PH test helt åt skogen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    PH test helt åt skogen?

    Inhandlade för några dagar sedan ett Ph test från Tetra (droptest). Ville helt enkelt för en gångs skull skaffa detta grundläggande test. Kommer hem, ska ta test. (Vet sedan innan att kommunen har surt vatten, runt 6) Tar testet och detta indikerar tydligt på 8 Blir såklart väldigt förvirrad och plötsligt väldigt missled. Hade helt och hållet räknat med att ph var lite surt så har därför kört med mitt 100l SA kar.
    Men jag blir ju såklart osäker på testet så kör det nästa dag igen, testar på akvarievatten och kranvatten. Återigen visar testet 8.
    Jag börjar nu bli riktigt fundersam så för säkerhetsskull ringer jag ner till lokala vattenverket där jag får vattnet ifrån för att kolla den exakta ph. Här möts man återigen av ett helt annorlunda resultat (som måste stämma ändå?)
    -"Ja, vattnet här i kommunen är väldigt surt. Du får nog räkna med runt 4.5-5.5 och en KH runt 4."
    Sedan går jag in kommunens hemsida. Här står det att vattnet kommer från Vättern. Reningsverket runt Vättern tillsätter sedan KALK i vattnet för att inte få några eventuellt avlagringar på rör.
    Sedan åker ju vattnet till det lokala värmeverket och här måste ju rejäla saker hända med vattnet? Eller?

    Överlag låter detta allmänt mysko och är helt förvirrad. Har alltså ett Ph från en annan akvarist som säger:
    Det ligger på runt 6.5
    Mitt egna ph-test säger 8.0
    Kommunen säger så lågt som 4.5-5.5!!!
    Reningsverket vid Vätter säger att det är kalk och därför svagt basiskt (Runt 8.0 då).

    Vad ska jag tro på?
    Senast redigerad av Danelius; 11 May 2012, 22:02.
    /Danelius


  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #2
    Är det 4.5 så smakar vattnet syrligt

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det finns knappast en enda kommun i Sverige som har ett kommunalt dricksvatten under 7,5 så ett uppmätt värde på 8,0 är helt normalt.
      Kommungubben vete tusan vad han druckit för något.....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Grönt hår, skitnödighet, gröna avlagringar i toaletten och/eller handfat bör vara bra ledtrådar om du har det låga ph:t

        Dricksvatten bör ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9,0. Tänk på att vatten med pH-värdet 6,5 är 10 gånger surare än ett vatten med pH på 7,5
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Mja jag tror nog din test visar någorlunda rätt.
          Titta exempelvis på det här.

          Troligtvis är det lite förvirrad information, vilket inte är så ovanligt. De uppger exempelvis att det har pH på 8,3 och 8,5 och betecknar det som neutral. Läser man mellan raderna skall det nog vara dH och neutralt pH vilket är 7.
          Men längre ned på sidan säger man att dH är 3.5 och betecknar det som mjukt.
          Förvirringen är total med andra ord.
          Som ansjo säger finns det nog ingen kommun i landet som inte pillar upp pH strax över 8.

          Det borde finnas värden på hur orginal Vätternavatten ser ut.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Jag tror grabbarna i Jönköping har bättre koll på kemin.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              sedan kan man ju undra varför TS skall mickla med sitt PH ??????



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Läs, Kensa, han kör SA!
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Läs, Kensa, han kör SA!


                  frågar ändå igen .... varför mickla med PH't ????????????


                  har man börjat, så måste man hålla järnkoll på det....varje dag....

                  men om man ger fan i det så blir det stabilt, och det är det som är det viktigaste.

                  ytterst ytterst ytterst få fiskar som mår taskigt av "fel" PH.

                  i praktiken alla mår skitbra i fel PH om det bara är stabilt.


                  stabilt är det som gäller


                  stabilt får man om man inte micklar med vattnet från kranen
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    i praktiken alla mår skitbra i fel PH om det bara är stabilt.
                    Håller med

                    stabilt får man om man inte micklar med vattnet från kranen
                    Håller inte med - de flesta kranvatten i Sverige har ett högt pH och ett väldigt lågt KH och det är definitivt inte ett stabilt vatten.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Jag är benägen att hålla med Kensa,
                      Jag tror det finns en hel del folk som använder vatten från Vättern utan att mickla med det, till vanliga fiskar och växter. Observera att jag tar för givet att TS har kommunalt vatten. Man skall också komma ihåg att vattnet i akvariet ofta förändras över tid så att ha lite koll på pH är ingen dum ide.
                      Det är betydligt skadligare att göra fel när man micklar med pH om vattnet i akvariet blir svajigt. Skall man justera pH vid vattenbyten skall det göras innan vattnet hamnar i akvariet. Faktiskt bör man justera detta även om man använder CO2 för pH kontroll om det önskade värdet skiljer sig nämnvärt från vattnet i kranen.

                      Sedan tror jag att man blandat ihop korten lite någon stans. Det kan vara så enkelt att man blandar ihop pH och dH samt mjukt och surt. Detta har hänt förr även i de bästa familjer eller kommuner.

                      Det här med Kommuner och vad de gör med vattnet och hur de upplyser om det är ett kapitel för sig.

                      Riktlinjerna är att det inte skall vara skadligt för människor att dricka och tvätta sig i. Sedan skall det inte förstöra för mycket vattenledningar eller diskmaskiner och kaffebryggare. De har en hel del riktlinjer att följa och försöker göra det på effektivast och billigaste sätt. De som svara på kundernas telefon samtal är ofta inte insatta i temat och har en lista på svar som de använder för nojiga kommun innevånare som undrar om vattnet i kranen går att dricka. Vilket vi konstaterat inte är det samma som vad fiskar gillar att simma i.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Men att använda kalk i akvariet för att göra vattenvärdena stabila är väl knappast att mickla med vattnet.
                        I större delen av Sverige så ligger pH över 8 och KH ligger på 1-2 och ett sådant vatten rasar snabbt i pH om man slarvar lite med vattenbyten och matar lite för mycket (just det som de flesta gör) och ett sådant akvarievatten (där pH kommer att hoppa upp och ner) är knappast stabilt.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Håller inte med - de flesta kranvatten i Sverige har ett högt pH och ett väldigt lågt KH och det är definitivt inte ett stabilt vatten.
                          Vet du var man kan få tag på uppgifter om vilken typ av buffert man använder normalt?

                          Grejen är att man ofta tar bort KH eller rättare det som skapar kH eftersom det ofta ger avlagringar.

                          Eftersom det som ger högt KH är det som håller ordning på pH så ersätter man det med en buffert som inte har dessa negativa effekter.

                          Vi skall inte glömma bort att ett viss alkalinitet/kh behövs för att pH indikatorer skall fungera tillfredsställande som du tidigare påpekat. Det kan därför bli dubbelfel så att säga.

                          Denna buffert har ofta en begränsad verknings tid. Så om/när den försvinner/bryts ned blir pH i vattnet ostabilt. Detta har ingen betydelse i vatten som livsmedel då det i högsta grad är en färskvara men i ett akvarium blir det annorlunda.

                          Funktionen hos en buffert är att hålla exempelvis vatten på ett konstant pH även om man tillsätter något som vill ändra det exempelvis en syra eller bas. Detta betyder att vi får två svängningar en när bufferten tillsätts och en när den klingar av, om den gör det.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Danelius
                            • February 2012
                            • 79

                            #14
                            Men för att förtydliga detta lite mer så ska jag alltså inte röra mitt PH? Det ligger ju på svagt basiskt och fiskarna jag har nu vill helst ha runt 7-6.5.
                            Sedan är det detta lite med lek... Hur trivs scalarer och Apistogramma osv i svagt basiska vatten när det gäller lek?
                            /Danelius


                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Att mickla med PH, som jag sa ovan, är i min värld vaaaanskligt som enbart
                              Folk med jätteodlingar eller vissa konstiga arter håller på

                              Att mickla med Kh är en helt, mycket enklare, annan sak
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...