Nystart av ett 530L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulven89
    • May 2012
    • 71

    Nystart av ett 530L

    Jag har ett 54, 112 och nu ett 530 liters jag vill kickstarta det stora karet genom att hellst några ggr i veckan ta några delar kranvatten och nån del akvarie vatten ur mina mindre kar.
    Min frågar är om detta kan vara en idé, hur mycket vatten jag kan ta och hur många ggr jag kan ta vatten ur dom mindre utan att rubba deras vatten.
    Mycket bakterier finns väl i sanden, kan det vara en idé att ta lite av det vattnet först?

    Eller bara kom med lite idéer om hur jag får igång det så fort som möjligt!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför stressa?
    Kör med bakteriekultur på flaska samt filtermulm från ett inkört kar så har du kommit en bra bit på vägen, men i ärlighetens namn förstår jag inte varför denna stress?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Ta inkört vatten kan du givetvis göra och visst kan det hjälpa en gnutta. För att inte rubba balansen i de gamla karen är det bästa att ta vattnet vid ditt vanliga vattenbyte och samma mängd du normalt byter. Men att fortsätta under en längre tid tror jag inte ger så stor effekt, varje kar får sin egna kemiska balans.
      Som ansjo säger är bästa kickstarten att krama ur filtergojs då får du både bakterier och mat till dessa på en gång.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Ulven89
        • May 2012
        • 71

        #4
        Okey, jag har nämligen en fengädda och två öronålar i mitt 112 som jag vill få över till det stora karet å då tänkte jag att det måste ju vara bäst om dom får samma bakterie grund?
        Sen fundera jag på hur länge akvariet bör stå innan man kan ha i fisk? Kan man börja med växter dag ett eller bör dom komma in efter nån vecka?

        Det var år sedan jag startade upp mina andra två å jag minns ärligt talat inte hur länge de bör stå.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kör igång karet med växter och inredningen du vill ha. Tillsätt de medel mot ev. klor, kloraminer samt filtergojs från ditt gamla kar så kan du släppa ner inkörsfiskarna så fort karet fått en bra vattentemp.
          Är fiskarna du har inte ofanligt stora, så kan du flytta över dessa med en gång. Ska du inte ha kvar det mindre karet kan du använda allt det vattnet med, plus att kanske flytta med den inkörda pumpen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Ulven89
            • May 2012
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            kan du släppa ner inkörsfiskarna så fort karet fått en bra vattentemp.
            Inkörsfiskar?! Aldrig hört om! :P Är det fiskar jag inte bryr mig så mkt om ifall dom dör? Tex, svärdbärare, platy el molly?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nja, alla fiskar har ju ett värde så det håller jag inte riktigt med om. Inkörsfiskar är ett "namn" på fiskar som kanske inte är så känsliga för förändringar och/eller äter mycket med de resultaten som det innebär ett par timmar efter. Det är detta som får igång bakteriekulturen i karet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av Ulven89
                Inkörsfiskar?! Aldrig hört om! :P Är det fiskar jag inte bryr mig så mkt om ifall dom dör? Tex, svärdbärare, platy el molly?
                Nej, börja med några få av nån art som du planerar att ha, välj då den tåligare av de arter du ska ha och låt de köra in karet (=inkörsfisk)!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ulven89
                  • May 2012
                  • 71

                  #9
                  Ja, jag funderade lite på vilken fisk som skulle kunna vara bra inkörsfisk, jag funderade på tex svärdbärare så jag kan slå två flugor i en smäll sen när fengäddan är i akvariet, alltså starta akvariet å mata fengäddan senare! :P

                  Kommentar

                  Arbetssätt...