Hur ska akvariet klara 2-3 månader utan fisk över sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Snytbaggen
    Filtret står just nu och körs parallellt med det gamla, med lite filtermedia lånat ifrån det gamla filtret för att snabbstarta processen. Resten av akvariet (dvs allt utom fiskar/filter) kan jag få i ordning om en vecka eller två, men jag tänkte ta hem filtret samtidigt som fiskarna och förhoppningsvis ska jag ha fått en såpass stark bakteriekultur i det att jag slipper några stora spikar.

    EDIT: För övrigt kan jag tillägga att jag inte har särskilt många eller stora fiskar just nu, så den biologiska belastningen är inte alls lika stor som i ett fullproppat 180l-kar.
    Tänk på att du inte kan ha filtret utan att det går någon längre tid. Då blir det syrebrist och bakterierna dör. Då gör du dig själv en rejäl björn tjänst. Om du har filterkuber av skum eller liknande så krama ur det lite försiktigt och förvara det i en plastpåse med mycket luft. Om materialet bara hålls fuktigt klara bakterierna sig bättre i luft än i vatten.
    Hur man än vrider och vänder på det hela så är växter den absolut säkraste metoden.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Snytbaggen
      • February 2012
      • 30

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Tänk på att du inte kan ha filtret utan att det går någon längre tid. Då blir det syrebrist och bakterierna dör. Då gör du dig själv en rejäl björn tjänst. Om du har filterkuber av skum eller liknande så krama ur det lite försiktigt och förvara det i en plastpåse med mycket luft. Om materialet bara hålls fuktigt klara bakterierna sig bättre i luft än i vatten.
      Hur man än vrider och vänder på det hela så är växter den absolut säkraste metoden.
      Resan hem tar lite drygt 2h och det absolut sista jag packar ner är fiskarna och filtret, som jag häller ur så mycket vatten jag kan åt "rätt håll", så att inte en massa bakterier och annat skoj åker ut. Sedan åker jag raka vägen hem och kopplar in filtret det första jag gör, så att bakterierna får syre igen. Allt som allt borde det ta runt 3h från urkoppling till ikoppling igen. Skulle denna plan funka eller skulle alla bakterier hinna dö? Även om en stor andel skulle dö borde det väl inte ta så lång tid för dem att föröka sig igen, eftersom antalet dubblas varje gång. Eller tänker jag galet nu?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #18
        Ursprungligen postat av Snytbaggen
        Resan hem tar lite drygt 2h och det absolut sista jag packar ner är fiskarna och filtret, som jag häller ur så mycket vatten jag kan åt "rätt håll", så att inte en massa bakterier och annat skoj åker ut. Sedan åker jag raka vägen hem och kopplar in filtret det första jag gör, så att bakterierna får syre igen. Allt som allt borde det ta runt 3h från urkoppling till ikoppling igen. Skulle denna plan funka eller skulle alla bakterier hinna dö? Även om en stor andel skulle dö borde det väl inte ta så lång tid för dem att föröka sig igen, eftersom antalet dubblas varje gång. Eller tänker jag galet nu?
        Du bör nog tömma filtret baklänges så att säga så böset åker ut, ett smutsigt filter blir fortare syrefattigt! Så länge filtermaterialet hålls fuktigt (ej stående i vatten) så överlever bakterierna ganska länge, tips, ta en sprayflaska akvarievatten och spraya filtermaterialet ett par ggr i timmen och låt det ha kontakt med atmosfären!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Snytbaggen
          Resan hem tar lite drygt 2h och det absolut sista jag packar ner är fiskarna och filtret, som jag häller ur så mycket vatten jag kan åt "rätt håll", så att inte en massa bakterier och annat skoj åker ut. Sedan åker jag raka vägen hem och kopplar in filtret det första jag gör, så att bakterierna får syre igen. Allt som allt borde det ta runt 3h från urkoppling till ikoppling igen. Skulle denna plan funka eller skulle alla bakterier hinna dö? Även om en stor andel skulle dö borde det väl inte ta så lång tid för dem att föröka sig igen, eftersom antalet dubblas varje gång. Eller tänker jag galet nu?
          Det bör vara OK speciellt om filtret inte är alltför fullt med böss. Men plastpåsmetoden kommer att 3-5 dubbla tiden minst. Kan du sedan skaka om den i bland så är du riktigt hemma.
          Om bakterierna dör i filtret kommer dessa att fungera som en död fisk. Det vill säga producera giftig ammoniak! Så gör så att du kör igenom filltret i en hink innan du stoppar i det i akvariet oavsätt metod. Tänk också på att ha lite vatten och mycket luft i påsarna du har fisken i och inte för mycket fisk i var påse. Mata inte fiskarna 2 dagar innan du åker då klara de sig bättre. Räkna alltid med att det kan bli förseningar på en resa!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          Arbetssätt...