Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    Vad gör jag för fel?

    Nu tänkte jag försöka ta reda på vad jag gör för "fel" i skötseln på mitt akvarie.

    Det "problem" jag har är att det bildas mycket smuts i gruset, detta synns framförallt längts fram vid rutan under gruset alltså då det ligger en massa brunt smuts där o det är inte speciellt snyggt. Jag antar det har mycket med matningen o göra då det ställe som är värst är mitt matningsställe (där jag lägger bottentabletterna o grönsakerna).

    Men det är även så att när jag slamsuger så kommer det upp en äcklig doft från gruset o det ska väl ändå inte lukta nått eller? Har haft det problemet förrut när jag hade sand o kastade ut sanden o körde med grus istället men det har ju inte hjälpt det luktar ju ändå om botten (bara nä rman rör runt o bara i nån/några sekunder sen är doften borta).

    För att ni ska kunna hjälpa mig förstår jag att ni måste få veta lite om akvariet så därför berättar jag om det nu.

    Detta jag har nu startades upp i Januari i år, då mitt gamlas silicon började släppa o jag orkade inte silicona om samt att jag ju faktist ville ha ett större kar.

    Det är ett juwel rio 180 jag har o använder mig av original pumpen som sitter i karet.

    Har ett relativt fint grus då jag hade corydoras i början.
    Mycket växter har jag med, en rkigt djungel, både en massa snabbväxande och ett gäng mer långsamväxande.
    Mossor o anubias samt windelöv är placerade på de 3 rötter jag har (ganska små rötter ändå).

    Har sen bara lite grottor o några stenar.
    Invånarna är 2 ancistrus, 8 amanoräkor, ett stort gäng äppelsäckor o ett gäng guppys. Har nyligen införskaffat några malaysiska sandsnäckor med, tänkte de skulle lösa problemet med allt bös o kanske gräva upp ev luftfickor eller så ja sköta botten helt enkelt.

    Tyvärr finns det fö rmånga physor o skivsnäckor i karet (några stör mig inte de städar ju åt mig de med).
    Övermatning ja absolut det är jag riktigt duktig på, men jag har själv förstått att jag övermatar en hel del o har nu börjat dra ner rejält på fodret, hoppas det ska hjälpa till o minska populationen "skräp" snäckor o säkert kan det minska smutsen i gruset med.

    Jag byter 4 hinkar varje onsdag (ca 9 liter blir det i varje hink), slamsuger inte så ofta faktist gör det då o då o tar då bara det översta i gruset vill inte röra om gruset för mycket då jag har nålgräs o glosso jag försöker få o sprida sig till en fin matta.

    Filtret tja det får jag krama ur iaf varannan vecka tyvärr annars vägrar pumpen att starta efter den stund jag måste stänga av den vid vattenbytet (insuger är ju vid vattenytan o om jag inte stänger av pumpen suger den ju luft).

    Jag göder ju såklart mina växter, i botten hos de mer långsamväxande arterna har jag näringskulor, göder övriga med asylife profito ocg easylife carbo samt en järngödning.
    Ph ligger på 7,5 kalk finns alltid till snäckorna (kalksköldpadda eller mussla), tempen ligger på 26 grader (använder doppvärmare så den bör väl vara rätt stabil).

    Har inte så mycket alger heller bara grönalger o dessa stör mig inte jag gillar dem tom (utom när de är på rutan) de gör så det ser mer naturligt ut.

    Sen är det en liten sak till o det är att vattnet aldrig har blivit klart i det här karet, vilket det var i det gamla, det är typ små vita grejer som flyter runt o gör att det blir lite grumligt (men det synns inte om man inte kollar riktigt nära) detta har jag ju försökt o lösa såklart med filtervadd o sånt medel som ska göra vattnet klart men det har inte hjälpt, så det har fått vara helt enkelt även om jag gärna får bort det.

    Ja är det nått mer ni vill veta om det hela så säg till så fixar jag det.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det låter som om övermatning är boven bakom alla dina problem. det tar ett tag innan du ser resultat av att du dragit ner på matningen, så det är bara att ha tålamod.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    Arbetssätt...