

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              PMDD är en väldigt komplett gödning, jag råder dig att läsa vidare

              Det är även en otroligt prisvärd gödning om man drar paralleller till andra gödningar på marknaden. Det räcker länge om du bara har ett fåtal akvarier.

              Det kommer i pulverform så blandar man enkelt till det själv i 50 cl PET-flaskor. Dina växter kommer att älska dig!
              Skall genast gå in och läsa lite och beställa en sats!

              Alltid kul när växterna får fart

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av freddan_gbg
                Skall genast gå in och läsa lite och beställa en sats!

                Alltid kul när växterna får fart
                ja, så skaffar du en kolkälla, typ Easycarbo. Då kommer du att bli redigt nöjd!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • freddan_gbg
                  • December 2011
                  • 297

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  ja, så skaffar du en kolkälla, typ Easycarbo. Då kommer du att bli redigt nöjd!
                  Kan passa på att fråga också: var i butiken och kikade lite fanns ett vattenberedningsmedel som heter easylife eller något... som tydligen skulle balansera upp hela karet och senare ge kristallklart vatten!

                  Något du testat?

                  Kommentar

                  • freddan_gbg
                    • December 2011
                    • 297

                    #10
                    är det gödningspaketet jag skall ha där?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ursprungligen postat av freddan_gbg
                      Kan passa på att fråga också: var i butiken och kikade lite fanns ett vattenberedningsmedel som heter easylife eller något... som tydligen skulle balansera upp hela karet och senare ge kristallklart vatten!

                      Något du testat?
                      Nej. Jag dolar aldrig med den typen av prylar :/

                      Vattenbyten och en insikt om att det alltid är liiite bös som simmar runt. Jag är ju nöjd med ganska lite, ser jag in i karet så är det bra liksom

                      Du kommer att se en skillnad när du börjar byta lite mer vatten, prova det först. Sen kan du ju även stoppa lite filtervadd i filtret, det kan ta partiklarna.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • freddan_gbg
                        • December 2011
                        • 297

                        #12
                        Nice! en fråga till fast de hör ju inte in här, eftersom man måste hålla sig till ämnet... bäst att göra som Kjell säger

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          Ursprungligen postat av freddan_gbg
                          Tjenare,

                          Akvariet rullar och går, fiskarna trivs, allt är frid och fröjd! men jag får inte fram det här riktigt klara vattnet som jag föreställer mig i huvudet.

                          Det flyter runt lite små växtpartiklar och annat bös och vattnet är lite halvsunkigt/gulaktigt... har en en "medelstor" rot i men tror inte att den skall vara problemet!

                          Har kört detta karet nu i ca 2 månader (tog vattnet från ett gammalt kar). Skall jag kanske rengöra pumpen lite eller har något något bättre tips?

                          Bild: http://imageshack.us/photo/my-images/528/img1148c.jpg/

                          Mvh
                          Freddan
                          Gulheten i ditt vatten beror antingen på det faktum att roten fäller ut humusämnen eller att det är väldigt skitigt (organiskt belastat), åtgärden är vattenbyte. För att få bukt med partiklar så behövs mycket cirkulation (eller väldigt svag så partiklarna sedimenteras, inget att föredra dock) eftersom man konstant smutsar ner det med mat. Har man ordentlig cirkulation (minst ca 5ggr volymen) i kombination med mycket filtermaterial (lång färdväg genom materialet) så brukar det rensa upp väldigt snabbt, jag själv förespråkar inte filtervadd eftersom det bromsar flödet, bättre med bra flöde genom en ordentlig ppi 10 matta. Hur man placerar insug och utblås kan ibland göra en viss skillnad.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Tillåt mig att ha en lite annan åsikt än åheim.
                            Det är bättre att ha ett fint mekaniskt filter innan de grova biologiska. Men det skall då göras rent ofta eller om det är filtervadd bytas. Detta tar bort synliga partiklar. Missfärgning tar man bort med aktivt kol. Då ”färgen" bara far rakt igenom. Mängden partiklar och färg minskar naturligtvis också med vattenbyten. Jag skulle testa med aktivt kol under 24 tim och därefter göda med pmdd då kolet absorberar vissa av ämnena i gödningen. Annars tror jag "att gilla läget" är en bra metod om fisk och växter trivs.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Jag tror att han har Ammoniak i sitt vatten (bara för att du är här Bosse så nämner jag det)

                              Finns en till tråd av TS från igår och jag tycker att det verkar mest logiskt. Kolla gärna upp
                              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 31 May 2012, 07:52.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...