Vad behöver man egentligen, tester m m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snorkis
    • August 2007
    • 111

    Vad behöver man egentligen, tester m m

    Håller på att starta upp ett litet ciklidkar, och har kommit såpass långt i projektet att jag fått i sand, grotta, lite sten och en växt i karet. Karet tuffar på nu utan invånare.
    Snäckskal till snäckskalslekare har jag letat efter i mataffären, blomsterbutik, panduro och några zoobutiker men har ej hittat. Någon som vet var jag kan finna detta till överkomligt pris i GBG-området?

    Sen är det detta med vattnet. Hur tillbereder man vattnet? Vilka vattentester behöver man? Kan man klara sig utan?

    Passar på att fråga här då min erfarenhet är att i butiker får man med sig massa saker man egentligen inte behöver.

    Har hållt på med akvarier länge (räkor och kampfisk) och har aldrig använt några tester och dylikt. (Har räkorna och kampen kvar).
    Hade Mbunas för länge sen och faktiskt glömt hur jag gjorde då, då detta var för cirka 15 år sedan.

    Tacksam för alla tips och råd.
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Nitrittest tycker jag är en av de viktigaste testerna man bör ha. Kolla med din kommun vad det är för värden på ditt vatten i kran, så får du reda på om du behöver fixa till ditt vatten.
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • Snorkis
      • August 2007
      • 111

      #3
      Tack för ditt snabba svar. Hårdhet är tydligen cirka 3-4 dH och pH cirka 8 enligt kommunens hemsida.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        tester ?


        varför då ?


        i praktiken behöver man nog bara en liten dropptest för nitrit....


        resten......??


        varför då ???????????




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Danelius
          • February 2012
          • 79

          #5
          Håller med Kensa, tester är onödiga. "Basic" infon får du enkelt genom kommunen, såsom PH och Dh. Nitrit test är väl det ändå som behövs såvida du inte är petig och ska trimma in ett Co2 system eller liknande. Då kan det vara bra med ett Ph test eller så om man tar upp hobbyn till den nivån.
          Själv har jag aldrig skaffat ph test (Fram tills ca en vecka sedan, men detta var för att en kommun gubbe sa att vattnet hade Ph runt 5. Han måste förväxlat det med Dh ) då kolla jag ph testet själv bara för att veta säkert.
          Annars: Tester varför?
          Kanske om du odlar något vettetusan men till ett "vanligt" allround akvarium enligt mig väldigt onödigt.
          /Danelius


          Kommentar

          • Snorkis
            • August 2007
            • 111

            #6
            Tack Danelius och Kensa! Ett nitrittest är nog käckt att ha.
            Har säkert sparat många kronor här redan, bättre att gå och handla när man vet vad man ska ha.

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Ja man blir lika glad varje gång som det är 0 i nitrit på dropptestet

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av Snorkis
                Håller på att starta upp ett litet ciklidkar, och har kommit såpass långt i projektet att jag fått i sand, grotta, lite sten och en växt i karet. Karet tuffar på nu utan invånare.
                Snäckskal till snäckskalslekare har jag letat efter i mataffären, blomsterbutik, panduro och några zoobutiker men har ej hittat. Någon som vet var jag kan finna detta till överkomligt pris i GBG-området?

                Sen är det detta med vattnet. Hur tillbereder man vattnet? Vilka vattentester behöver man? Kan man klara sig utan?

                Passar på att fråga här då min erfarenhet är att i butiker får man med sig massa saker man egentligen inte behöver.

                Har hållt på med akvarier länge (räkor och kampfisk) och har aldrig använt några tester och dylikt. (Har räkorna och kampen kvar).
                Hade Mbunas för länge sen och faktiskt glömt hur jag gjorde då, då detta var för cirka 15 år sedan.

                Tacksam för alla tips och råd.
                Har du kunskap om hur kvävecykeln fungerar och du tar det lugnt med maten under uppstartsmånaden så är tester onödiga, du vet ju redan vad ditt KH ligger på och det är det väsentliga (3-4=mjukt). Använd en bakteriekultur under uppstarten och bered alltid vattnet vid de veckovisa vattenbytena så du får bort klor/kloraminer (med ex. easy-life ffm eller sera aquatan) eftersom tanganyikaciklider (och malawi) är väldigt känsliga! Satsa på en kraftfull biofiltrering så du uppnår en fläckfri biologisk balans. Jag fick tag på skal från tanganyikasjön och kostade 30spänn styck Men köpte övervägande antal skal från affärens döda saltsnäckor för en femma. Snäckskalslekarna har inte gjort nån skillnad på dem... Lýcka till
                Senast redigerad av åheim; 13 May 2012, 21:36.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Köp sånna där snäckor som det galna folket i Frankrike käkar. Escargots eller hur fasiken stavas det?

                  50 spänn för 12 skal på icamaxi, det slår ingen! Funkar lika bra och är skapligt snyggt.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0016.jpg
Visningar: 2
Storlek: 68,9 KB
ID: 2140861Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0040.jpg
Visningar: 2
Storlek: 93,5 KB
ID: 2140862

                  La in en bild så att du kan "se" hur det ser ut. Kolla kloraminer, finns inte det i din kommun så kan du gott bara köra på. Mecka inte med ph, kalkbotten räcker långt -->hela vägen. Jag har både T-ciklider och Malawi, de älskar bra vatten!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Escargots= vinbergssnäcka eller... Fast din variant låter lite flashigare dock
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Escargots= vinbergssnäcka eller... Fast din variant låter lite flashigare dock
                      Det roligaste är att ungen på 4 frågade om de var konstiga i Frankrike när vi plockade ur "köttet"

                      TS: Plocka dem ur förpackningen, lägg dem i en kastrull med det varmaste vattnet du har i kranen. Vänta 5 minuter, sen kan du peta ur "Maten" ur skalen. Jag brukar en kökskniv (till grillning, vassa saker)

                      Efter detta, skölj ur ordentligt och koka skalen. Sen är de redo.


                      Gissa om de är fräna, cikliderna!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Det roligaste är att ungen på 4 frågade om de var konstiga i Frankrike när vi plockade ur "köttet"

                        TS: Plocka dem ur förpackningen, lägg dem i en kastrull med det varmaste vattnet du har i kranen. Vänta 5 minuter, sen kan du peta ur "Maten" ur skalen. Jag brukar en kökskniv (till grillning, vassa saker)

                        Efter detta, skölj ur ordentligt och koka skalen. Sen är de redo.


                        Gissa om de är fräna, cikliderna!
                        Stopp och belägg vad hör jag! Vad gjorde du med sniglarna?
                        Dessa skall tillredas med smör, persilja och vitlök som sedan gratineras i ugnen. Smakar fantastiskt
                        Och så blir skalen fina i akvariet!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Mja jag vet inte om jag håller med om det där med att inte använda tester. Speciellt i ett akvarium med lite eller inga växter.
                          Den metod jag allt använt har varit att mata akvariet. Antingen med fiskmat eller exempelvis en fiskbit eller räka. Sedan har jag mätt nitrit tills den är 0 och därefter släppt i fisk. Samt gjort ett rejält vattenbyte.

                          Med fisk: Hålla koll på nitrit efter 2 -3 veckor. Innan dess, koll på pH och om det ligger över 7 koll på ammonium/ammoniak.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Snorkis
                            • August 2007
                            • 111

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Köp sånna där snäckor som det galna folket i Frankrike käkar. Escargots eller hur fasiken stavas det?

                            50 spänn för 12 skal på icamaxi, det slår ingen! Funkar lika bra och är skapligt snyggt.

                            [ATTACH=CONFIG]53599[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53600[/ATTACH]

                            La in en bild så att du kan "se" hur det ser ut. Kolla kloraminer, finns inte det i din kommun så kan du gott bara köra på. Mecka inte med ph, kalkbotten räcker långt -->hela vägen. Jag har både T-ciklider och Malawi, de älskar bra vatten!
                            Tack för tipset! Ska plöja igenom de sk delikatesshyllorna på Ica Maxi här. Ryser bara vid tanken att äta sånna där...

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #15
                              får nog hålla med om att sniglarna ska ätas! riktigt mumsigt

                              ett nitrit test är nog det viktigaste, samt amonium/amoniak i början. jag kan inte minnas när jag testade sötvatten senast, det var läänge sedan.
                              i uppstarten har jag alltid i antingen filtergojs från ett inkört kar eller bakteriekultur. då hjälper du bakterierna att växa till i karet och filtret

                              Kommentar

                              Arbetssätt...