PH test helt åt skogen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av Danelius
    Men för att förtydliga detta lite mer så ska jag alltså inte röra mitt PH? Det ligger ju på svagt basiskt och fiskarna jag har nu vill helst ha runt 7-6.5.
    Sedan är det detta lite med lek... Hur trivs scalarer och Apistogramma osv i svagt basiska vatten när det gäller lek?
    Vad har du för inredning? Om du är orolig att du har för högt pH för att fiskarna ska trivas optimalt, så är ett enkelt sätt att få ner pH, utan att man behöver fixa och ha sig med vattnet, är att ha mycket rötter i inredningen. Det sänker pH, samtidigt som det ger en naturlig look, och naturliga gömställen och grottor åt bottenlevande grottlekare, som Apistogramma.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      Ursprungligen postat av Danelius
      Men för att förtydliga detta lite mer så ska jag alltså inte röra mitt PH? Det ligger ju på svagt basiskt och fiskarna jag har nu vill helst ha runt 7-6.5.
      Sedan är det detta lite med lek... Hur trivs scalarer och Apistogramma osv i svagt basiska vatten när det gäller lek?

      I min värld så skiter de fullständigt i ph

      De mår helt förträffligt i högt ph

      Mina spetsnosar la prexis rom i ett kar med ph 7,5

      Om en vecka har de sjunkit till 7,3 då byter vi vatten,,,, upp till 7,5,,,,

      Dockar mår de uruselt om ph't svajjar och leker inte alls_
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Mina Scalarer leker konstant i vatten direkt från kranen.

        Som alla andra skriver så är det onödigt.

        (om du inte sitter och trycker på ett gäng santa isabel)
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Men att använda kalk i akvariet för att göra vattenvärdena stabila är väl knappast att mickla med vattnet.
          I större delen av Sverige så ligger pH över 8 och KH ligger på 1-2 och ett sådant vatten rasar snabbt i pH om man slarvar lite med vattenbyten och matar lite för mycket (just det som de flesta gör) och ett sådant akvarievatten (där pH kommer att hoppa upp och ner) är knappast stabilt.
          Du har helt rätt i det! men hur man skall förklara det hela är dock svårt! Det blir inte lättare av att man blandar ihop H;na. I pH står det för H som kemisk beteckning för Väte och i dh, gh, dGh, står det för hårdhet och i kH står det för alkalinitet vilket inte är hårdhet utan mängden bikarbonat/karbonat, vart H:t kommer ifrån vetefåglarna.

          Jag funderar på ett sätt att förklara detta på ett begriplit sätt inte minst för mig själv. Kanske man skulle börja med en förklaring till vad man egentligen mäter?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Kensa
            Att mickla med PH, som jag sa ovan, är i min värld vaaaanskligt som enbart
            Folk med jätteodlingar eller vissa konstiga arter håller på

            Att mickla med Kh är en helt, mycket enklare, annan sak
            om du micklar med kH dvs alkaliniteten micklar du med pH.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av Danelius
              Men för att förtydliga detta lite mer så ska jag alltså inte röra mitt PH? Det ligger ju på svagt basiskt och fiskarna jag har nu vill helst ha runt 7-6.5.
              Sedan är det detta lite med lek... Hur trivs scalarer och Apistogramma osv i svagt basiska vatten när det gäller lek?
              Allting är relativt! Svagt surt är 6,9 dubbelt så surt är 6,8. Svagt alkaliskt är 7,1 och 7,2 är dubbelt. Jag tror dina fiskar kommer att trivas om dina vattenvärden är något fel bara det är hyffsat konstant. Vad du nog skall kolla är om ditt vattenverk använder klor eller kloramin.
              Sedan får du agera på borttagandet av detta.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                om du micklar med kH dvs alkaliniteten micklar du med pH.
                Må så vara

                Men det är indirekt inte riktat mot ph

                Det är skillnad på att glömma buffra vattnet så händer i princip
                Inget under normal skötsel

                Man kan komma på en vecka senare att man skulle rengöra kalkstenen

                Dpelar normalt ingen roll


                Men stackars firre om man inte har järnkoll varje dag på ett
                Syntetiskt lågt ph
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Må så vara

                  Men det är indirekt inte riktat mot ph

                  Det är skillnad på att glömma buffra vattnet så händer i princip
                  Inget under normal skötsel

                  Man kan komma på en vecka senare att man skulle rengöra kalkstenen

                  Dpelar normalt ingen roll


                  Men stackars firre om man inte har järnkoll varje dag på ett
                  Syntetiskt lågt ph
                  Nu är jag inte med riktigt hur justerar du kH/alkaliniteten? Tillsätter bikarbonat eller?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Danelius
                    • February 2012
                    • 79

                    #24
                    Vad roligt att denna tråden utvecklade sig så. Kul att man fick lära sig så mycket extra från en grundvis enklare fråga. Så nu för alla som vill veta hur jag nu ska göra:
                    Jag inte göra något med kranvattnet vid vatten byten. Har aldrig gjort det förut så finns ingen anledning att göra det nu heller då det visar såg sig väldigt ostabilt och onödigt. Denna search jag gjorde mer på ämnet var bara för att jag in skaffat ett större kar och ville verkligen helt säkert veta betydelsen med PH. Tackar för att jag fick så bra svar på frågan och mer utöver. Men bara för att jag fått svar på frågan betyder ju inte det att tråden måste sluta eller något. Fortsättas utveckla om andra finner en diskussion intressant.
                    /Danelius


                    Kommentar

                    Arbetssätt...